opzegtermijn

mvln
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

opzegtermijn

#1 , 21 apr 2017 21:36

Hallo,

een hypothetische vraag. Ik ben bediende die 10 jaar in dienst is. Bijgevolg is er een vrij lange opzegtermijn als ik zelf ontslag neem (typsisch 3 maanden). Mijn potentiele nieuwe werkgever, de federale politie is echter nogal laat in het aangeven als je kan starten met de opleiding. Ik hoor zelfs termijnen van 2 weken. Dat is uiteraard erg problematisch.
Wat zijn hier de opties ?

gr

Merijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2017 00:30

Ik zie vier opties:

(1) Ontslag geven zonder opzegperiode en de vergoeding overeenkomstig de opzegperiode aan je werkgever betalen (in plaats van omgekeerd).
(2) Een ontslag in onderlinge toestemming met het sluiten van een dading (of in ruimere zin: ontslag geven en dan tot een dading komen met kortere opzegperiode)
(3) Ontslag vanwege de werknemer om dringende reden (als je je werkgever een ernstige fout zou kunnen aanwrijven - werkgever kan dit vervolgens aanvechten voor de Arbeidsrechtbank)
(4) Het erg bont maken zodat de werkgever jou ontslaat om dringende reden (op zijn minst ethisch niet correct)


Het komt er op neer dat de werkgever - net zoals de werkgever - rechten heeft voor een zekere continuïteit. Als die continuïteit niet voorzien kan worden, dan staat daar een compensatie tegenover. Tenzij je onderling overeenkomt.
In veel gevallen zijn werkgevers bereid om de opzeggingstermijn in te korten, voor zover er in vervanging (en opleiding van de vervanger) kon worden voorzien. Een werknemer in ontslagmodus is bijna per definitie minder gemotiveerd (ook al probeert hij dit tegen te gaan). Dus zelfs met goede bedoelingen, is die werknemer vaak minder waardevol dan voordien. De opzegperiode dan terugdringen tot het noodzakelijk van werkgeverskant, zou ik verwachten van elke redelijke werkgever. Het kan ook nog kosten besparen voor de werkgever.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2017 10:18

Ik vind dit niet koosjer dat je op een eerlijk juridisch forum zulke zaken aanprijst zoals

(3) Ontslag vanwege de werknemer om dringende reden (als je je werkgever een ernstige fout zou kunnen aanwrijven - werkgever kan dit vervolgens aanvechten voor de Arbeidsrechtbank)
(4) Het erg bont maken zodat de werkgever jou ontslaat om dringende reden (op zijn minst ethisch niet correct)


De mensen vragen om geholpen te worden op een eerlijke manier, in dit geval gaat het al om politie agent te worden, dit zou een zeer mooi begin zijn van de carrière
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2017 12:31

Ik vind dit niet koosjer dat je op een eerlijk juridisch forum zulke zaken aanprijst zoals

(3) Ontslag vanwege de werknemer om dringende reden (als je je werkgever een ernstige fout zou kunnen aanwrijven - werkgever kan dit vervolgens aanvechten voor de Arbeidsrechtbank)
(4) Het erg bont maken zodat de werkgever jou ontslaat om dringende reden (op zijn minst ethisch niet correct)


De mensen vragen om geholpen te worden op een eerlijke manier, in dit geval gaat het al om politie agent te worden, dit zou een zeer mooi begin zijn van de carrière
Er is een essentieel verschil tussen aanprijzen en de technische opties geven.
Je moet geen goede lezer zijn om dat uit de opgesomde opties op te kunnen maken. Temeer het voorbehoud dat hierbij gemaakt is, en de consequenties (die eveneens vermeld werden).
De hiërarchie in de opsomming zal de goede lezer evenmin ontgaan zijn.

Het ging daarenboven over een hypothetische vraag :wink:
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mvln
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2017 15:27

Ik hoop alleszins dat het bij hypothetisch blijft en zal dit zeker aankaarten bij de selectiedienst. Alvast bedankt voor de antwoorden!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”