verschil ontslag en verbreking arbeidscontract

eylis
Topic Starter
Berichten: 8837

verschil ontslag en verbreking arbeidscontract

#1 , 14 mei 2017 19:22

Waarde forumleden, ik heb (ook eens) een vraagje; Blijkbaar is er een belangrijk verschil tussen "ontslag" en "verbreking van arbeidsovereenkomst". Kan iemand in het kort de verschillen en vooral de gevolgen duiden? Want ik meende dat beide termen hetzelfde betekenen. Of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2017 19:45

Bij een verbreking moet je niet meer werken, en mag je de volgende dag op een nieuw werk beginnen.

Bij een ontslag moet je de dagen nog werken, en als de werknemer zich ziek meld word dit geschorst, dit heb je niet met een verbrekingsvergoeding

de verbrekingsvergoeding moet in éénmaal uitbetaald worden.

Dit is het voornaamste verschil, maar er zijn er nog.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Topic Starter
Berichten: 8837

#3 , 14 mei 2017 19:54

dankuzeerwel denlowie, zijn die andere verschillen ook van enig belang?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mei 2017 20:05

dankuzeerwel denlowie, zijn die andere verschillen ook van enig belang?
Ik durf me niet over uitspreken, bij een ontslag met vrijstelling van prestaties blijft men nog in dienst tot de laatste dag.

Als men een verbreking heeft, ben je onmiddellijk uit dienst, er zijn nog verschillen hoor maar mijn sociale wetgeving is te lang geleden .
Er moet zelfs geen geschreven ontslag zijn, dit kan mondeling.

Het bedrag moet het zelfde zijn als zou men gewerkt hebben met dit verschil dat kosten eigen aan werknemer, gsm, reisvergoeding enz..niet moet betaald worden en ook als er een wagen is onmiddellijk af te leveren is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”