Interim onwettig afwezig

Anoniem123456
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Interim onwettig afwezig

#1 , 27 apr 2017 21:07

Twee weken geleden ben ik veranderd van job. Ik heb het bedrijf waarin ik werkte vroegtijdig laten weten dat ik ging stoppen bij hen. Ik werkte via een interim met dagcontracten. Paar dagen nadat ik was gestopt heb ik gemerkt dat ik een week met dagcontracten heb ontvangen en dat ik te weinig ben uitbetaald geweest van de weken daarvoor (overuren die niet correct waren ingegeven). Zo heb ik een mail gestuurd naar het interimbureau met de vraag waar het was fout gelopen in de uitbetaling en waarom ik nog dagcontracten opgestuurd kreeg.

Nu kreeg ik van mijn interim bureau een bijna kwade mail terug dat dit via email correspondentie niet te regelen valt en dat ik bovendien onwettig afwezig ben voor de week waarvan ik de dagcontracten heb ontvangen omdat ik dit niet rechtstreeks aan hen heb doorgebeld.

Ik vraag mij af of ik onwettig afwezig kan zijn voor dagen waarvan ik het dagcontract nooit heb ondertekend? Ik was ook helemaal niet op de hoogte dat ik naast het bedrijf waarin ik werkte ook zelf het interim bureau op de hoogte moest brengen. Bij geen enkele van de overige interim bureaus waarin ik ooit heb gewerkt heb ik ooit problemen gehad. Ik heb nooit zelf moeten aangeven dat ik stopte met daar te werken aangezien telkens het bedrijf waarin ik werkte geen dagcontracten meer opstuurde. Heeft die onwettige afwezigheid enige gevolgen?

Bovendien heb ik het interimbureau nog eens opgebeld en nog eens de uren die niet waren uitbetaald doorgegeven (zoals ik ook aantal weken via mail heb gedaan) en daar zeiden ze diegene die mijn dossier beheerde niet aanwezig was maar ze het gingen doorgeven. Later op die dag heb ik dan wel een mail ontvangen van die afwezige persoon met op elke dag van de week 'onwettig afwezig' maar verdere informatie over de ontbrekende uren werd er niet gegeven.

Hoe pak ik dit nu het beste aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 apr 2017 09:20

Dat krijg je dan als je alles via GSM en mail wilt afhandelen.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 28 apr 2017 09:37

Je moet inderdaad de dag voordien het interimkantoor melden dat je niet terug komt. Dat is uw werkgever. Onwettige afwezigheid inroepen is dus terecht.

Reclame

Anoniem123456
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 apr 2017 09:46

Bedankt voor de reacties! Ik zal er de volgende keer rekening mee houden. Het interimbureau ligt hier 100 km van. Dus snel even wat bussen en een trein nemen om iets te bespreken lijkt mij ook onredelijk

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 apr 2017 10:59

Je moet inderdaad de dag voordien het interimkantoor melden dat je niet terug komt. Dat is uw werkgever. Onwettige afwezigheid inroepen is dus terecht.
aja, probeer dit maar eens te bewijzen met een wettelijke basis.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 apr 2017 11:06

art 32 , 3/7/1978 einde van de arbeidsovereenkomst, afloop termijn
een dagcontract is ook een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur, die eindigt zonder dat u hen enige verantwoording schuldig bent.

als zij u niet willen uitbetalen kan je online klacht indienen http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
stuur een mail dat je alles waar je recht op hebt wilt ontvangen tegen eind volgende week zoniet maakt u het over aan de inspectie van de sociale wetten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”