potentiële werkgever contacteert klanten zonder toestemming

excellentarbite
Topic Starter
Berichten: 6

potentiële werkgever contacteert klanten zonder toestemming

#1 , 29 mei 2017 16:39

Hallo,

Ik ben zelfstandig consulent. Ik heb net een opdracht achter de rug en ben mijn mogelijkheden aan het bekijken voor volgende opdrachten. Ik zag ook onlangs een interessant vacature waar ik mij voor kandidaat heb gesteld. Deze vacature is Niet als zelfstandige maar voor een vaste tewerkstelling en ben daar onlangs gaan praten.

Die potentiele werkgever is nu klanten van mij aan het contacteren zonder mijn toestemming. Ik weet dit omdat mijn laatste klant mij uit het niets heeft laten weten dat "hij niet onmiddellijk kon reageren op de referentie check van de potentiele werkgever en dit later op de dag zou doen".

Tot onlangs was ik er vrij zeker van dat deze laatste klant mij nogmaals zou contacteren voor consultancy omdat ik enerzijds heel hard heb gewerkt om een goede relatie te behouden, interne kennis heb en anderzijds ze al hadden laten uitschijnen dat ze me graag nog eens zouden inschakelen.

Het is nu echter zo dat ik hier niet meer zo zeker van ben want als klant in mijn sector heb je toch graag dat je consulenten enigszins beschikbaar zijn en mocht ik als werknemer ergens gaan werken is dit niet het geval... dus het zou me niet verbazen dat ze gaan zoeken naar alternatieven...

Ik heb deze potentiele werkgever al via mail (heb zijn nr niet) een week geleden gevraagd dat hij mij eerst voor toestemming vraagt voordat hij hiermee verder gaat maar krijg geen reactie.

Ik vind dit eigenlijk helemaal niet kunnen... maar voel me wel machteloos op dit moment... Heb het gevoel dat die potentiele werkgever redenen aan het zoeken is om zijn collega's te overtuigen mij niet aan te nemen, en dit doet door mensen te contacteren waarvoor ik heb gewerkt...

Kan ik iets doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2017 16:41

Dit word meer en meer gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2017 16:51

Waarom zou deze potentiële werkgever geen klanten van u mogen contacteren? Tenzij die werkgever op onrechtmatige manier informatie verworven heeft over wie uw klanten zijn, zie ik niet in wat hij verkeerd doet.

Als ik bijvoorbeeld als klant nieuwe ramen wil laten steken, ga ik ook eens horen bij andere klanten van potentiële aannemers, of ze tevreden waren. Dit is een beetje hetzelfde, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

excellentarbite
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 29 mei 2017 16:57

@Gebruiker21:
Omdat dit een ander statuut is... Ik vind dat het aan mij is om te communiceren met mijn klanten als ik van plan ben om mijn statuut te veranderen naar werknemer. De beslissing is nog niet eens genomen... Als ze het op voorhand tenminste hadden gevraagd had ik me kunnen voorbereiden op deze situatie.
misschien wil ik mijn klanten doorverwijzen naar iemand anders die hen kan helpen of hen kostenloos verder helpen een tijdje mocht ik de beslissing nemen om werknemer te worden... en mogelijks blijf ik gewoon nog heel lang zelfstandig ... nu gaan ze zelf conclusies trekken over iets dat nog heel onzeker is...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2017 17:20

Ik begrijp uw argumentatie, maar juridisch gezien doet uw potentiële werkgever niets verkeerd. U bent ook effectief gaan solliciteren. U had zelf ook pro-actief kunnen optreden en uw klanten inlichten dat u zou gaan solliciteren, of uw potentiële werkgever vragen om uw klanten niet te contacteren. Maar dit laatste zou vreemd over komen naar die potentiële werkgever toe (alsof u iets zou te verbergen hebben). Ik neem toch aan dat u zelf de klanten in kwestie vermeld hebt (op uw CV, tijdens een sollicitatiegesprek)? In dat geval moet u toch weten dat de mogelijkheid bestaat dat de werkgever die klanten contacteert?

In feit zou ik het erger vinden indien het om hetzelfde statuut zou gaan: stel dat u reeds bij een wergever een vast contract zou hebben, zou ik het minder correct vinden dat een potentiële nieuwe werkgever de oude wergever opbelt en inlicht dat u aan het solliciteren bent. Maar of je daar dan ook juridisch iets zou kunnen veranderen? Ik vermoed van niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

excellentarbite
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 29 mei 2017 20:51

Bedankt voor jullie reactie. Ik dacht dat sollicitaties vertrouwelijk behandeld moesten worden. Ik heb al met veel klanten en potentiele werkgevers contact gehad maar de gangbare praktijk is altijd geweest dat ze eerst vragen naar een referentie voordat ze beginnen rond te bellen. Als je dan als sollicitant "nee" zegt dan kunnen ze hun gewenste conclusies trekken... Volgens mij is dit een stukje respect dat je toont. Door mijn klanten ongevraagd te contacteren beschadigt hij potentieel mijn klantenrelaties, van een organisatiehoofd van honderden medewerkers had ik wel verwacht dat hij dit zou inzien....mocht ik voor eender welk reden toch niet gaan werken bij die werkgever, is dit wel een heel dure sollicitatiegesprek geweest.

