Opzegvergoeding / Opzegtermijn (bediende)

Santa66
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzegvergoeding / Opzegtermijn (bediende)

#1 , 07 mei 2017 19:49

Hoi,

Op internet heb ik al veel nagelezen maar ik zie door het bos de bomen niet. Hoe zit dit met de opzegtermijn en opzegvergoeding?

Stel mijn baas wil me mijn C4 geven (bv. als reden dat hij iemand anders in dienst wil nemen die goedkoper is of beter werkt of ....). De opzegtermijn en vergoeding heb ik al via andere websites kunnen berekenen. De opzeg zou ongeveer 6 maanden zijn.

Wat moet ik dan doen? En wat krijg ik betaald?

Wil dit zeggen dat ik gewoon nog 6 maanden "moet" komen werken, maandelijks loon ontvangen EN dan na 6 maanden de opzegvergoeding als extra ontvang?

Via dit forum kunnen jullie mij wellicht al wel verder helpen maar waar kan ik voor zo'n vragen terecht in de praktijk? Bij de VDAB? Welke diensten of instanties kunnen mij hier wegwijs in maken? Is er zoiets als SDWorx maar dan voor werknemers?

Grts,
Santa66

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2017 19:55

Normaal 6 maanden komen werken en dan is het gedaan, de baas betaald die zes maanden zoals voorheen, moet enkel nog je verlofgeld dat je tegoed heeft uitbetalen.

Maar de werkgever kan ook je contract verbreken en dan moet je niet meer komen werken en krijg je die 6 maanden uitbetaald, daar is je werkgever vrij van.

Natuurlijk heb je nog recht op het één en ander zoals maaltijd cheques enz..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2017 20:30

Derde mogelijkheid is opzegtermijn uitdoen maar met vrijstelling van prestaties.
Voordeel: evt. indexeringen of anciënniteitsverhogingen zijn van toepassing
Nadeel: geen andere betrekking kunnen aannemen

Uiteindelijk maakt de werkgever de keuze tussen deze opties. Je kan je hier niet tegen verzetten.

Ontslaan om ander persoon aan te werven is niet dadelijk een gerechtvaardigde reden voor ontslag. Maar zal wellicht ook niet zo omschreven worden.
Je hebt het recht om de reden van ontslag op te vragen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”