Ontslag werknemer

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

Ontslag werknemer

#1 , 16 aug 2017 12:50

Beste,

Mijn echtgenote heeft een aantal maanden een werknemer moeten ontslaan, omdat het onmogelijk was met deze persoon verder te werken.

Deze persoon had reeds meerdere malen voor conflicten gezorgd, en reeds waarschuwingen gekregen (waaronder één ook aangetekend). Toen de situatie zich nogmaals herhaalde heeft mijn echtgenote besloten deze persoon te ontslaan met een uitbetaling van de ontslagperiode om verdere conflicten in het team te vermijden.

Nu - 5 maanden later - komt deze werknemer langs om te zeggen dat ze klacht in zal dienen omdat ze zwanger was en haar baby verloren heeft. Ze meent dat dit voorkomt uit de stress die mijn echtgenote haar heeft opgelegd. Mijn echtgenote - of eender welke collega - heeft nooit geweten dat zij zwanger was, en of ze reeds zwanger was bij het ontslag heeft ze niet verduidelijkt...

Voor mijn echtgenote is deze situatie bijzonder moeilijk, zij trekt haar dit zeer veel aan zowel op emotioneel vlak (dit is niet de eerste keer dat deze persoon terugkomt om te dreigen met aanklagen/haar naam zwart te maken bij werknemers/ex-werknemers/andere winkels), als professioneel.

Moet zij hier iets vrezen indien deze persoon reeds zwanger was voor het ontslag ?

Mvg
W

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2017 15:15

Neen !
Ze heeft een verbrekingsvergoeding ontvangen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 16 aug 2017 15:19

Dag denlowie,

Wat wil je hier juist mee zeggen? Mijn excuses, ik heb niet veel kennis op dit vlak

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 16 aug 2017 15:19

Inderdaad. De arbeidsovereenkomst is afgelopen bij het betalen en aanvaarden van een verbrekingsvergoeding. Alles nadien zijn vijgen na pasen.

als deze treiterijen aanhouden kan uw echtgenote de ontslagen werkneemster aanklagen wegens belaging.

ze zal dan wel een toontje minder zingen.

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 16 aug 2017 16:13

Veel dank voor de antwoorden.

Dit is slechts één van de vele dreignigen, tot nu toe is er gedreigd geweest met aanklagen wegens pesterijen, aanklagen wegens discriminatie, aanklagen wegens onwettelijk (willekeurig?) ontslag, en de lijst gaat door. Volgens hun zouden ze reeds juridische stappen hebben genomen en zullen we op de hoogte worden gebracht volgende maand... (in de woorden van de echtgenoot van deze werknemer, "we zullen hun huis mogen afbetalen...")

Er is in mijn ogen zeer professioneel en objectief opgetreden van mijn echtgenote: meerdere verbale waarschuwingen, één (duidelijk) laatste aangetekende waarschuwing, en dan pas het ontslag... Indien er toch klacht wordt ingediend door de werknemer, hoe gaat dit dan in zijn werk? Ontvangen we dan een brief van de advocaat, of de arbeidsrechtbank? Zal mijn echtgenote dan een advocate - met alle kosten vandien - moeten nemen? Wie betaalt de gerechtskosten dan nadat de zaak is afgehandeld?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 aug 2017 16:22

De verliezer betaal de rechts vergoeding dit is +/- de gerechtskosten

Dit is arbeidsrechtbank.

Is je vrouw niet aangesloten bij een zelfstandige organisatie ? hier is namen noemen not done .

Daar kan men rechtsbijstand krijgen, meestal gratis.

Verlies jullie aangetekende brief niet met een waarschuwing op !!

En zorg zeker voor een advocaat als je er geen geeft van een zelfstandige organisatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#7 , 16 aug 2017 17:49

Thanks denlowie!

Nee, ze is niet aangesloten bij een organisatie, misschien best om daar toch eens werk van te maken...

Nog een klein vraagje:
Wanneer is de verbreking van het contract aanvaard? De opzegtermijn was 3m en 13w (deze heeft ze niet moeten uitvoeren). Het ontslag is pakweg iets meer als 5m geleden gebeurd. Ze heeft niet getekend voor ontvangst, dus aangetekend opgestuurd dezelfde dag (en de betaling van de opzegtermijn).

