Langdurig ziek

Rita10
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Langdurig ziek

#1 , 08 jul 2017 09:16

Hallo,

Ik ben sedert september 2016 thuis met een burnout. Ik werk als secretaresse in een KMO, door het feit dat mijn takenpakket uitzonderlijk hoog was en ik reeds een jaar last had van spierknopen in mijn rug, concentratieproblemen en vergetelheid heb ik het toch nog zo lang volgehouden, kinesist, epidurale en chiropractor hielpen niet. Tot op avond ik met de auto naar huis reed en voor een rood licht niet meer wist hoe ik moest rijden, gelukkig heeft een man mijn auto geparkeerd en naar mijn echtgenoot gebeld. 's morgens kon ik niet meer gaan, ben op mijn knieën gevallen met mijn hoofd op de vloer en had een hersenschudding. De dokter doen komen en het bleek dat al die lichamelijke klachten te maken hadden met een burnout. Ben in behandeling met een psycholoog en psychiater. Mijn baas was woedend, heeft geen enkele keer contact met mij opgenomen om te vragen hoe het was, niets. Ben 59 jaar en volgend jaar kan ik op vervroegd pensioen. Ik heb hem meerdere mails opgestuurd dat ik wel bereid was om terug te komen maar dat mijn takenpakket te zwaar was, 5 call centers plus alle administratie. Ik was zijn slaaf, heb mijn takenpakket overgemaakt aan de psycholoog om hem een idee te geven wat ik allemaal moest doen op één dag en zijn mond viel open van verbazing. 's morgens was ik reeds aanwezig op het werk om 6uur om toch de administratieve rompslomp af te krijgen die ik niet kon doen door de call centers. Heb ook vertalingen mee naar huis genomen omdat het niet te doen was op het werk. Ik ben echt uitgeperst geweest als een citroen. Hij heeft aan een collega gevraagd de boodschap dat hij een nieuwe administratieve kracht zocht te delen op mijn tijdlijn van facebook. Dit was een ontzettende schok voor mij. In een mail zegt hij dat hij een jonge dame aangewerft heeft die het takenpakket dat ik deed zij alleen kon doen. De laatste mail die ik hem verstuurd heb was om hem duidelijk te maken dat hij verplicht was mij terug te nemen in dezelfde functie etc.. het antwoord op deze mail moet in een verkeerd keelgat geschoten hebben want hij maakt mij duidelijk dat ik er mij moest bij neer leggen en niet meer kan terug komen omdat ik nog meer zou moeten doen zonder hulp van buiten af. Hij heeft nog een groot call center er bij. Nochtans had hij mij beloofd verleden jaar dat hij nog iemand ging aanwerven om mij en hem te helpen, wat niet gebeurt is. Kan hij zomaar beslissen dat ik op het ziekenfonds moet blijven ? en wat gebeurt er als het ziekenfonds zegt dat ik weer moet gaan werken ? Hij is zo agressief in zijn mails geweest dat het praktisch onmogelijk is dat ik met deze persoon nog samen in één bureau ga zitten. Misschien is ondertussen de jonge dame ook weg want mijn baas is vrij agressief. Dit maakt mij echt kapot dat hij dit doet met mij omdat ik altijd klaar stond voor hem, heb zelfs boeken gelezen voor zijn dochter in het Nederlands en samenvattingen gemaakt omdat zij Franstalig zijn. Dit is echt stank voor dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 jul 2017 11:16

“Art.31.§1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval schorst de uitvoering van de overeenkomst..."(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet)

Die schorsing zelf beëindigt de arbeidsovereenkomst niet.

De werkgever kan niettemin tijdens die schorsing de arbeidsovereenkomst beëindigen(CALLEWIER,B.,Kan de arbeidsovereenkomst van een zieke werknemer worden beëindigd?,Or. 2002/6-7,172-186).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Rita10
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2017 16:32

Mijn werkgever zal mijn arbeidsovereenkomst niet beëindigen, daar is hij veel te gierig voor. Maar begrijp niet dat hij er zo makkelijk vanaf komt. Heb echt alles gedaan om weer aan het werk te willen gaan, de psycholoog kost mij wekelijks € 55,00 waar ik spijtig genoeg niets van terug krijg van de mutualiteit. Als de arbeidsgeneesheer zegt dat ik het werk kan hervatten en dan ?, terug gaan naar deze tiran is onmogelijk , ik wil nog een leven. Maar dat hij de keuze kan maken dat ik op de mutualiteit kan blijven staan vind ik er wel wat over, is hij dokter ? Indien de dokter mij een document maakt dat ik niet meer geschikt ben voor het werk, kan hij mij zomaar ontslaan zonder verbrekingsvergoeding en dat gun ik hem niet.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”