Dubbel vakantiegeld bij ontslag

ToVe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dubbel vakantiegeld bij ontslag

#1 , 29 jun 2017 14:25

Hallo iedereen,

Ik stel hier een vraag in de plaats van mijn vrouw.
Zij had de laatste tijd een slechte relatie met haar werkgever. Uiteindelijk heeft die blijkbaar een reden gevonden om haar te ontslaan.
Toen ze op kantoor aankwam had ze niet veel keuze en moest ze een document ondertekenen dat opgesteld was door haar werkgever.
"Beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderling akkoord". Alles is nogal snel gegaan en mijn vrouw was redelijk aangedaan van de manier en snelheid waarmee alles gegaan is.
De eigenlijke reden en de manier waarop, laat ons intussen koud. Ze heeft snel ander werk gevonden, dus geen paniek daar.

Waar bij ons echter het schoentje wringt, is dat haar voormalige werkgever lastig doet met de afhandeling van haar 'ontslag'.
Na een maand had ze echter nog steeds geen vakantie-attest en uitbetaling van het dubbel vakantiegeld ontvangen.
SD-Worx gaf aan dat de werkgever dit aan hun moest doorgeven, maar dat was nog niet gebeurd. De werkgever beweert dan weer dat ze het hebben doorgegeven.
Uiteindelijk hebben we een aangetekend schrijven verstuurd naar de werkgever om deze op zijn plichten te wijzen (vakantie-attest en dubbel vakantiegeld uitbetalen).

Als reactie hierop heeft mijn vrouw intussen al haar vakantie-attest ontvangen, echter het dubbel vakantiegeld weigert de werkgever uit te betalen!
De reden wordt verwezen naar de dading en meer bepaald volgende alinea:
Bij wijze van dading wordt overeengekomen dat geen van beide partijen verder nog iets aan elkaar verschuldigd is. Met uitzondering van het loon van de maand april 2017.
Nu is onze vraag: Is de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld geen verplichting? Ongeacht de alinea in de dading?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 29 jun 2017 14:30

Dubbel vakantiegeld is onderdeel van het loon. Schakel de sociale inspectie in om de betaling te komen.
"sowieso" schrijf je zo.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jun 2017 17:38

als er geen opsomming is van de rechten waarvan men afziet, dan is dit onduidelijk en dan heb je een vrij grote kans dat dit wordt verworpen.

niet naar de sociale inspectie maar naar de juridische dienst van je vakbond gaan en ook nog eens een verbrekingsvergoeding eisen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 29 jun 2017 21:20

Staat er op het vakantie-attest dat de werkgever dit bedrag betaald heeft (of in dit geval: SdWorx in hoedanigheid van de werkgever)?

ToVe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jul 2017 16:56

Alvast bedankt voor de reacties! Een bezoekje langs de vakbond staat alvast gepland!
Staat er op het vakantie-attest dat de werkgever dit bedrag betaald heeft (of in dit geval: SdWorx in hoedanigheid van de werkgever)?
Dat staat er volgens mij niet echt duidelijk op.
Ik citeer een stukje waarover ik denk dat het gaat:
Het vakantiegeld over het dienstjaar 2017 (vakantie op te nemen in 2018) bedraagt:
  • xxxx EUR x 7.67% = xxx EUR, als enkelvoudig vakantiegeld. Op dit bedrag werden sociale zekerheidsbijdragen berekend.
  • xxxx EUR x 6.80% = xxx EUR, als dubbel vakantiegeld.
  • xxxx EUR x 0.87% = xxx EUR, als aanvullend vakantiegeld.
BEDRAGEN WAAR DE WERKNEMER AANSPRAAK OP KON MAKEN

OneTriumphTea
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jul 2017 17:43

? Kan je een loonfiche opvragen, daar staat dat dan normaal gezien ook op...Was bij mij toch zo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 01 jul 2017 18:33

Best naar een vakbond stappen inderdaad dan.
De nieuwe werkgever zal met dit attest veronderstellen dat het betaald geweest is, en zal dit bedrag verrekenen, waardoor je vrouw opeens een stuk minder geld zal krijgen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jul 2017 19:50

Een dading bevat (verplicht) wederzijdse toegevingen.
Welke toegevingen heeft de werkgever hier gedaan?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Alkymos
Berichten: 5

#9 , 06 jul 2017 15:08

Het is onmogelijk om in een dading af te zien van vakantiegeld. Het is "van openbare orde".

ToVe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jul 2017 12:39

Op haar loonbrief staat niets, aangezien haar vorige werkgever weigert 1 ct uit te betalen betreft dat dubbel vakantiegeld (omdat die denkt dat hij dat niet moet vanwege de alinea in de dading).

De vakbondsafgevaardigde is momenteel op vakantie, maar we zullen spoedig antwoord krijgen!

Alvast bedankt allemaal voor de informatie!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”