Kan een potentieel nieuwe werkgever achterhalen dat ik al x aantal maanden op "burnout ziekteverlof"?

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

Kan een potentieel nieuwe werkgever achterhalen dat ik al x aantal maanden op "burnout ziekteverlof"?

#1 , 14 aug 2017 14:57

Ik ben een IT-er en werk voor een Vlaamse KMO. Ik treed niet in detail, maar het gaat niet goed met het bedrijf en mijn relatie met de bedrijfsleider is totaal verzuurd. Deels mijn fout, deels fout van het bedrijf, deels zijn fout. Shit happens.

Nu ben ik reeds 3 maanden op "burnout ziekteverlof" en ik ben langzaam terug "mezelf" aan het worden. Wil dit nog een aantal maanden aanhouden om helemaal op mijn plooi te komen (zo lang de ziekenbond mee wil...) en ga dan terug solliciteren.

Officieel ben ik dus nog steeds in dienst. Nu vraag ik me af, kan een potentieel toekomstige werkgever waar ik ga solliciteren, achterhalen dat ik eigenlijk al 10 maanden (ik zeg maar iets, in het slechtste geval) "thuis zit" als ik verkies om dat privé te houden?

Dank voor alle antwoorden, wordt zeer gewaardeerd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 aug 2017 15:06

Men zal je vragen wie je laatste werkgever was, en het is niet wereld vreemd dat men een mailtje of een telefoon doet naar je oude werkgever om te horen welk vlees men in de kuip heeft.
Grote bedrijven voor een belangrijke functie laat men soms wel een persoonlijk onderzoek doen naar de kandidaat werknemer, de privé detectives leven ervan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 14 aug 2017 15:10

Met andere woorden, "I'm screwed". Ik heb mijn collega/IT-manager al vaak genoeg ex collega's horen afkraken aan de telefoon...

Maar beter eerlijk zijn dan? Er dan beter een "draai" aangeven dat ik een jaar thuis bleef om te genieten van het opgroeien van mijn 7 jarige oude zoon?

Reclame

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 14 aug 2017 15:29

.... en door de verzuurde relatie met de wraakzuchtige bedrijfsleider, kan ik zéker niet rekenen op een "goeie" of zelfs maar "neutrale" referentie...

Exit IT dus.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 14 aug 2017 15:40

IT is een knelpuntberoep. Daar u nog werkt bij uw huidige werknemer (als loontrekkende veronderstel ik) zal er heus niet gebeld worden. t Zou mooi zijn als een potentiele nieuwe werkgever uw huidige baas opbelt want je wil niet dat hij weet dat je solliciteert. Anders ligt het bij het tijdelijk inhuren van externen (consultants al dan niet op zelfstandige basis). Daarvoor wordt wel dikwijls gebeld en dat is wel gebruikelijk.

Ziekenverlof niet op CV zetten maar wel eerlijk vermelden bij t interview als je nog niet terug aan t werk bent.

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 14 aug 2017 17:45

Dat ze niet zullen bellen voor referenties als ze weten dat ik er nog werkzaam ben, lijkt me logisch.

Maar daarna...

En hoe breng ik tijdens een job interview aan dat ik eigenlijk al 10 maanden (ik zeg maar iets, het zijn er nu 3) "thuis zit" met een burnout? Moet toch een gigantische "rode vlag" zijn voor potentiële werkgevers al ben ik er weer meer dan klaar voor?

Ik voel me een beetje in de hoek gezet door de verzuurde relatie met mijn huidige werkgever waardoor ik een beetje David ben die tegenover de IT Goliath staat... De moed zakt me een beetje in de schoenen.

Ga ik naar een sollicitatiegesprek dan moet ik "het" vertellen en heb ik het verbrod. Vermeld ik het niet en ze nemen me in dienst en komen het toch te weten dan ook.

Between a rock and a hard place dus.

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#7 , 14 aug 2017 17:48

... ha, als ik er aan denk... 20 jaar IT achter de kiezen, twee linkerhanden, fysiek helemaal niet sterk, verzuurde relatie werkgever met een garantie op slechte referenties... dan loop ik al de hele dag "Ik ben nergens goed voor" te neuriën van De Dijk...

Triestig, die Vlaamse werkgevers. Door leeftijd en bepaalde andere factoren is het voor mij onmogelijk te emigreren naar bijvoorbeeld Canada waar daar allemaal geen punt van gemaakt wordt, een jaartje "vakantie" (hmmmm) door mentale issues.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 14 aug 2017 18:24

Werkgevers zullen liever hebben dat je openlijk verteld hierover. Ik ben op mijn sollicitatie (ook in de IT) vorig jaar openlijk geweest over alles, negatieve punten aan mijzelf, waarom ik weg wilde terwijl ik een vast contract had, enzovoort, en dit heeft een positieve uitwerking gehad in mijn geval. Openheid is bij de meeste bedrijven een pluspunt alvast.
Juridisch gezien is er in dit geval geen enkel probleem als je het verzwijgt, of zelfs hierover liegt, maar netjes is het niet, en we staan niet in voor de gevolgen moest het ontdekt worden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 aug 2017 20:40

Het is een sollicitatienadeel, maar verzwijgen en het komt uit is gegarandeerd miserie en weg geloofwaardigheid.
Beter verklaren én in het gesprek laten uitstralen dat je er terug klaar voor bent in een andere werkomgeving.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

berenod
Berichten: 942

#10 , 15 aug 2017 08:57

Ik heb ook een oude werkgever gehad die me (telefonisch) zo zwart als een hoge hoed maakte bij een potentiële nieuwe werkgever.

Nieuwe werkgever heeft daar gelukkig doorgekeken, me toch aangeworven, en ben nu al enkele promoties/loonsverhogingen verder.

Dus ja, indien je huidige werkgever je wenst zwart te maken kan hij dat, je kan er niet veel tegen doen, dus inderdaad, open kaart spelen zal het beste zijn denk ik, en hopen dat je profiel inderdaad echt gewenst is zodat de nieuwe werkgever je op zijn minst een kans gaat geven!


In mijn geval zat er ook een burn-out aan te komen (mijn originele werkgever was failliet, en de overnemer die de doorstart gerealiseerd heeft was een ramp), heb echter pro-actief gereageerd en zelf mijn ontslag gegeven alvorens het zover was.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”