Recup & collectieve sluiting

Sofie143
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recup & collectieve sluiting

#1 , 14 jul 2017 17:46

Ik ben momenteel werkzaam bij een bedrijf als bediende waar ik met 17 dagen recup sta door prestaties geleverd in de laatste 6 maand.
Het bedrijf sluit collectief van 21/7 tem6/8.

Maandag 10/7 nam ik ontslag, waardoor mijn opzegperiode loopt van 17/7 tot en met 11/8. Bij mijn nieuwe werkgever kan ik pas aan de slag op 16/8. Wat met mijn feestdag 15/8 deze verlies ik blijkbaar...

Daarnaast sluit mijn huidige werkgever collectief en ben ik verplicht om mijn verlof op te nemen en kan ik geen recup hiervoor laten inboeken. Klopt dit?
In september ben ik 3 weken op reis dus door die regeling van het collectieve verlof ben ik dan genoodzaakt om een week verlof zonder wedde te nemen, want ik heb maar 20 dagen. Daarom was ik mijn recup aan het opsparen, maar nu ik een nieuwe job heb, lukt dit niet meer. Is er geen enkele mogelijkheid dat ik toch recup kan laten inboeken tijdens de collectieve sluiting? Anders ben ik al die dagen en de helft van mijn verlof kwijt nog voor ik start met mijn nieuwe uitdaging :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 jul 2017 18:07

Bron van mijn informatie: http://www.jobat.be/nl/artikels/wat-met ... j-ontslag/

Je werkgever zal die recupdagen dus uitbetalen.

Feestdag heb je inderdaad geen recht op.

Beter was geweest om je opzeg een week later te geven, en die 3 laatste dagen verlof/recup op te nemen...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2017 18:10

opzeg loopt tot 11/08 dan heb je nog recht op den 15/08 .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 14 jul 2017 18:11

opzeg loopt tot 11/08 dan heb je nog recht op den 15/08 .
Niet als je zelf je ontslag geeft, enkel maar bij het krijgen van je ontslag.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2017 18:21

opzeg loopt tot 11/08 dan heb je nog recht op den 15/08 .
Niet als je zelf je ontslag geeft, enkel maar bij het krijgen van je ontslag.
Betaling van een feestdag en een vervanginsdag die valt na het einde van de arbeidsovereenkomst

Indien de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan 1 maand in dienst van de onderneming is gebleven, blijft de werkgever gehouden tot betaling van het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van 30 dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

Door het feit dat hij maar den 16/08 bij den nieuwe werkgever begint te werken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 14 jul 2017 19:45

opzeg loopt tot 11/08 dan heb je nog recht op den 15/08 .
Niet als je zelf je ontslag geeft, enkel maar bij het krijgen van je ontslag.
Betaling van een feestdag en een vervanginsdag die valt na het einde van de arbeidsovereenkomst

Indien de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan 1 maand in dienst van de onderneming is gebleven, blijft de werkgever gehouden tot betaling van het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van 30 dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

Door het feit dat hij maar den 16/08 bij den nieuwe werkgever begint te werken !
Nogmaals: niet als de werknemer zelf zijn contract opzegt (en noch bij ontslag omwille van dringende reden).
TS heeft geen recht op die feestdag, niet bij zijn huidige werkgever, niet bij zijn nieuwe.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jul 2017 19:48

Ik discuteer er niet over, maar ik denk gelijk te hebben,

Een vakantie job die alleen juli werkt heeft recht op 21/07 en ook op de 15/08, ondanks hij maar een contract heeft van 1 maand !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 14 jul 2017 19:52

Ik discuteer er niet over, maar ik denk gelijk te hebben,

Een vakantie job die alleen juli werkt heeft recht op 21/07 en ook op de 15/08, ondanks hij maar een contract heeft van 1 maand !!
Heeft die jobstudent dan zelf zijn ontslag gegeven?

In alle situaties heb je gelijk, behalve in 3 uitzonderingen:
1. Werknemer neemt zelf ontslag (hier van toepassing)
2. Werkgever geeft ontslag om dringende redenen (nvt hier)
3. Werknemer is al aan het werk bij een andere werkgever (nvt hier)

Dus ook bij contracten van bepaalde duur (zoals bij een jobstudent bijvoorbeeld).

Paar bronnen:
https://www.sdworx.be/nl-be/payroll/kmo ... -dismissal
http://www.jobat.be/nl/artikels/welke-f ... j-ontslag/
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 34/related
Zou even het KB/BW moeten opzoeken, maar dit zijn alvast 3 betrouwbare bronnen omtrent arbeidsrecht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 jul 2017 20:12

Die job student heeft een contract van bepaalde duur, dus tot en met 31/07, spreek uit ervaring met jobstudenten, en de arbeidsinspectie !

T.S werkt nog niet op 15/08 pas op 16/08, de nieuwe werkgever moet deze nog niet betalen

Dit noemt men na betaalde feestdagen.

