Rechten contract bepaalde tijd & hoogte boetes

17W7W
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechten contract bepaalde tijd & hoogte boetes

#1 , 10 jun 2017 21:44

Beste advocaat, Mijn naam is David ben 20 jaar en ben momenteel werkzaam in de retail. Ik zit helaas met veel werkstress na afgelopen week :( . Ik heb een contract voor een bepaalde tijd ondertekend (6 maanden) maar wil weg bij deze verschrikkelijke werkgever, ik heb ook aangegeven dat ik weg wil. Ik moet zeven uur per dag staan tijdens werk en mag niet zitten lezen of iets dergelijks, ik wordt gefilmd (waarvoor wel toestemming is gegeven) en alles wat ik doe wordt dus vastgelegd, mijn baas is vrij streng en begint al snel over schade als ik iets fout doe in zijn ogen. Ik heb binnenkort tentamens en kan daardoor niet werken en mijn werkgever begint dan over werkweigering en dat dat dus 500 euro per dag kost omdat de winkel niet open kan. Tot nu toe is het alleen dreigen maar wat moet ik doen als het uit de hand loopt? Wat zijn mijn rechten als werknemer bij een contract met bepaalde tijd en hoe kan ik het beste handelen in deze situatie? Met vriendelijke groet, David van W

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 10 jun 2017 23:17

Nederland best uw vraag eens stellen op rechtenforum.nl
en uw vakbond raadplegen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2017 00:10

Als werknemer ben je ten opzichte van de werkgever enkel aansprakelijk voor opzet, zware fout of gewoonlijk voorkomende lichte fout.

Wat opzegtermijn betreft, kan je in principe de overeenkomst niet voortijdig beëindigen. Maar een wet van 5 juni 2002 heeft bepaald dat werknemers met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur niet minder gunstig mogen worden behandeld dan werknemers in vaste dienst. Je zou dus in principe moeten kunnen terugvallen op die opzegtermijnen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2017 11:42

Ik moet zeven uur per dag staan tijdens werk en mag niet zitten
je werkgever moet er voor zorgen dat je een kwartier voor en na je pauze kan zitten
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=394


opzeggen contract bepaalde duur
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42270
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”