Verbrekingsvergoeding - Ernstige normen/voordelen?

Memento
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verbrekingsvergoeding - Ernstige normen/voordelen?

#1 , 02 mei 2017 20:24

Beste,

Ik heb vorige week na 4,5 jaar dienst mijn ontslag gekregen (IT consultant). Ik heb gelezen dat bij de verbrekingsvergoeding ook alle voordelen moeten uitbetaald worden, mijn loonfiche is redelijk 'complex' (althans naar mijn mening) waardoor ik problemen ondervindt bij het berekenen aan de hand van http://www.opzegging.be, er staan verschillende nettovergoedingen op mijn loonfiche waarvan ik niet weet hoe/waar ik ze moet invullen.

Vergoeding baanvergoeding (ernstige normen) & Vergoeding maaltijdvergoeding (ernstige normen) : de dagen dat ik bij klanten werkte kreeg ik deze vergoedingen (gemiddeld 150 euro per maand), de dagen dat ik vanop kantoor werkte kreeg ik een maaltijdcheque. In de praktijk had ik zo tussen de 3-6 maaltijdchequest per maand. De dagen dat ik vakantie had kreeg ik niets.

Verder ook nog deze netto vergoedingen die er elke maand op stonden:

Vergoeding thuiswerkvergoeding (ernstige normen)
Vergoeding carwash (ernstige normen)
Vergoeding stalling (ernstige normen)
Vergoeding internet (bewijsstukken)

En dan nog 2 vraagjes:

Ik had ook een GSM abonnement met split bill van 50 euro, hier staat niets van op mijn loonbrief, telt dit mee als voordeel?

Ik had een bedrijfswagen met tankkaart die ik onbeperkt mocht gebruiken (BMW1), kan ik zelf berekenen hoeveel dit 'waard' is?

voorbeeld van een recente fiche:
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 02 mei 2017 20:56

"Ernstige normen" wil gewoon zeggen dat uw werkgever een dading heeft voor die vergoedingen (=akkoord van de fiscus na een verificatie/steekproef/analyse dat dit niet belastbare kosten zijn.

Je ziet bovenaan uw VAA van 109€ toegevoegd omdat je daat belasting moet op betalen. Zo lijkt het loon doch dat is het niet en daarom wordt die 109€ er onderaan weer afgetrokken. Deze moeilijke werkwijze is inherent aan payrollsystemen maar de uitleg hiervoor ga k je besparen.

Als je opzegtermijn moet uitdoen krijg je premies als weleer. Als je niet meer moet komen moeten ze normaliter u uw wagen en internet laten behouden tot de einddatum van je opzeg. Maaltijdcheques lopen door tot die datum. Idem voor carwash en garagevergoeding. Buitenvergoeding niet maar wel volledige maaltijdcheques. Thuiswerkvergoeding - denk ik - niet. Je moet hiervoor je hr policy checken.

Begin anders met het op de HR afdeling je te laten uitleggen. Grote bedrijven zijn hierin meestal heel correct.

Je zal ook je niet opgenomen vakantiedagen 2017 uitbetaald worden evenals de reeds "bijeengespaarde" dagen voor 2018. Hou er wel rekening mee dat je volgende wergever die niet nog een tweede keer gaat uitbetalen.

Memento
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2017 21:06

<snip>.
Thanks! Ik ben vorige week met onmiddelijke ingang vrijgesteld van prestaties waardoor ze een verbrekingsvergoeding gaan uitbetalen.
Mijn bedrijfswagen & tankkaart moest ik echter per direct inleveren...

Mijn ex-werkgever is een kleine IT consultancy firma, HR wordt gedaan door een externe firma (SD Worx) waar ik zelf geen rechtstreeks contact mee heb.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2017 10:47

<snip>.
Thanks! Ik ben vorige week met onmiddelijke ingang vrijgesteld van prestaties waardoor ze een verbrekingsvergoeding gaan uitbetalen.
Mijn bedrijfswagen & tankkaart moest ik echter per direct inleveren...

Mijn ex-werkgever is een kleine IT consultancy firma, HR wordt gedaan door een externe firma (SD Worx) waar ik zelf geen rechtstreeks contact mee heb.
Toch even de nuance bekijken tussen: ontslag met verbrekingsvergoeding en ontslag met een opzegperiode, waarbij je tijdens de opzegperiode vrijgesteld bent van prestaties.

In het laatste geval moet de werkgever zich tijdens de opzegperiode wel nog aan zijn verplichtingen houden. Met andere woorden, tijdens de opzegperiode zou u nog moeten kunnen beschikken over uw bedrijfswagen en dergelijke. Indien niet, moet uw werkgever u compenseren voor het feit dat u geen bedrijfswagen meer hebt. In praktijk gaat het niet zo héél erg veel verschil maken, maar voor sommige zaken is het wel belangrijk om te weten over wat we hier spreken: is het een ontslag met vrijstelling van prestaties tijdens de opzegperiode, of is het een ontslag met verbrekingsvergoeding?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Memento
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2017 11:36

<snip>.
Thanks! Ik ben vorige week met onmiddelijke ingang vrijgesteld van prestaties waardoor ze een verbrekingsvergoeding gaan uitbetalen.
Mijn bedrijfswagen & tankkaart moest ik echter per direct inleveren...

Mijn ex-werkgever is een kleine IT consultancy firma, HR wordt gedaan door een externe firma (SD Worx) waar ik zelf geen rechtstreeks contact mee heb.
Toch even de nuance bekijken tussen: ontslag met verbrekingsvergoeding en ontslag met een opzegperiode, waarbij je tijdens de opzegperiode vrijgesteld bent van prestaties.

In het laatste geval moet de werkgever zich tijdens de opzegperiode wel nog aan zijn verplichtingen houden. Met andere woorden, tijdens de opzegperiode zou u nog moeten kunnen beschikken over uw bedrijfswagen en dergelijke. Indien niet, moet uw werkgever u compenseren voor het feit dat u geen bedrijfswagen meer hebt. In praktijk gaat het niet zo héél erg veel verschil maken, maar voor sommige zaken is het wel belangrijk om te weten over wat we hier spreken: is het een ontslag met vrijstelling van prestaties tijdens de opzegperiode, of is het een ontslag met verbrekingsvergoeding?
Het is een ontslag met verbrekingsvergoeding.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mei 2017 12:10

Ja dan zal het een slok op de borrel schelen.
Dan is het normaal dat je de wagen en de tankkaart moet afgeven, ook geen recht meer op maaltijdcheques enz..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mei 2017 12:18

Ja dan zal het een slok op de borrel schelen.
Dan is het normaal dat je de wagen en de tankkaart moet afgeven, ook geen recht meer op maaltijdcheques enz..
Inderdaad. Maar die extralegale voordelen dienen uiteraard wel opgenomen te worden in de berekening van de verbrekingsvergoeding. De originele vraag van de topic starter is dus volledig terecht, maar het is goed dat we nu weten dat het effectief om een verbrekingsvergoeding gaat...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”