Ontslag / moederschapsbescherming

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

Ontslag / moederschapsbescherming

#1 , 31 mei 2017 13:33

Hallo forumleden,

Ik informeerde enkele maanden geleden al naar opzegmogelijlheden maar mijn werkgever is me voor geweest.

Vandaag, op mijn 2e werkdag na mijn bevallingsrust, heb ik mijn ontslag gekregen (onvoldoende accuraat).

Ik hoef mijn opzegtermijn niet te presteren en wordt 3mnd en 13weken uitbetaald. Ik heb nog niet gecontroleerd, maar ik neem aan dat deze termijn klopt (in dienst 15/07/2013).

Mijn vraag gaat echter over mijn moederschapsbescherming. Ik ben in de veronderstelling dat ik tot 3 maand na het einde van mijn zw-verlof beschermd ben tegen ontslag... klopt dit?
Indien wel: waar kan ik terecht om dit aan te kaarten?

Groeten
Kim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2017 07:07

Helaas kan je wel ontslagen worden :( zolang de reden niets te maken heeft met je zwangerschap, kan een werkgever je ontslaan. Dit is hier toch nageleefd: hij ontslaat je wegens niet accuraat werken.
Heb je hier voor je zwangerschapsverlof misschien al opmerkingen over gehad, bijvoorbeeld in je evaluatiegesprekken? Want het is natuurlijk wel raar dat het ontslag volgt 2 dagen nadat je terug bent. Eventueel kan je contact opnemen met de vakbond hierover en dan kunnen zij nog zien of ze iets vooe jou kunnen betekenen.

De opzegtermijn lijkt te kloppen.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#3 , 02 jun 2017 07:03

Ze verwijzen in hun opzegbrief naar "zoals aangegeven in de evaluatiegesprekken van de afgelopen jaren"...

Dit klopt echter niet helemaal...

Ik ben er 4 jaar aan de slag en heb in die 4 jaar 2 gesprekken gehad...
Het 1e gesprek was na een woelige periode met een collega (die kort voor het 2e gesprek is weggegaan) het 2e gesprek was begin dit jaar vlak voor mijn bevallingsverlof...
In beide gesprekken zijn wat werkpunten aangegeven, maar niet in die mate dat ik ontslag zou verwachten... (evaluatiegesprekken zijn mondeling geweest, niks op papier)

Ze hadden de beslissing vorige zomer al genomen, maar de mededeling dat ik zwanger was "kwam voor hen nogal onverwacht"... letterlijke woorden...

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jun 2017 11:00

Ik ben in de veronderstelling dat ik tot 3 maand na het einde van mijn zw-verlof beschermd ben tegen ontslag... klopt dit?
is dit niet 1 maand

neem eens contact op met http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#5 , 05 jun 2017 11:37

Los daarvan... heb mijn ontslag gekregen op de eerste werkdag na mijn bevallingsrust...

Zit wel met heel wat vragen eigenlijk...

Heb ik recht op een pro rata eindejaarspremie?
Ze betalen mijn opzeg uit: wat als ik vrij vlug ander werk vind?
Wat met mijn niet opgenomen vakantiedagen?
Met mijn rechten voor volgend jaar?

Grt

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2017 14:29

Los daarvan... heb mijn ontslag gekregen op de eerste werkdag na mijn bevallingsrust...

Zit wel met heel wat vragen eigenlijk...

Heb ik recht op een pro rata eindejaarspremie?
Ze betalen mijn opzeg uit: wat als ik vrij vlug ander werk vind?
Wat met mijn niet opgenomen vakantiedagen?
Met mijn rechten voor volgend jaar?

Grt
stuur om te beginnen een mail naar het regionaal kantoor

eindejaarspremie hangt af van de toekenningsvoorwaarden, bvb in dienst zijn op datum van uitbetaling
dus hiervoor heb je het nummer van je paritaire comité nodig,

ander werk heeft geen invloed op hetgeen wordt uitbetaald mogelijk wel op een feestdagloon dat nog ten laste van je ex werkgever was na het einde van de arbeidsovereenkomst

vakantie moet je opnemen dit jaar heb je nog geen werk in december en nog niet opgenomen worden deze in mindering van je uitkering gebracht.

inspectie kan u daar ook allemaal 100% correct op antwoorden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

HLisa
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2017 17:38

Ik heb een dringende vraag, kan iemand me helpen?

Deze jaar in februari heb ik mijn vast contract gekregen, en heb ik mijn bazen in maart verteld dat ik 4maanden zwanger was en had ik ook direct mijn document met exacte bevallingsdatum afgegeven. Ik heb hard gewerkt nooit geklaagd, ik heb altijd gedaan wat ze van mij vroegen. Ben ik vorig maand mei in de ziekenhuis belandt wegens vroege contracties, en ben ik te weten gekomen dat de baby vroeger wou komen. Gelukkig kwam ze toen niet. De artsen hebben mij thuis geschreven omdat ze bang waren dat het opnieuw zou gebeuren en dat de baby uiteindelijk wel wil komen. Dus ik bleef thuis heb mijn doktersbriefje laten binnenbrengen op mijn werk door mijn broertje omdat ik moest rusten. Krijg ik deze maand 'juni' een aangetekende brief dat ik ben ontslagen, ik heb mijn baas nog zo gezegd dat ik thuis moest blijven omdat de artsen bang waren voor vroeggeboorte. Dit is wat hij letterlijk zei ; ik heb geen doktersbriefje ontvangen. Ik heb niets aan u. Nu mijn vraag is heeft hij de recht gehad om mij te ontslagen of niet? Zo niet wat kan ik doen? Volgende maand juli moet ik bevallen en heb geen werk.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#8 , 09 jun 2017 12:39

Ik heb de inspectie opgebeld...
Hoewel ze me op mijn meest dringende vragen hebben geantwoord blijf ik toch met een aantal vragen zitten...

Ik heb er momenteel nog geen idee van hoe mijn contract werd beeindigd:
- onmiddellijke verbreking
- met opzegtermijn waarbij ik word vrijgesteld van prestatie

Ik krijg geen gehoor bij mijn exwerkgever en sociaal secretariaat mag me niet verder helpen (op verzoek van wg)

Hoe kan ik te weten komen hoe ik werd ontslagen???
Ik denk dat ik bij verbreking meteen mijn c4 moet krijgen... niet???

Als ik ontslagen ben met niet te presteren opzegtermijn hoe zit t dan met mijn verlof? Ik heb nog zo'n 140u staan die ik nooit zal kunnen opnemen... kan ik verlof opnemen (op papier) terwijl ik vrijgesteld ben van prestatie???

Hoe zit t met mijn VAA (maaltijdcheques). Ik "mis" nu maandelijks toch een 120euro... wordt dit ergens gecompenseerd? Het is tenslotte niet mijn keuze geweest om mijn opzeg niet uit te doen...

Groetrn
Kim

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”