Ontslag met dringende redenen

Bolletje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag met dringende redenen

#1 , 11 sep 2017 13:29

Hallo,

Mijn man is na 11 jaar onterecht ontslagen met dringende redenen.
Hij had een verantwoordelijke functie. Hij heeft hem al die jaren dag en nacht ingezet voor het bedrijf, was goed bevriend met de zaakvoerder en dag op dag zijn ze verwikkeld in een discussie waarbij de zaakvoeder hem verbaal aangevallen voelt en bij het moment van de discussie valt een fles water op de grond,deze laatste gebruikt hij nu als reden van ontslag.. agressief gedrag van het gooien van een fles water waardoor hij geen ontslagvergoeding moet betalen..
Natuurlijk laten we dit niet zo en zijn ermee naar een advocaat gestapt. Deze wordt nu gedagvaard maar nu heb ik van alles gehoord dat de werkgever andere personeelsleden en zelfs het poetsbedrijf onder druk zet dat ze als bewijs voor hem moeten tekenen dat het voorval wel degelijk is gebeurd... hij zal er alles aan doen om dit te winnen. Hij is maar een kleine aandeelhouder dus in principe is het zijn geld niet en ben ik zeker dat hij in hoger beroep zal gaan..
Nu vraag ik me af wat ik kan doen als tegen bewijs
Ik ben er kapot van dat zoiets kan gebeuren,
Kan ik eventueel een petitie doen wat mijn man betekende voor die zaak en dat hij onterecht behandeld word..

Hopelijk krijg ik hier antwoord want ik sta er alleen voor..Mijn man is er ook kapot van maar er mag daar niet meer over gesproken worden hier thuis...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2017 13:57

... waarbij de zaakvoeder hem verbaal aangevallen voelt en bij het moment van de discussie valt een fles water op de grond,deze laatste gebruikt hij nu als reden van ontslag.. agressief gedrag van het gooien van een fles water waardoor hij geen ontslagvergoeding moet betalen..
Da's op zich een zeer zwakke reden voor ontslag om dringende reden. Een beetje advocaat arbeidsrecht maakt daar brandhout van, waardoor uw man een fikse schadevergoeding zou kunnen bekomen.
..nu heb ik van alles gehoord dat de werkgever andere personeelsleden en zelfs het poetsbedrijf onder druk zet dat ze als bewijs voor hem moeten tekenen dat het voorval wel degelijk is gebeurd...
Wat moeten ze tekenen? Dat er tijdens een verbale discussie een fles water gesneuveld is? Zelfs als ze dit tekenen, dan nog is dit geen reden voor ontslag om dringende reden.
Nu vraag ik me af wat ik kan doen als tegen bewijs
Niet veel. Zorg voor een goede advocaat arbeidsrecht. That's all...
Kan ik eventueel een petitie doen wat mijn man betekende voor die zaak en dat hij onterecht behandeld word.
Dat heeft weinig zin, want zo'n petitie heeft juridisch geen waarde. Als je nu in een situatie zou zitten dat je met de petitie naar een "niveau hoger" binnen het bedrijf kan stappen, is het misschien het proberen waard, maar aangezien de discussie met de zaakvoerder zelf was...

Maar bon, los daarvan: een discussie is geen reden genoeg voor ontslag om dringende reden. (Tenzij uw man een zinsnede als: "Ik maak u kapot, gij dubbeldoorgedraaide idioot!" of iets dergelijks zou gebruikt hebben). Is het ontslag om dringende reden ook volgens de correcte formaliteiten verlopen? Concreet moet uw man ontslagen zijn binnen de drie dagen na het feit + moet binnen de drie dagen na het ontslag fromeel geïnformeerd zijn over de motieven (lees ook: http://nl.workpocket.be/4/1/het-ontslag ... nde-reden/). In redelijk wat gevallen verliest de werkgever deze vormvereisten uit het oog, waardoor het ontslag om dringende reden sowieso ongeldig is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”