opzeggingstermijn en ontslagvergoeding freelancer

Woutervdw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

opzeggingstermijn en ontslagvergoeding freelancer

#1 , 25 jun 2017 11:55

Ik werk als zelfstandige/freelancer via een recruitment kantoor.

Technisch gezien is mijn contractors bureau mijn werkgever. Het bedrijf waar ik werk is hun klant.

Ik heb ontslag gekregen per email van mijn contract bureau. Zij hebben deze info ontvangen van het bedrijf waar ik werk (hun klant).

In het contract dat ik ontvangen heb van mijn recruitment kantoor staat er nochtans duidelijk: beide partijen kunnen een aangetekend schrijven versturen indien ze het contract willen stopzetten mits het respecteren van een opzeggingstermijn van 1 maand.

Het bedrijf waar ik werk heeft liever niet dat ik nog verder aanwezig ben op de werkvloer. Ze hebben mij verteld dat ze wel willen doorbetalen gedurende de opzegperiode. Dit heb ik helaas niet op papier laten bevestigen.

Mijn vragen:

Moet er een officiële ontslag brief verzonden worden door het bedrijf waar ik werk, het contractors bureau, of beiden?

Moet de onstlagbrief door mij bevestigd worden voor akkoord vooraleer ze het opzeggingstermijn mogen laten lopen?

Wat moet er staan in de onstlagbrief voor het officeel te maken en volgens de Belgische wetgeving correct te laten verlopen?

Aangezien het bedrijf waar ik werk liever heeft dat ik niet meer aanwezig ben, maar een opzegtermijn van 30 dagen is, is mijn werkgever verplicht om mij uit te betalen?

De huidige situatie:

De info van ontslag is doorgegeven op woensdag 14/06/2017 via mail van mijn recruitingskantoor met: "je laatste werkdag is 13/06/2017. Tot op heden heb ik echter nog altijd geen officiële ontslagbrief ontvangen... Kan dit zo maar en is dit wettelijk? Volgen deze mensen de Belgische wetgeving en hun eigen contract wel/niet?


Volgens de Belgische wet vanaf 2014 past deze regel toe blijkbaar:

Een opzegtermijn gaat pas in op de maandag na de kennisneming van het ontslag. Wordt het ontslag gegeven middels een aangetekend schrijven, zoals in het contract vermeld staat, dan wordt de aangetekende brief geacht in ontvangst genomen te zijn de derde werkdag na de verzending, waarbij de zaterdag meetelt als een werkdag en de zon- en feestdagen niet meegeteld worden. Concreet betekent dit dat de verzending van een aangetekend schrijven inhoudende een ontslag op maandag, dinsdag of woensdag gevolg zal hebben en de opzegtermijn doet aanvangen op de eerste volgende maandag die hierop volgt. Ontslagbrieven middels aangetekend schrijven die verstuurd worden op donderdag, vrijdag of zaterdag zullen pas uitwerking hebben en de opzeggingstermijn doen aanvangen de tweede maandag na verzending.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jun 2017 12:18

Kan men een freelancer wel ontslaan? Indien hij een contract van bepaalde duur heeft is het geen freelancer, maar een vaste werknemer.

Woutervdw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2017 12:29

Kan men een freelancer wel ontslaan? Indien hij een contract van bepaalde duur heeft is het geen freelancer, maar een vaste werknemer.
Ik heb een contract die om de 3 maanden vernieuwbaar is... Deze is verbroken terwijl de 3 maanden nog niet ten einde waren gekomen... Dit verklaart het opzegtermijn van 1 maand. De klant wilt echter niet dat ik nog verder aanwezig ben op de werkvloer.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2017 14:23



De huidige situatie:

De info van ontslag is doorgegeven op woensdag 14/06/2017 via mail van mijn recruitingskantoor met: "je laatste werkdag is 13/06/2017.
de info die nodig is, is het begin en de duur van de arbeidsovereenkomst van bepaalde duur
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Woutervdw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2017 14:47



De huidige situatie:

De info van ontslag is doorgegeven op woensdag 14/06/2017 via mail van mijn recruitingskantoor met: "je laatste werkdag is 13/06/2017.
de info die nodig is, is het begin en de duur van de arbeidsovereenkomst van bepaalde duur
begin is 03/04/2017, duur is 3 maand, en opzegtermijn is 1 maand

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2017 11:12



De huidige situatie:

De info van ontslag is doorgegeven op woensdag 14/06/2017 via mail van mijn recruitingskantoor met: "je laatste werkdag is 13/06/2017.
de info die nodig is, is het begin en de duur van de arbeidsovereenkomst van bepaalde duur
begin is 03/04/2017, duur is 3 maand, en opzegtermijn is 1 maand
dan mag je hiermee blij zijn. normaal gezien mag men bij een contract van bepaalde duur u enkel in de eerste helft ontslaan, daarna is het verbrekingsvergoeding tot de einddatum. en u krijgt een 10dagen extra.


bij een ontslag met een kennisgave met een opzeggingstermijn moet volgens art 37wao gebeuren per aangetekend schrijven zo niet is die kennisgave nietig, de kennisgave en niet het ontslag zelf.
dan hebt u een opzeggingstermijn die eindigt na de einddatum van de arbeidsovereenkomst van bepaalde duur, zoiets kan leiden tot een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. belangrijk is dan wat er juist in die kennisgave staat.


maar bent u wel zeker dat het een opzeggingstermijn is en geen verbrekingsvergoeding gelijk aan een opzeggingstermijn van 1 maand?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Woutervdw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jun 2017 18:59

In het contract staat letterlijk; beide partijen kunnen een aangetekend schrijven versturen indien ze het contract willen stopzetten mits het respecteren van een opzeggingstermijn van 1 maand.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jun 2017 20:15

Kan men een freelancer wel ontslaan? Indien hij een contract van bepaalde duur heeft is het geen freelancer, maar een vaste werknemer.
Waarom kan geen contract van bepaalde duur voor een freelancer?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Woutervdw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jul 2017 22:32

Kan men een freelancer wel ontslaan? Indien hij een contract van bepaalde duur heeft is het geen freelancer, maar een vaste werknemer.
Waarom kan geen contract van bepaalde duur voor een freelancer?
Gebeurt zelden...

Woutervdw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jul 2017 22:33

Mijn contractbureau weigert om mijn opzegtermijn te betalen. Ze gaan ervan uit dat de werkzaamheden met wederzijds akkoord gestopt zijn met de opdrachtgever... Terwijl de opdrachtgever juist degene zijn die mij geweigerd hebben om mijn opzegtermijn verder te laten presteren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”