Betaling van een feestdag en een vervanginsdag die valt na het einde van de arbeidsovereenkomst

Wanneer een feestdag valt na het einde van de arbeidsovereenkomst, voorziet de reglementering dat de werknemer eventueel nog een loon kan genieten, rekeninghoudend met de anciënniteit van de werknemer in de onderneming.

Indien de werknemer gedurende een periode van minder dan vijftien dagen in de onderneming is gebleven, dient de werkgever geen loon te betalen voor een feestdag die valt na het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

Indien de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven , gedurende een periode van 15 dagen tot 1 maand in dienst van de onderneming is gebleven, blijft de werkgever gehouden tot betaling van loon voor 1 feestdag die valt in de periode van 14 dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

Indien de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan 1 maand in dienst van de onderneming is gebleven, blijft de werkgever gehouden tot betaling van het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van 30 dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

De verplichting tot betaling van het loon houdt in elk geval op zodra de werknemer begint te arbeiden voor een nieuwe werkgever.

bron:http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=11234
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jul 2017 08:21

- de feestdag heb je sowieso geen recht op als je zelf ontslag hebt genomen. Deze krijg je enkel al de werkgever jou zou ontslaan of het is contract bepaalde duur.
- die recupuren worden uitbetaald bij uit dienst treding dus dit geld kan je dan in principe aanwenden als je een week onbetaald verlof neemt.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 15 jul 2017 10:07

Die job student heeft een contract van bepaalde duur, dus tot en met 31/07, spreek uit ervaring met jobstudenten, en de arbeidsinspectie !

T.S werkt nog niet op 15/08 pas op 16/08, de nieuwe werkgever moet deze nog niet betalen

Dit noemt men na betaalde feestdagen.

Betaling van een feestdag en een vervanginsdag die valt na het einde van de arbeidsovereenkomst

Wanneer een feestdag valt na het einde van de arbeidsovereenkomst, voorziet de reglementering dat de werknemer eventueel nog een loon kan genieten, rekeninghoudend met de anciënniteit van de werknemer in de onderneming.

Indien de werknemer gedurende een periode van minder dan vijftien dagen in de onderneming is gebleven, dient de werkgever geen loon te betalen voor een feestdag die valt na het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

Indien de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven , gedurende een periode van 15 dagen tot 1 maand in dienst van de onderneming is gebleven, blijft de werkgever gehouden tot betaling van loon voor 1 feestdag die valt in de periode van 14 dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

Indien de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan 1 maand in dienst van de onderneming is gebleven, blijft de werkgever gehouden tot betaling van het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van 30 dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

De verplichting tot betaling van het loon houdt in elk geval op zodra de werknemer begint te arbeiden voor een nieuwe werkgever.

bron:http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=11234
Wetgeving gevonden:
KB 18/04/1974, art. 14
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Zoals ik dus al zei: niet van toepassing als de werknemer zelf zijn contract opzegt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 jul 2017 10:17

Wetgeving gevonden:
KB 18/04/1974, art. 14
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Zoals ik dus al zei: niet van toepassing als de werknemer zelf zijn contract opzegt.

[/quote]
OK je heeft gelijk, ik heb jaren terug de arbeids inspectie gehad voor job studenten die de maand juli bij mij had gewerkt , maar zoals ik nu ook reeds opgezocht heb is het voor contracten van bepaalde duur wel degelijk dat men de betaalde feest dagen tot 30 dagen na het contract moet betalen.

Maar hier is dit dus niet het geval.

Men leert elke dag bij, en als JVP terug zal komen is het voor arbeidsrecht ook opgelost.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 15 jul 2017 10:22

Wetgeving gevonden:
KB 18/04/1974, art. 14
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Zoals ik dus al zei: niet van toepassing als de werknemer zelf zijn contract opzegt.
OK je heeft gelijk, ik heb jaren terug de arbeids inspectie gehad voor job studenten die de maand juli bij mij had gewerkt , maar zoals ik nu ook reeds opgezocht heb is het voor contracten van bepaalde duur wel degelijk dat men de betaalde feest dagen tot 30 dagen na het contract moet betalen.

Maar hier is dit dus niet het geval.

Men leert elke dag bij, en als JVP terug zal komen is het voor arbeidsrecht ook opgelost.[/quote]
Inderdaad, dat is wat ik ook zei hé: je hebt volledig gelijk over gans de lijn, enkel maar als iemand zelf zijn contract opzegt, is het niet van toepassing.
Een jobstudent (of werknemer met tijdelijk contract) waarbij zijn contract afloopt, heeft er dus wel recht op.

Maar goed, nu kunnen we het er over eens zijn dat TS geen recht heeft op 15 augustus, niet bij zijn huidige werkgever, niet bij zijn nieuwe (en ik vrees ook niet bij de RVA).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”