Onderling akkoord = geen sollicitatieverlof?

Exodus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderling akkoord = geen sollicitatieverlof?

#1 , 17 jul 2017 16:11

Beste allen,

Ik heb mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever. Conform de wet is mijn opzegtermijn 3 maanden (1.5 maand + 6 weken), echter kan ik met mijn werkgever middels onderling akkoord deze termijn verkorten tot 2 maanden. Het probleem is nu wel dat ik volgens mijn werkgever geen recht heb op twee halve dagen sollicitatieverlof per week. Klopt dit?

Op internet kan ik conform de Belgische wetgeving hieromtrent geen duidelijk antwoord vinden. De vakbond geeft echter een vaag antwoord waarin ze deels zeggen dat ik er wel recht op heb en anderzijds zeggen ze dat ik er dan weer geen recht op heb omdat de werkgever een toegeving doet naar mij...

Met vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2017 16:21

Als je een onderling akkoord heb met je werkgever, dan verbreken jullie de wettelijke regels, men kan niet alleen wat voor u het best uitkomt veranderen en de andere regels niet !

Of wel volg je de wetgeving of wel komen jullie tot een onderling akkoord.

Door het feit dat je werkgever denkt of weet dat u een andere job heeft dan heb je sowieso toch geen recht meer op sollicitatie verlof want dan heb je al een job, dit is niet bedoelt als extra verlof dagen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sianna
Berichten: 156

#3 , 17 jul 2017 19:46

Door het feit dat je werkgever denkt of weet dat u een andere job heeft dan heb je sowieso toch geen recht meer op sollicitatie verlof want dan heb je al een job, dit is niet bedoelt als extra verlof dagen.
Niets houdt je tegen om op de arbeidsmarkt verder te kijken naar een nog betere job.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 18 jul 2017 06:29

Door het feit dat je werkgever denkt of weet dat u een andere job heeft dan heb je sowieso toch geen recht meer op sollicitatie verlof want dan heb je al een job, dit is niet bedoelt als extra verlof dagen.
Niets houdt je tegen om op de arbeidsmarkt verder te kijken naar een nog betere job.
Inderdaad.

Heb ook zelf een ontslag wegens nieuwe job achter de rug.
Heb netjes alle sollicitatiedagen opgenomen, werkgever heeft daar niets aan gedaan terwijl hij op de hoogte was dat ik een nieuwe job had, terwijl hi alle andere wetgevingen om zijn kost zo laag mogelijk te houden wel gebruikt heeft (zoals de laatste 2 weken mij vrijstellen van prestaties met behoud van loon, en dan al mijn adv dagen, sollicitatie dagen enzoverder in die 2 weken te proppen).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2017 20:14



Heb ook zelf een ontslag wegens nieuwe job achter de rug.
Heb netjes alle sollicitatiedagen opgenomen, werkgever heeft daar niets aan gedaan terwijl hij op de hoogte was dat ik een nieuwe job had
het is niet dat uw werkgever een toegeving doet dat dit de algemene regel is, er is rechtspraak die zegt nieuwe arbeidsovereenkomst getekend geen recht op sollicitatieverlof https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... atieverlof

en in dit geval is er een onderling akkoord, hiermee kan je een afstand van (bepaalde)rechten doen. interessant kan ook wel zijn hoe men een kortere opzegtermijn zijn overeengekomen dan wettelijk bepaald, het kan maar het is de wijze waarop dat van belang is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Skoldt
Berichten: 159

#6 , 19 jul 2017 11:43

Het sollicitatieverlof is enkel van toepassing als er sprake is van een opzeg. Bij ontslag in onderling akkoord is er geen sprake meer van een opzegtermijn, enkel een welbepaalde datum waarop het contract eindigt. Wanneer er dus een onderling akkoord is, hebt u geen recht meer op sollicitatieverlof.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”