Werknemer ontslaan

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

Werknemer ontslaan

#1 , 11 apr 2017 14:47

Beste forumleden,

Graag had ik jullie advies over volgende situatie:


Werknemer in dienst sinds 04/01/2017 met een deeltijds contract van onbepaalde duur voor 19u per week als arbeider.

Werknemer is in februari voor een periode van 9 dagen op 16 werkdagen. (ziek zijn kan iedereen overkomen hier heb ik dus geen probleem mee)

in maart is werknemer opnieuw ziek voor een periode van 13 dagen op 19 werkdagen. Werknemer had 14 dagen voorgeschreven gekregen tot en met 24 maart. Op 24 maart laat werknemer mij weten dat haar ziekte een verlenging heeft gekregen tot en met 25 april.

Ik zou graag deze werknemer ontslaan waarbij deze de opzegtermijn die nu 4 weken bedraagt moet komen werken.

Kan ik werknemer nu al een aangetekend schrijven versturen in verband dit ontslag met startdatum maandag 1 mei (is wel een feestdag dus dit zal dan waarschijnlijk 2 mei worden?). Of moet ik wachten tot werknemer terug aan het werk is en dan het risico nemen dat deze nog met een verlenging afkomt?

Wat gebeurd er indien ik het aangetekend schrijven nu reeds verstuur en de werknemer dan ook met een verlenging afkomt? schuift de opzegtermijn dan op of kan deze dan gewoon doorlopen. Werknemer krijgt sinds 07/04/2017 enkel nog maar een ziekte uitkering van het ziekenfonds. Ik moet nu niets meer bijbetalen als gewaarbogd loon.

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2017 16:10

Zeer praktisch zo werknemers in dienst hebben.
Het gemakkelijkst is de werknemer een verbreking vergoeding betalen gelijk aan de opzeg vergoeding, en je bent er vanaf.

Let op ziekte schorst anders de vooropzeg, dit kan men zeer lang trekken..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 11 apr 2017 20:19

Kan dit wel nu weŕknemer nog ziek is? Moet ik niet wachten tot werknemer terug aan het werk is?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2017 21:49

Ontslag (opzeg) tijdens ziekte is geen probleem. Maar opzegperiode vanwege werkgever neemt maar een aanvang na ziekte.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2017 07:39

Het veiligste is wachten tot de eerste dag dat ze komt werken en dan onmiddellijk uitbetalen, dan kan ze niet meer in ziekte verlof gaan daar ze haar arbeidscontract verbroken is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2017 10:53

Het veiligste is wachten tot de eerste dag dat ze komt werken en dan onmiddellijk uitbetalen, dan kan ze niet meer in ziekte verlof gaan daar ze haar arbeidscontract verbroken is.
waarvoor is wachten tot die uit ziekteverlof nodig?

wat gaat u antwoorden als de werknemer gebruik maakt van zijn recht om de concrete redenen die tot het ontslag hebben geleid te kennen ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 apr 2017 12:58

Er zijn zoveel redenen die wettelijk zijn als men daar nog maar pas werkt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 apr 2017 17:07

Er zijn zoveel redenen die wettelijk zijn als men daar nog maar pas werkt.
welke?

als je adviseert verbreek de arbeidsovereenkomst maar en de kous is af, kan je best ook het advies meegeven welke voorzorgen te nemen voor ingeval de werkgever wordt geconfronteerd met een kennelijk onredelijk ontslag.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 apr 2017 19:59

Is dit soms je hobby om alles in vraag te stellen ??

T.S zal wel creatief genoeg zijn om een geldige reden te bedenken, trouwens JPV heeft zelfs vorige week u nog geantwoord met geldige ontslagen !

Of vergeet je snel ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 13 apr 2017 11:54

‘Werknemer in dienst sinds 04/01/2017 met een deeltijds contract van onbepaalde duur.’

“Art.31.§ 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

“Art.37. § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere... Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

De werkgever zou de overeenkomst niet kunnen opzeggen tijdens die schorsing.

