Ontslag na burnout

Mvd83
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag na burnout

#1 , 11 mei 2017 23:37

Ik voelde me al een tijdje biet zo goed in mijn job. Tijdens een evaluatie heb ik dit gemeld aan mijn manager dat dit niet mijn ding is. Zij vertelde me dat ze geen ander job had en dat ze dus op zoek zou gaan naar een opvolger en ik naar een andere job. De zoektocht duurde heel lang en mijn gemoedsrust werd grimmiger tot ik het licht helemaal uitging. De stress, de werkdruk en het feit dat het echt mijn ding niet was vergde zijn tol. Resultaat ik zit nu 2 maanden thuis met burnout. Nu maandag verloopt mijn ziekteperiode. Hoewel het al beter gaat, heb ik nog een lange weg af te leggen. Ik heb vandaag een gesprek gehad met hr in heel informeel gesprek. Aangezien ze op zoek zijn naar een opvolger en ik er al 2 maanden niet meer geweest ben, vinden ze het niet opportuun dat ik terug kom. En graag willen zij mij ontslaan met wederzijdse toestzmming. Een opzegvergoeding vinden ze te duur en willen ze niet betalen. Ze vertelden me dat mits doktersattesten rva niet moeilijk zal doen voor een uitkering te krijgen. Andere optie is om 7 weken opzeg te gaan presteren. Mijn werkgever heeft duidelijk gemaakt dat ze dit niet zien zitten. Ikzelf ook niet. Het idee terug naar dat bedrijf te gaan geeft me paniekaanvallen. Zelfs nog maar de route nemen met de wagen maakt me ziek. Bovendien heb ik mijn pc reeds moeten binnenleveren en laten mijn collegas weten dat het veel meer moeite vergt om me terug in te werken dan om het zo te laten. Ik weet niet meer wAt te doen. Ik kan niet zonder inkomen vallen. Ik voel me enorm in de tang genomen en onder druk gezet. Deze stress kan ik missen. Ik voel me gevangen en het harde werk met de therapeut is allemaal voor niets geweest. Kunnen ze mij desnoods nog 7 welen de wc laten kuisen? Moeten ze mijn job teruggeven? Is er geen andere manier om dit op te lossen? Ik kan geen sanctie van rva riskeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 12 mei 2017 09:11

Inderdaad zeker niet ingaan op een ontslag met "wederzijds akkoord". Dit impliceert immers dat je geen recht hebt op werkloosheidsuitkeringen etc. Een ontslag met "wederzijds akkoord" wordt typisch gebruikt als je als werknemer een nieuwe job gevonden hebt (contract ondertekend) en je bv wil weggaan bij je huidige werkgever middels een kortere dan voorziene opzegtermijn.

Spreek al eerst met je arts of je ziekteverlof niet moet verlengd worden. Doe dit tijdig.

Je kan niet ontslagen worden wegens ziekte doch je kan wel ontslagen worden tijdens je ziekte voor andere redenen (herstructurering etc etc - regels zijn complex) en ze kunnen inderdaad vragen om de opzegperiode te presteren die slechts aanvangt na je ziekteverlof. Tijdens zo'n opzegperiode moet je wel tewerkgesteld worden in lijn met je contractueel jobprofiel (dus géén WC's kuisen als je bv helpdeskmedewerker bent.

Het "ideale" (niet makkelijke) scenario is dat je ander werk vindt en dan ontslag met "wederzijds akkoord" neemt doch neem géén ontslag "met wederzijds akkoord" als je geen nieuw werk hebt want je hebt (zie hoger) dan géén recht op werkloosheidsuitkering. Als je alleenstaand bent ben ik niet zeker of 't OCMW je een leefloon zou toekennen. Je kan dit als je die piste overweegt bij't OCMW op voorhand navragen.

Flos
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2017 19:35

Ben je wel hersteld van burnout lijkt mij eerste vraag... Als je al misselijk w als je nog maar voorbijrijdt spreekt je lichaam duidelijke taal. Bespreek dat eerst met behandelend arts/psychiater of met wie die diagnose stelde en attest ziekteverlof schreef.Van een burnout herstel je niet op enkele weken. Indien je nog niet hersteld bent heb je een vervangingsinkomen via je ziekteverzekering.
Waarom zou je ontslag nemen met wederzijdse toestemming als je nog niet hersteld bent ? Een burnout waarvan je niet recupereerde neem je gewoon mee naar een volgende werkgever ookal lijkt de nieuwe plek toppie. Burnout is oa een ontregeld stressysteem, dat w niet opgelost door van werk te veranderen hoewel dat laatste na herstel wel een optie kan zijn.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”