ontslag en verlof?

elisabeth
Topic Starter
Berichten: 18

ontslag en verlof?

#1 , 04 feb 2008 14:56

Ik heb eind december mijn ontslag gekregen. Per 1/1/2008 zijn mijn 3 maand opzegtermijn ingegaan. Ik had echter al voor ik van mijn ontslag wist, drie weken verlof aangevraagd, van 11/02/2008 tot 04/03/2008. Dit blijkt nu in mijn opzegtermijn te vallen. Mijn werkgever beweert dat ik in mijn opzegperiode geen betaald verlof mag nemen (al had hij dit verlof al maanden geleden goedgekeurd). Als ik die vakantie wil nemen, moet ik die onbetaald nemen. Klopt dit? Ook zegt hij dat die onbetaalde verlofdagen niets veranderen aan de opzegtermijn. Wie weet raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#2 , 06 feb 2008 14:05

Beste Elisabeth,

Als je je opzeg krijgt, mag je wel verlof nemen, maar in tegenstelling tot wanneer je je opzeg geeft, wordt de opzegperiode verlengd met de periode dat je verlof neemt.

Je werkgever mag je sowieso niet weigeren om verlof te nemen, hij is zelfs verplicht om je 2 halve dagen per week sollicitatieverlof te geven.

elisabeth
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 07 feb 2008 09:55

Hallo

Bedankt voor de reactie. Ik heb zelf ook gebeld naar de 'Arbeidsinspectie', Toezicht op de Sociale Wetten heet dat eigenlijk. Daar waren ze zeer vriendelijk en behulpzaam.

Mijn werkgever kan eerder goedgekeurd betaald verlof inderdaad niet meer weigeren, ook al valt dat midden in de opzegtermijn. En de opzegtermijn wordt inderdaad geschorst voor de duur van het betaald verlof.

Het is echter wel zo dat je veel kan bereiken met onderling overleg. Omdat hier gewoonlijk 2 weken verlof aaneen wordt genomen, ben ik nu overeengekomen om 2 weken betaald en 1 week onbetaald op te nemen. Een beetje geven en nemen hee.

Reclame

elisabeth
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 07 feb 2008 09:57

Ja, dat sollicitatieverlof krijg ik. Omdat ik parttime werk, is het wel maar een halve dag (4 uur) per week.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”