Ontslagproblemen

WYNSKE
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslagproblemen

#1 , 18 aug 2017 18:46

Geachte,

Mijn schoonzoon heeft zijn ontslag gegeven aan zijn werkgever binnen de 6 maanden. Hij had een contract van 1 jaar maar kon met betere voorwaarden starten bij een andere werkgever begin september
Dus heeft hij zijn ontslag ingediend op 28 juli.
Hij had een contract voor 1 jaar en dit begon op 6 februari. Dus volgens de huidige wetgeving diende hij zijn ontslag te geven binnen de eerste 6 maanden van dit contract. Wat in dit geval gebeurde.
Nu beweert zijn vorige werkgever dat zijn 2 weken opzeg dienen te vallen binnen die 6 maanden. Is dit juist ?
Kan er iemand antwoord geven op deze vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2017 19:04

De werkgever heeft gelijk !!

Zodoende moet de laatste dag van de opzeggingstermijn uiterlijk liggen op de laatste dag van de periode gedurende dewelke opzegging mogelijk is.

Bron ; http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42270
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 18 aug 2017 19:08

De werkgever heeft gelijk, einde opzeg is geldige datum dus buiten de 6 maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2017 20:52

Opzeg zelf is wel nog steeds mogelijk. Maar hiertegenover staat dat uw schoonzoon zijn werkgever loon verschuldigd is (het omgekeerde dan het gebruikelijke maw) tot het einde van die termijn (van één jaar), maar met als maximum het dubbele van het loon van de opzeggingstermijn van een (theoretische) onbepaalde duur.
Er geldt in dat geval wel geen opzeggingstermijn zelf: hij kan maw van de ene op de andere dag vertrekken. Maar het kost wel geld...
(Art. 40, §1 AOW).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

WYNSKE
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 18 aug 2017 22:34

Hij heeft zijn ontslag genomen nadat hij informatie ingewonnen had bij zijn syndicaat. Hij is er op donderdag 27 juli naar toe gegaan en hun gevraagd wanneer hij kon opzeggen. Daar vernam hij dat hij dat diezelfde week nog moest doen, want anders was hij te laat.
Ze hebben zijn contract gelezen en opgezocht hoe lang hij moest opzeggen. En daar kwam 2 weken uit. Ze hebben nergens gesproken dat die 2 weken binnen de 6 maand moesten vallen.
Zijn werkgever wou geen afspraken maken. Hij had hun bij zijn ontslag al gemeld dat hij nog wou werken tot half september als ze dat wilden.

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2017 09:11

De vakbond heeft het gezegd, een bediendeken die van de meest voorkomend zaken weet heeft maar verder niks.

Ik hoop voor je zoon dat de werkgever meegaand is, anders zou dit wel eens een duur ontslag kunnen worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 20 aug 2017 21:43

een ontslag binnen de 6 maand kan perfect zoals de vakbond het zei. De verbrekingsvergoeding moet dan betaald worden aan de werkgever.

Bij een opzeg binnen de zes maand moet ook de opzegtermijn eindigen binnen de zes maand.

Klein detail in woorden (en ik gebruik ze in de praktijk ook door elkaar, gezien weinigen het verschil kennen), maar strikt genomen heeft de vakbond gelijk. Echter, menselijk hadden ze het verschil moeten iutleggen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”