Geen recht op bijberoep

Xavier
Topic Starter
Berichten: 12

Geen recht op bijberoep

#1 , 04 mei 2017 19:52

Hallo !

in mijn arbeidsovereenkomst staat er een artikel dat vermeldt: "Gedurende de duur van huidige overeenkomst, ontzegt de Bediende zich, behoudens voorafgaandelijk en schriftelijk akkoord van de Vennootschap, iedere andere professionele activiteit uit te oefenen, zelfs onbezoldigd, voor een andere concurrerende of niet-concurrerende firma of voor zijn eigen rekening."

Mijn 2 vragen:

1) is dit legaal? Mag een bedrijf een verbod stellen op het uitoefenen van bvb een zelfstandige activiteit in bijberoep?
2) indien ik dit toch zou doen, zonder schriftelijke toestemming; kan dit worden gezien als een "zware fout" en dus ontslag zonder ontslagvergoeding als gevolg?

Alvast bedankt voor jullie inzicht !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2017 05:36

er is toch geen verbod, er is overeengekomen dat u het eerst moet voorleggen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Xavier
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 05 mei 2017 07:46

Neen, maar het punt is dat ik reeds een ondernemingsnummer heb en dus al zelfstandige in bijberoep ben. Ik ben er pas nu achter gekomen dat deze clausule in mijn arbeidscontract staat, iets wat ik 15 jaar geleden ondertekend heb... Hier is mijn werkgever niet van op de hoogte, dus ik vraag me af of het legaal is om dit af te dwingen. Zelfs indien het een niet concurrerende zelfstandige activiteit betreft.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 05 mei 2017 14:15

In Vacature.com kun je lezen:
Concurrentie tijdens de arbeidsovereenkomst
Vrijheid van arbeid

Het Decreet d’Allarde uit 1791 bepaalt dat iedere persoon vrij is om handel te drijven en een beroep uit te oefenen.

Een bepaling in de arbeidsovereenkomst die een werknemer verbiedt om eender welke activiteit uit te oefenen, naast de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, is dan ook nietig want in strijd met de vrijheid van arbeid. De werkgever kan in de arbeidsovereenkomst wel voorzien dat de werknemer toelating vraagt voordat hij een nevenactiviteit start. Als de werkgever de nevenactiviteit weigert, zal dit wel verantwoord moeten zijn op grond van de activiteit van de onderneming.

Hier gaat het echter niet expliciet om een verbod, maar wel dat de bediende zichzelf een bijberoep ontzegt, tenzij hij van de Vennootschap een schriftelijk akkoord geeft voor dat het bijberoep wordt aangevat.
Dat is hier echter niet gebeurd.
Nu kan het zijn dat de werkgever, als die alsnog weet heeft van die activiteit, de huidige situatie gedoogt. ofwel een ontslagprocedure opstart verwijzend naar de clausule in de arbeidsovereenkomst, maar enkel als die nevenactiviteit schadelijk zou kunnen zijn voor het bedrijf. Kaarlegger in bijberoep zou bezwaarlijk schadelijk kunnen zijn bij een vennootschap in landbouwvoertuigen. :wink:

Xavier
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 05 mei 2017 20:16

Super ! Heel erg bedankt !

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”