Uitbetaling ontslagvergoeding

jones6
Topic Starter
Berichten: 8

Uitbetaling ontslagvergoeding

#1 , 06 jul 2017 20:11

Dag iedereen,

Maandagavond 26 juni heb ik mijn ontslag gekregen wegens herstructureringen. Aangezien mijn functie volledig weg valt en er geen andere alternatieven zijn binnen het bedrijf mocht ik direct vertrekken en hoefde ik mijn opzegtermijn niet meer te presteren. Dit staat ook op papier als bewijs.
Ik had dit ontslag zien aankomen, dus voor mij was dit geen verassing. Verder heb ik ook alles goed kunnen bespreken met mijn werkgever, dus op dat gebeid zijn er geen problemen. Enkele dagen nadien kreeg ik mijn ontslagvergoeding uitbetaald.

Nu stel ik mij twee vragen ivm de uitbetaling.

1. Mijn opzegtermijn is 12 weken. Ik ben betaald t.e.m. 26 juni + 60 dagen. Maar volgens mij beginnen die 60 dagen pas te lopen vanaf de eerstvolgende maandag na mijn ontslag? Dat zou in mijn geval dus vanaf 3 juli zijn? Klopt mijn redenering en zou ik dus 4 dagen te weinig zijn uitbetaald?

2. Op mijn loonbrief wordt er rekening gehouden met vakantiegeld, eindejaarspremie,... Eigenlijk alle extra's waar ik recht op heb buiten mijn maandelijks loon. Echter wordt er geen werkgeversbijdrage voor mijn maaltijdcheques vermeld. Voor zover mijn opzoekingen kloppen zou ik dus ook recht hebben op deze bijdrage gedurende 60 dagen. Klopt dit?

Ik ben bediende en val onder pc200.

Ik vraag dit hier na omdat er in het verleden al vaak dingen zijn fout gelopen bij uitbetalingen van loon. Zowel mijn collega's als ik weten dat we dit goed in het oog moeten houden.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2017 20:27



1. Mijn opzegtermijn is 12 weken.
ben je zeker dat er een opzeggingstermijn is, en het geen verbreking van de arbeidsovereenkomst is?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

jones6
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 06 jul 2017 20:34



1. Mijn opzegtermijn is 12 weken.
ben je zeker dat er een opzeggingstermijn is, en het geen verbreking van de arbeidsovereenkomst is?
Ik heb mij verkeerd verwoord. Indien ik mijn opzegtermijn zou moeten presteren zou ik een opzegtermijn hebben van 12 weken.
Nu is er inderdaad een verbreking van de arbeidsovereenkomst. Maar volgens mij moet er bij de ontslagvergoeding rekening gehouden worden met dezelfde termijn? In mijn geval dus 60 dagen vanaf de maandag na mijn ontslag. Of zie ik dit verkeerd?

Reclame

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2017 21:40

Een opzeg moet inderdaad ingaan op een maandag. Maar jij krijgt een verbrekingsvergoeding, die gaat onmiddelijk in en niet perse op een maandag. Dus hier is al geen fout gebeurd.

Op je loonbrief zie je normaal de verbrekingsvergoeding niet opgesplitst staan. In deze vergoeding wordt idd rekening gehouden met oa maaltijdcheques, eindejaarspremie etc maar dat wordt normaal als 1 geheel op de loonbrief gestaan. Los hiervan krijg je ook een gewone eindafrekening. Voor paritair comite 200 betekent dit:
- stuk eindejaarspremie
- vakantiegeld
- stuk ecocheques
- stuk sectorale premie

Deze 2 laatsten kunnen ontbreken als er een gekijkaardig voordeel is (vb meer pensioenpremie, hogere maaltijdcheques) maar dat kan je moeilijk achterhalen.

Ik wil ook altijd je loonbrief even nakijken?

jones6
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 08 jul 2017 08:01

Bedankt Avbogae voor de vakkundige uitleg. Dit heeft mij een beter inzicht gegeven over hoe ik mijn loonbrief moet interpreteren. Ik wist niet dat alles in 1 geheel op de loonbrief wordt vermeld.

Ondertussen heb ik de loonbrief laten nakijken door iemand die er meer in thuis is dan ik. Uiteindelijk blijkt alles te kloppen.

Dit hoofdstuk kan goed afgesloten worden.

Bedankt voor de hulp!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”