Verlof na ontslag

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

Verlof na ontslag

#1 , 14 aug 2017 17:36

Op 7 dzczmber loopt mijn opzzgtermijn af, nadat mijn werkgever mij heeft ontslagen.

Ik ben vrijgesteld van prestaties waardoor ik op 7/12 nog meer dan 4 weken verlof zal op te nemen hebben...

Als ik ze niet opneem en op 8 dec bij een nieuwe wg kan beginnen... welke gevolgen heeft dit dan?

Welke mogelijkheden heb ik?

Thx!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 aug 2017 18:20

Dan zal je huidige werkgever je verlof uitbetalen, in 1 keer, samen met het loon van december (en indien je het resterende loon nu in 1x zou krijgen, krijg je dit nu ook meteen meebetaald).

Je krijgt ook een vakantie-attest, deze dien je in te dienen bij je nieuwe werkgever zodat je verlofrechten kunnen berekend worden.
In theorie kun je je verlof nog opnemen bij je nieuwe werkgever (die op een afgesproken datum een financiële berekening zal doen hiervoor), maar op die korte tijd van 2017 zal dat lastig worden. Beste is dan om dit niet te doen, en af te spreken dat deze dagen niet verrekend hoeven te worden, me dunkt.

Zonder dit attest zul je in 2018 ook geen dagen hebben, wegens zogezegd niet voldoende gewerkt in 2017. Met dat attest ga je recht hebben op een volledig verlof (mits je dit jaar volledig gewerkt hebt).

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#3 , 14 aug 2017 19:31

Krijg ik dan geen sanctie of "boete" omdat mijn verlof niet opgenomen is?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 aug 2017 19:40

Krijg ik dan geen sanctie of "boete" omdat mijn verlof niet opgenomen is?

Neen als je werk geeft, als je mocht stempelen dan moet je u verlof eerst opnemen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 aug 2017 10:01

Op 7 dzczmber loopt mijn opzzgtermijn af, nadat mijn werkgever mij heeft ontslagen.

Ik ben vrijgesteld van prestaties waardoor ik op 7/12 nog meer dan 4 weken verlof zal op te nemen hebben...

Als ik ze niet opneem en op 8 dec bij een nieuwe wg kan beginnen... welke gevolgen heeft dit dan?

Welke mogelijkheden heb ik?

Thx!
doe een verlofaanvraag per aangetekend schrijven, ook in je opzeggingstermijn kan je verlof nemen. de opzeggingstermijn wordt dan voor die periode geschorst, alsook als je ziek wordt moet je een ziektebriefje afleveren aan je werkgever doe dit ook per aangetekend schrijven en ook hier wordt de opzeggingstermijn geschorst. dat je vrijgesteld bent van prestatie heeft hierop geen invloed. dit is dan het grote nadeel van een opzeggingsvergoeding met vrijstelling van prestatie t.o.v. een verbreking. heeft je werkgever een einddatum vermeld van 7 december op de kennisgeving dienen ze je een verbrekingsvergoeding te betalen voor de resterende periode van de opzeggingstermijn

u bent toch 100% zeker dat het geen verbreking van de arbeidsovereenkomst is?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 aug 2017 10:06

Krijg ik dan geen sanctie of "boete" omdat mijn verlof niet opgenomen is?
enkel een werkgever kan een sanctie krijgen art 145 sociaal strafwetboek, het is de werknemer verboden af te zien van zijn recht op verlof nemen maar daar staat geen sanctie op voor de werknemer. enkel als je in december ziek of werkloos bent krijg je geen uitkering voor de dagen je nog recht op verlof hebt

als je in december nog geen nieuwe werkgever hebt vergeet je recht op het feestdagloon niet te vragen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#7 , 17 aug 2017 13:03

Mijn overeenkomst is niet verbroken nee... daar ben ik 100% zeker van.

Op 7 dec eindigt mijn opzeg... in het geval ik geen verlof opneem.
"Op papier" verlof nemen waarbij mijn opzegtermijn geschorst wordt is geen optie voor mij... hoe vlugger mijn termijn afloopt hoe liever eigenlijk...
(Mijn nieuwe werkgever ziet mij liefst asap beginnen, maar omwille van een aantal factoren is het voor mij geen optie om een tegenopzeg te doen)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 aug 2017 13:08


Mijn overeenkomst is niet verbroken nee... daar ben ik 100% zeker van.

Als je geen prestaties meer moet leveren is er een verbreking van je contract !

En mag je dag nadien reeds bij een andere werkgever aan het werk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#9 , 17 aug 2017 13:20

@denlowie
Vakbond heeft mij toch duidelijk gemaakt dat er een verschil is...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 aug 2017 13:24

@denlowie
Vakbond heeft mij toch duidelijk gemaakt dat er een verschil is...
Zeg tegen je vakbond dat ze deze link eens lezen die komt van het ministerie van arbeid !!

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42152
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#11 , 17 aug 2017 16:54

Wat vakbond mij heeft doorgegeven;

Verbreking;
WG zegt contract meteen op mits betaling van verbrekingsvergoeding.

Opzeg met niet te presteren opzegtermijn:
WG geeft opzeg, termijn niet te presteren. Loon wordt gewoon verder betaald. Eigenlijk hetzelfde als te presteren opzeg.

Ik krijg nog gewoon mijn loon doorbetaald, ik krijg loonbrieven, ik krijg zelfs mijn maaltijdcheques nog...
Enige wat ik niet moet doen, is gaan werken...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 aug 2017 17:03

Uitbetaling in maandtermijnen

De vergoeding moet in principe in één keer betaald worden.

De onderneming die erkend is als in moeilijkheden of die uitzonderlijk ongunstige economische omstandigheden kent, mag de vergoeding van de ontslagen werknemers evenwel in maandtermijnen uitbetalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#13 , 17 aug 2017 17:05

Dat laatste is absoluut niet van toepassing op mijn WG...

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 aug 2017 18:19

@denlowie
Vakbond heeft mij toch duidelijk gemaakt dat er een verschil is...
Zeg tegen je vakbond dat ze deze link eens lezen die komt van het ministerie van arbeid !!

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42152
Opzegperiode met vrijstelling van prestaties kan volgens mij wettelijk wel. Maar je kan dit ook weigeren als werknemer.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#15 , 17 aug 2017 19:56

Bart vissers, weet je meer over dat weigeren???
Weigeren als in: toch presteren? Of weigeren als in: omzetten naar verbreking??

Voor mij waarschijnlijk te laat (aangezien ik middenin mijn opzeg zit) maar mss wel interessant om weten...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”