mondeling toegezegt nieuwe job

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

mondeling toegezegt nieuwe job

#1 , 30 apr 2017 17:40

Dag

Een collega en ik (beide vast contract onbepaalde duur) zijn enkele dagen geleden op gesprek geweest bij een ander bedrijf.
Onderweg naar daar bespraken we onze voorwaarden om te veranderen; Het loon moest goed zijn , alsook het vervoer naar het werk.

Bij onze huidige werkgever moesten we met onze eigen middelen naar het bedrijf rijden, om van daaruit met een bedrijfsvoertuig naar de werf te rijden. Echter is dit niet gebruikelijk is in de wegenbouw. Ik heb, toen ik er begon 7maanden geleden, een 2e auto moeten bijkopen plus verkeersbelasting, autokeuring, banden,.... is en blijft dit een grote kost voor mij.

Toen op dat gesprek bij die nieuwe werkgever was afgesproken dat we een auto kregen en voldoende loon etc. Mijn college heeft daar letterlijk gezegt dat het voor hem in orde was. Daarna heb ik dan ook toegezegt voor de job.

Nu was mijn huidige werkgever dit te weten gekomen en heeft hij mijn collega (die nog maar anderhalve maand in dienst is bij ons) een bedrijfsvoertuig gegeven om van zijn thuis uit naar de werf te rijden. Mijn collega heeft daarom beslist om dan toch niet te veranderen van job.

Voor die nieuwe functie moeten we met 2zijn.

Nu veronderstel ik dat mijn huidige werkgever daar niks bij verkeerd doet om ineens iemand die nog maar net in dienst is, een voertuig ter beschikking te stellen. En andere collega's en ik niet. ?

En het mondeling toezeggen van mijn collega ( en ik) is volgens mij toch bindend? Hoe kan ik dit hard maken eventueel?


alvast dank voor jullie reacties

Grtn Ellende en ik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 apr 2017 17:42

Niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2017 17:51

Hoe ga je bewijzen wat er overeen gekomen is met je collega ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

#4 , 30 apr 2017 18:02

Als die nieuwe werkgever dat zegt en ik dat bevestig...,?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 apr 2017 18:14

En dan ?

Ga je u collega voor de rechtbank dagen, zonder enig schriftelijk bewijs ???

En wat gaat de uitslag zijn , geen mens dat dit weet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 30 apr 2017 18:18

Zolang uw collega geen nieuw arbeidscontract ondertekende is hij niet gebonden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

#7 , 30 apr 2017 20:12

ok Bedankt voor de reacties...

En is het correct dat mijn werkgever de ene persoon wel een voertuig geeft, en andere werknemers niet?

Bij een 'werkbonus' of premie is het toch ook zo waneer de ene persoon deze ontvangt , iedereen daar recht op heeft ??

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 30 apr 2017 20:15

Ik ken veel bedrijven waar slechts enkelen een bedrijfswagen hebben.
Waarschijnlijk verdient ook iedereen niet evenveel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 apr 2017 20:18

Waarom onderhandeld je zelf niet met je werkgever om ook een vervoermiddel te krijgen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mei 2017 16:35

Nu veronderstel ik dat mijn huidige werkgever daar niks bij verkeerd doet om ineens iemand die nog maar net in dienst is, een voertuig ter beschikking te stellen. En andere collega's en ik niet. ?
Daar doet hij idd niets verkeerd mee. Hij kan een bedrijfswagen aanbieden aan wie hij wenst. Hij hoeft dit niet aan alle werknemers aan te bieden.
En het mondeling toezeggen van mijn collega ( en ik) is volgens mij toch bindend?
Dit is bindend. Probleem is dat wat mondeling gezegd wordt, moeilijk te bewijzen valt. Het is natuurlijk ook zo dat waarschijnlijk nog niet alle details van de arbeidsovereenkomst gekend werden waren door uw collega. Of zijn mondelinge toezegging ook finaal bindend zou zijn, valt sterk te betwijfelen...
Hoe kan ik dit hard maken eventueel?
Jij hoeft helemaal niets hard te maken, aangezien uw collega u niets beloofd heeft. Hij heeft de potentiële nieuwe werkgever iets beloofd. Indien die nieuwe werkgever er geen punt van maakt dat uw collega zich niet aan zij mondelinge belofte houdt, is de kous af. Uw collega heeft geen enkele verdere verplichting ten opzichte van u.[/quote]
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”