Recht op uitkering na interim/na langdurige opleidinge

Supernova12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Recht op uitkering na interim/na langdurige opleidinge

#1 , 26 aug 2017 04:08

Hallo

Ik heb afgelopen schooljaar een opleiding gevolgd die erkend was door de rva. Ik ben dus 10 maand naar school geweest, op het moment dat ik begonnen ben aan die opleiding was ik anderhalve maand werkloos. Vanaf de eerste schooldag werd mijn uitkering ook vastgezet. Sinds midden juli heb ik de opleiding voltooid. Ik ben midden augustus via interim beginnen werken. Ik werd een 38u job beloofd. Na anderhalve week daar te werken zijn ondertussen alle beloofde beloftes als sneeuw voor de zon gesmolten. Men verwacht dat ik sowieso 40 uur werk zonder adv te krijgen. Gisteren kwam men zeggen dat ze liever zouden hebben dat ik tijdens mijn uur pauze achter mijn bureau blijf zitten en doorwerk om de telefoons te beantwoorden en wel tussendoor kan eten. Maw men verlangt een 45 uren week van mij, aan 38u betaald (zelfs onderbetaald voor de functie). Ik heb voor mezelf besloten dat ik die job niet wens verder te zetten. Ik ben aan het uitkijken voor een andere job en zou graag kunnen overschakelen zonder weer werkloos te worden. Nu, ik ben heel slecht in het verbergen van emoties dus vrees ik dat het zal opvallen dat ik er niet zal blijven. Vanaf maandag moet ik een intensieve opleiding volgen. Ik las dat als je 20 dagen bij een andere werkgever werkt, je recht op uitkering herzien wordt. Ik vraag mij af als ik er 20 dagen werk, en ik moet toch eerder stoppen voor ik werk heb. Ga ik dan nog aanspraak maken op een uitkering aangezien ik afgelopen jaar op school heb gezeten en dus geen gewerkte dagen kan aantonen. Of wordt er rekening mee gehouden dat ik de goedkeuring had van de rva om die opleiding te volgen. Ik ben alleenstaande met kinderen en kan niet riskeren mijn recht op uitkeringen te verliezen door daar te lang te blijven plakken. Het is interim dus in principe wekelijks opzegbaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 aug 2017 10:11

Blijf ten eerste waar je bent. Een werkgever mag geen illegale eisen stellen. Daarom doet hij dat dus mondeling....Vraag aan je werkgever dat hij je de nieuwe voorwaarden (telefoons aannemen tijdens de lunchpauze, dus verder werken en 40 uur effectief werken aan 38 uur betaald) je schriftelijk via een interne nota of toevoeging aan het contract mededeelt. Dat er dan geen discussie kan bestaan over de afspraak mbt deze vraag én de verzekering tov derden en de werkvloer. Dan neem je dit document mee naar je syndicaat. Zij zullen je dan begeleiden in wat er moet gebeuren.

Supernova12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2017 10:58

Dat zal hij nooit op papier zetten. Dat doen ze daar gewoon allemaal omdat dat de bedrijfsmentaliteit is. Ik heb nog geen nieuw contract voor volgende week ontvangen dus kan ik in principe toch gewoon stoppen? Ik heb mn contract uitgedaan. Ik moet dan gewoon mijn vakjes zwart zetten en ik zit nog niet aan 20 werkdagen dus momenteel hoef ik geen nieuwe uitkeringen aan te vragen en heb ik nog recht. Ik weet nu al dat het op die plaats niks voor mij zal zijn.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 26 aug 2017 12:16

Nog een tip: lunchpauze is in principe tijd die je zélf kan invullen en waar je zélf over beschikt. Gezien er niets op papier staat, kan je dus, telkens je lunchpauze aanbreekt, melden dat je een verplichting hebt buitenshuis. En daar moet je zelfs geen uitleg over geven over wat, waar en wie. Net zo goed als je wekelijkse 38 uren gepresteerd zijn, jas aan en vertrekken. Wil een werkgever dat er overuren gepresteerd worden? Dan wordt voordat dit overuur aanvangt eerst de afspraak op papier gezet met de duidelijke vermelding hoe die overuren vergoed worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”