Werkgever betwist ontslagbrief 2 dagen voor einde opzegtermijn

Po3ny
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Werkgever betwist ontslagbrief 2 dagen voor einde opzegtermijn

#1 , 27 aug 2017 02:51

Beste,
Op 27/07 heb ik mijn ontslag gegeven door middel van een ontslagbrief die ik heb laten tekenen voor ontvangst. Ik ben in ziekteverlof sinds 31/07 ( vaak terugkomende rugpijn sinds zwaar auto-ongeval enkele jaren terug ). Naar aanleiding daarvan wil de werkgever mij die maand niet uitbetalen veronderstel ik al denkend dat ik opzettelijk ziek val.

Ik heb op 23/08 dus een aangetekende brief ontvangen die zegt dat mijn ontslagbrief niet geldig is door volgende reden:
- geen opzegtermijn vermeld
- niet ondertekend
Bijgevolg zegt de werkgever dat ik zelf het arbeidscontract verbroken heb op 27/07 met onmiddelijke ingang en dat ik een opzegvergoeding van 4 weken moet betalen.

Vraag 1:
Kan de werkgever dit zomaar met terugwerkende kracht 2 dagen voor einde van mijn opzegtermijn?
Er zijn enkele factoren die erop wijzen dat de werkgever de nietigheid van mijn brief wel gedekt heeft en pas op het laatste moment weerlegt.

1) op 28/07 heb ik gewerkt
2) volgens car policy moet ik de bedrijfswagen onmiddelijk indienen bij ontslag. Dit werd echter pas op 23/08 via mail gevraagd ..
3) ik werk als consultant in een extern bedrijf en mijn manager vraagt mij op 16/08 wanneer ik terugkom uit ziekte. Hieruit kan ik afleiden dat mijn ontslagbrief aanvaard werd door mijn werkgever en dat mijn opzegperiode gewoon loopt.

Graag spoedig jullie mening aangezien ik nu maandag een gesprek heb met mijn werkgever( op advies van de advocaat van de werkgever) om dit onderling af te handelen vooraleer gerechtelijke procedures te lanceren.

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2017 06:59

Strikt genomen heeft je werkgever een punt!

Je opzeg brief is niet geldig.

1/geen opzeg termijn vermeld

2/ niet ondertekend, iedereen kon die brief afgegeven hebben.

3/ niet aangetekend of met deurwaarders exploot, bezorgd.

4/ Heb je een ziekte briefje binnen gedaan ???? en met welke datums erop !

Dit ziet er niet netjes uit!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Po3ny
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2017 10:51

Ja heb een ziektebriefje van 31/07 tem 15/08 en een tweewe van 16/08 tot 30/08. Wat met 28/07, op die dag gewerkt?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2017 11:10

Best even tot bij de vakbond gaan, want dit word zeker arbeidsrechtbank, en zeggende woorden dit telt hier niet meer, je werkgever zal met de feiten aandraven.

Ik hoop voor u dat je de 4 weken bruto loon niet zal moeten betalen.

Ik geloof ook dat dit nu een trend is, om hun ontslag te geven en anderendaags ziek te zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Po3ny
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2017 11:14

Dat zal ik zeker doen. Maar om terug te komen op de feiten, kan hij zomaar 2 dagen voor het einde van de opzeg zijn beslissing veranderen met terugwerkende kracht?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2017 11:19

Dat zal ik zeker doen. Maar om terug te komen op de feiten, kan hij zomaar 2 dagen voor het einde van de opzeg zijn beslissing veranderen met terugwerkende kracht?
Heb je een document waarop staat dat hij op 27/07/2017 akkoord was met u ontslag ?

Het is niet omdat hij dit afgetekend heeft, dat hij er mee akkoord ging, en hij heeft bij nader inzicht misschien later ontdekt dat u geen datum en zelfs niet getekend had, dus niemand kan zegen dat dit u was die deze brief geschreven heeft, en zelfs niet aangetekend verzonden, moet er nog meer zijn ,.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Po3ny
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 aug 2017 11:33

Nee heb ik niet. Maar als ik zogezegd zelf het contract verbroken heb op 27/07. Hoe kan het dan dat ik op 28/07 gewerkt heb?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”