ontslag , weigeren opzegtermijn

Timo92
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ontslag , weigeren opzegtermijn

#1 , 11 jul 2017 08:52

beste,

Ik heb onlangs mijn ontslag ingediend bij me huidige werkgever.
Mijn vraag voor jullie zou zijn als volgt.

Ik heb verlof aangevraagd maar omdat ik me ontslag heb ingediend is deze aanvraag van verlof geweigerd (was nog niet goedgekeurd). Paar weken terug heb ik deze terug aangevraagd , HR keur het goed maar me verantwoordelijke weigert alweer. Omdat dit verlof juist op einde van me opzeg termijn is heb ik vorig week een afspraak gehad met HR dat ik graag dit opzegtermijn zelf wil betalen, dat ik eerder kan vertrekken en toch dat verlof zou hebben. Helaas zei HR dat terug mijn verantwoordelijke weigert.

Nu heb ik gedacht om eigenlijk die 2weken eigenlijk niet af te komen op het werk en dan via op staande voet ontslagen te worden wegens afwezigheid.
Me vraag is nu;
- welke juridische sancties zouden dit allemaal te weeg brengen? omdat juist nieuwe maand begint zou ik niet uitbetaald worden. En heb al voorgesteld om de overige dagen zelf te betalen aan de onderneming om mijn opzeg te verkorten. Dus hiervan lig ik niet wakker.
- Zou dit grotere kosten teweeg brengen? Misschien rechtbank?

Met vriendelijke groeten
Timo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2017 09:51

Dit kan je 2 weken je bruto loon kosten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 11 jul 2017 11:03

Vraag (schriftelijk!) aan je werkgever wat de reden is van weigering van je verlof.
Je hebt namelijk recht op 2 (of 3) weken gewaarborgd verlof in de zomermaanden.
Behalve dit, kan je werkgever niet zomaar je verlof weigeren, deze moet daar een geldige reden voor hebben (iedereen die gelijktijdig in verlof zou willen gaan, is een geldige reden bijvoorbeeld).

Als je die 2 weken echt niet wilt gaan werken, en de werkgever heeft een geldige reden om je verlof te weigeren, dan stuur je best een brief naar de onderneming dat je de laatste 2 weken van je opzeg niet zult presteren, en hiervoor in ruil de benodigde opzegvergoeding zult betalen (dit is 2 weken brutoloon, wat dus mogelijks ongeveer overeen kan komen met 1 maand nettoloon).

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2017 13:42


Je hebt namelijk recht op 2 (of 3) weken gewaarborgd verlof in de zomermaanden.
aja da is nieuw dan
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 11 jul 2017 13:55

Als je werkgever geen enkel valabel argument heeft en je wil het echt hard spelen, dan kan je je vakantieaanvraag in kortgeding aan de arbeidsrechtbank voorleggen.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 11 jul 2017 17:27


Je hebt namelijk recht op 2 (of 3) weken gewaarborgd verlof in de zomermaanden.
aja da is nieuw dan
Die wet is al jaren in voege...
Iedereen (die voldoende dagen heeft natuurlijk) heeft het recht op 2 weken ononderbroken vakantie in de zomer, die een werkgever niet kan weigeren.
Hij kan wel vragen om die op een ander moment in de zomer te nemen.

Omgekeerd is de werknemer niet verplicht om vakantie te nemen in de zomer.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jul 2017 18:48


Je hebt namelijk recht op 2 (of 3) weken gewaarborgd verlof in de zomermaanden.
aja da is nieuw dan
Die wet is al jaren in voege...
geef dat artikel maar eens
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 jul 2017 19:44

[quote="Blaatpraat]
Die wet is al jaren in voege...

.[/quote]
Waar haal je dit vandaan ??
Ik zie dit in Oostende al gebeuren in een hotel!

Dit is voor bedrijf verschillend en in welke sector men zit, maar mensen met schoolplichtige kinderen hebben wel voorrang, wat niet wil zeggen dat in sommige sectoren dit niet het geval is!

Werknemers van een pretpark zal geen vakantie mogen nemen in de maanden juli en augustus!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 11 jul 2017 19:48

aja da is nieuw dan
Die wet is al jaren in voege...
geef dat artikel maar eens
KB 1967-03-30 Art.64 / 4

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jul 2017 19:52

Die wet is al jaren in voege...
geef dat artikel maar eens
Je hebt namelijk recht op 2 (of 3) weken gewaarborgd verlof in de zomermaanden.
KB 1967-03-30 Art.64 / 4
mei en oktober zijn dat dan zomermaanden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 11 jul 2017 19:55

geef dat artikel maar eens
Je hebt namelijk recht op 2 (of 3) weken gewaarborgd verlof in de zomermaanden.
KB 1967-03-30 Art.64 / 4
mei en oktober zijn dat dan zomermaanden
Ik reken die al tot de zomerperiode ja...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jul 2017 20:16

ja mei en oktober, voor mij is juli en augustus de zomermaanden, in mei mogen de alleenstaanden in verlof gaan in de grote warenhuizen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 jul 2017 21:35

Ik kan me voorstellen dat de overdracht voorzien aan een opvolger-werknemer ook een terechte reden van weigering van verlof in hoofde van de werkgever kan uitmaken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 jul 2017 07:10

Heel die toestand kan er natuurlijk ook toe leiden dat je er ziek van wordt ...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”