Vanaf wanneer is de verbreking dan aanvaard? We hebben nooit expliciet een weigering ontvangen, maar hoe lang hebben ze om dit alsnog te weigeren?

Dank je wel
W

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 16 aug 2017 19:06

Niet, ontslag met uitbetaling kan niet geweigerd worden, en hoeft aan geen enkele vorm te voldoen.
Het enige dat ze zou kunnen doen, is zeggen dat de uitbetaling onvoldoende zou zijn, en dan is er een verjaartermijn van 5 jaar.

Als uw echtgenote alles correct uitbetaald heeft, heeft ze niets te vrezen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 aug 2017 19:43

en dan is er een verjaartermijn van 5 jaar.
hoe kom je aan 5 jaar? in art 15 , 3/7/1978 staat toch 1jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 16 aug 2017 20:19

Maar iemand die zwanger is, en om die reden zou ontslaan zijn (om duidelijk te zijn, dit is NIET het geval, maar dit is de draai die zij er aan willen geven) kan toch de ontslagreden nog aanvechten na de uitbetaling?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 aug 2017 20:20

Inderdaad. De arbeidsovereenkomst is afgelopen bij het betalen en aanvaarden van een verbrekingsvergoeding. Alles nadien zijn vijgen na pasen.
dat was vroeger nu zijn er toch een paar vijgen voor pasen, of dit hier het geval is zal van het hele dossier afhangen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 aug 2017 20:23

Maar iemand die zwanger is, en om die reden zou ontslaan zijn (om duidelijk te zijn, dit is NIET het geval, maar dit is de draai die zij er aan willen geven) kan toch de ontslagreden nog aanvechten na de uitbetaling?
van ontslagbescherming kan men pas van genieten nadat men de werkgever heeft op de hoogte gebracht van de zwangerschap, zolang men dit niet kan bewijzen staat men hiervoor met lege handen. zorg dat je hun dan ook geen begin van bewijs levert indien je schriftelijk antwoord
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 16 aug 2017 20:44

en dan is er een verjaartermijn van 5 jaar.
hoe kom je aan 5 jaar? in art 15 , 3/7/1978 staat toch 1jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst
Achterstallig loon heeft een verjaring van 5 jaar, als ik mij niet vergis.
Maar een ontslagvergoeding is inderdaad een uitzondering hierop, mea culpa.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#14 , 16 aug 2017 20:46

Maar iemand die zwanger is, en om die reden zou ontslaan zijn (om duidelijk te zijn, dit is NIET het geval, maar dit is de draai die zij er aan willen geven) kan toch de ontslagreden nog aanvechten na de uitbetaling?
Je hebt duidelijk bewijs dat dit niet de reden is.
Iemand die zwanger is, en hiervoor bescherming wenst, dient dit te laten weten aan de werkgever. Dit is hier niet gebeurd blijkbaar.
Hierdoor kunnen ze die reden al niet gebruiken.
Daarnaast is het een fabeltje dat iemand die zwanger is niet ontslagen kan worden, zolang er een geldige reden is.
Met je meerdere waarschuwingen, waarvan zelfs 1 aangetekend, lijkt het mij dat je op dat vlak zeer sterk staat.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 aug 2017 20:47

Maar iemand die zwanger is, en om die reden zou ontslaan zijn (om duidelijk te zijn, dit is NIET het geval, maar dit is de draai die zij er aan willen geven) kan toch de ontslagreden nog aanvechten na de uitbetaling?
van ontslagbescherming kan men pas van genieten nadat men de werkgever heeft op de hoogte gebracht van de zwangerschap, zolang men dit niet kan bewijzen staat men hiervoor met lege handen. zorg dat je hun dan ook geen begin van bewijs levert indien je schriftelijk antwoord
Zelfs zonder melding of zelfs kennis van zwangerschap zou er alsnog kunnen sprake zijn van een fout (pestgedrag/onrechtmatig ontslag), schade (miskraam) en oorzakelijk verband tussen beide.
Wie dit moet bewijzen, heeft wel een zéér zware bewijslast.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”