CALLEWIER,B.,Kan de arbeidsovereenkomst van een zieke werknemer worden beëindigd?,Or. 2002/6-7,172-186.(Or.=Orientatie,sociaal recht en personeelsbeleid CED Samson). Kan iemand dit inzien,samenvatten en hier publiceren ?
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#11 , 13 apr 2017 14:19

Aan iedereen bedankt voor de reacties.

Dit is hoe het we nu gaan oplossen en dit in samenspraak met het sociaal secretariaat. Werknemer is ziek tot en met 25 april 2017. Op Woensdag 26 april wordt het aangetekend schrijven verzonden naar de werknemer dat het contract beëindigd wordt met de wettelijke opzegtermijn van 4 weken startend op 1 mei 2017. Werknemer wordt vrijgesteld van prestaties gedurende de opzegtermijn. Voor de dagen dat werknemer normaal nog zou moeten werken tussen 26 april en 1 mei wordt deze op toegestane afwezigheid gezet. Werknemer is reeds op de hoogte van deze procedure en heeft vrijwillig via mail laten weten akkoord te zijn.

We hebben in onderling overleg owv praktische redenen gekozen om de werknemer niet ineens uit te betalen dmv een verbrekingsvergoeding.

Met beleefde groeten,

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 17 apr 2017 11:46

(S)19780703/37 17apr2017 GB2702
Barbara C A L L E W I E R : Kan de arbeidsovereenkomst van een zieke werknemer worden beeindigd ? ,Or. 2002/6-7,172-186.(Or.=Orientatie,sociaal recht en personeelsbeleid CED Samson): ‘Ingeval van arbeidsongeschiktheid ingevolge ziekte wordt de arbeidsovereenkomst conform artikel 31, § 1 van de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978 tijdelijk geschorst. Alhoewel daar geen enkele objectieve reden toe bestaat, verkeren vele werkgevers in de overtuiging dat de arbeidsovereenkomst van een zieke werknemer niet eenzijdig kan worden beeindigd. Vele werknemers menen dan op hun beurt dat een door een medisch attest gestaafde ziekte hen een onbegrensde bescherming verleent en hen dus als het ware een vrijbrief verschaft tegen elke mogelijkheid tot ontslag. Dit evenwel ten onrechte. Hierna zal dan ook worden aangetoond dat de arbeidsovereenkomst wel degelijk kan worden beëindigd tijdens ziekte. Achtereenvolgens zullen derhalve de verschillende mogelijkheden tot eenzijdige beeindiging in geval van ziekte besproken worden.’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 apr 2017 11:53

(S)19780703/37 17apr2017 GB2702
Barbara C A L L E W I E R : Kan de arbeidsovereenkomst van een zieke werknemer worden beeindigd ? ,Or. 2002/6-7,172-186.(Or.=Orientatie,sociaal recht en personeelsbeleid CED Samson): ‘Ingeval van arbeidsongeschiktheid ingevolge ziekte wordt de arbeidsovereenkomst conform artikel 31, § 1 van de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978 tijdelijk geschorst. Alhoewel daar geen enkele objectieve reden toe bestaat, verkeren vele werkgevers in de overtuiging dat de arbeidsovereenkomst van een zieke werknemer niet eenzijdig kan worden beeindigd. Vele werknemers menen dan op hun beurt dat een door een medisch attest gestaafde ziekte hen een onbegrensde bescherming verleent en hen dus als het ware een vrijbrief verschaft tegen elke mogelijkheid tot ontslag. Dit evenwel ten onrechte. Hierna zal dan ook worden aangetoond dat de arbeidsovereenkomst wel degelijk kan worden beëindigd tijdens ziekte. Achtereenvolgens zullen derhalve de verschillende mogelijkheden tot eenzijdige beeindiging in geval van ziekte besproken worden.’
Zeg je nu niet net het omgekeerde van in je post #10 ? (Zij het dan dat die op voorwaardelijke wijze geformuleerd was).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”