Even opgezocht en blijkt dat ik toch niet zo gek ben:
http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... itatiecode
Spelregels van een sollicitatiegesprek:
"Indien de organisatie inlichtingen over de sollicitant wil inwinnen bij derden, via internet (zoals social media) en/of andere bronnen, vraagt zij hiertoe vooraf diens toestemming"

Ik heb overigens nooit een referentiepersoon doorgegeven. Enkel de organisatienaam...

Waarschijnlijk zal het wel kloppen dat ik gewoon niets kan doen om hem tegen te houden om al mijn klanten op te bellen.. maar correct is het in ieder geval zeker niet en mochten ze een voorstel doen zal ik hier toch wel rekening mee houden...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mei 2017 21:02

Dit is een Nederlandse website en Nederlanders zijn anders dan hier in België. , heb als werkgever meermaals een telefoon gehad over werknemers . Daar is niks mis mee
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

excellentarbite
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 29 mei 2017 21:04

Blijkbaar moeten ze wel vertrouwelijk omgaan met de informatie die ik doorstuur:

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42138

In mijn geval is er wel iets mis mee denlowie, want ze beschadigen potentieel mijn "bedrijf"

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mei 2017 21:32

Waarom zou een werkgever niet mogen informeren naar een toekomstige werknemers daar is niks vertrouwelijk aan
Daar zijn er die een privé detective opzetten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

excellentarbite
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 29 mei 2017 22:30

"Waarom zou een werkgever niet mogen informeren naar een toekomstige werknemers"
Lees aub terug alles wat ik heb geschreven, daar staat alles uitgelegd.

Overigens: Uw opmerking van de prive detective slaat op niets. Een Prive detective hoeft niet mijn klanten op de hoogte stellen van mijn sollicitatie.

Volgens mij is heel mijn sollicitatie vertrouwelijk.
"De werkgever moet ALLE inlichtingen betreffende de sollicitant vertrouwelijk behandelen. "

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 30 mei 2017 08:25

Als je niet akkoord bent met de werkwijze van uw toekomstig werkgever, leg dan klacht neer tegen hem wegens stalking en schending van uw privacy.. dada nieuwe job. Dan hoef je ook niet meer elders te solliciteren zonder uitdrukkelijk te vragen /eisen (en op papier te laten zetten) dat ze niet naar u mogen informeren. Veel succes dan met die sollicitaties.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 mei 2017 09:19

Volgens mij is heel mijn sollicitatie vertrouwelijk.
"De werkgever moet ALLE inlichtingen betreffende de sollicitant vertrouwelijk behandelen. "
En u geloven op u woord !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 mei 2017 11:33

Blijkbaar moeten ze wel vertrouwelijk omgaan met de informatie die ik doorstuur:

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42138
Er staat nergens dat een potentiële werkgever een referentie die door de sollicitant gegeven werd, niet mag checken. Je hebt zelf namen van bedrijven / organisaties gegeven. Tenzij je kan aantonen dat je expliciet gevraagd hebt om deze niet te contacteren, kan je uw potentiële werkgever weinig ten laste leggen.
In mijn geval is er wel iets mis mee denlowie, want ze beschadigen potentieel mijn "bedrijf"
Dan had u deze bedrijven of organisaties niet moeten vermelden. U gebruikt hen enerzijds wel als referentie (dus als "hefboom") om uw sollicitatie meer kracht bij te zetten, maar langs de andere kant mogen ze niet weten dat u aan het solliciteren bent? Het mes snijdt altijd aan twee kanten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pukje
Berichten: 567

#14 , 30 mei 2017 15:50

ieder gesprek onder 4 ogen is vertrouwelijk .
zo is een e-mail van a naar b vertrouwlijk en mag niet zonder toestemming aan 3. doorgegeven worden.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 mei 2017 16:00

ieder gesprek onder 4 ogen is vertrouwelijk .
zo is een e-mail van a naar b vertrouwlijk en mag niet zonder toestemming aan 3. doorgegeven worden.
Dit is niet het zelfde als bij een sollicitatie je referenties die mogen gecontroleerd worden, hoe kan een werkgever anders de juistheid van controleren.

En wat je emails betreft, wel het is daardoor dat er in sommige ministeries de mails voor de grabbel liggen, of lees je geen kranten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”