op ramkoers met werkgever

henry2
Topic Starter
Berichten: 11

op ramkoers met werkgever

#1 , 10 apr 2017 10:32

Ik werk als bediende PC 200 al een 10tal jaar als externe bij 2 firma's. deze 2 "klanten" zijn erg tevreden over mij en ik heb met beide een uitstekend contact. het probleem ligt bij de firma waar ik "onder contract lig" en die me dus uitbesteed. Ik heb al onder verscheidene firma's daar gezeten maar de huidige firma waar ik onder contract lig wil van me af. Niet eenvoudig met mijn anciëniteit en uitstekende werking bij de klanten. Ze doen er echt alles aan om mij toch maar op iets kunnen pakken. Dus daarom had ik graag geweten of de volgende zaken wel kunnen.
Enige tijd geleden stond ik gepland met een korte shift zonder middagpauze. Een andere collega had de lange shift en wel middagpauze. Het einde van mijn shift viel samen met het einde van zijn middagpauze. Exact op tijd ga ik naar prikklok om uit te badgen. Hierna begeef ik mij huiswaarts. De andere collega heb ik niet meer gezien. Later krijg ik telefoon van de mijn baas dat onze plaats 30 seconden (geen grap) onbemand is geweest en dit ontoelaatbaar is. Hij laat duidelijk verstaan dat ik verplicht ben te wachten tot de collega uit middagpauze is. Kan ik hiertoe eigenljik verplicht worden? Mijn shift zit erop en ik ben uitgebadged. Ik moet dus opdraaien voor het feit dat mijn collega te laat uit midagpauze is.
Alhoewel er voldoende uren zijn op de plaatsen waar ik zit zet men almaar meer op "standby". Dit betekent dat ik thuis moet zijn tijdens de voormidag omdat men mij kan oproepen. Kan men mijn zomaar op standby zetten? Mag ik dit weigeren? De werkgever gebruikt dit als verdoken "economische werkloostheid" en ook om mij op een zijspoor te zetten. Hierdoor sta ik voor dit jaar al op heel wat minuren. Volgens de werkgever worden die uren op jaarbasis berekend. Klopt dit? Ik mag toch eisen "als bediende" dat ik elke maand mijn contractule uren krijg.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Ik doe mijn job heel graag en ook de klanten zijn tevreden maar vrees dat ik niet meer zo ver van een ontslag sta.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 10 apr 2017 10:43

om te beginnen: vriendelijk mailtje naar de werkgever dat u zich verbaast een waarschuwing te krijgen voor het feit dat u exact op tijd uitbadged hebt op het einde van je werkdag, waarna u zich naar een andere belangrijke afspraak begaf waar u eveneens punctueel op tijd hoorde te zijn. Dat de collega die 30 seconden te laat op zijn werkpost is, wellicht zijn lunchtijd overschreden had en dat je voor een soepele gang van zaken voorstelt dat een regel wordt ingevoerd dat als personen te laat zullen zijn op hun post, meteen hun leidinggevende verwittigen zodat deze de nodige regelingen kan treffen. Deze mail ook in CC naar HR of leidinggevende boven je baas.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2017 10:45

Best een ander werk zoeken, met procederen verbeter je nooit de relaties, en iedereen kan men ontslaan, als ze u verbreking vergoeding uit betalen sta je ook op straat, daar kan je niks tegen inbrengen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 10 apr 2017 11:45

Spreek eens met die 2 klanten? Misschien kan je rechtstreeks bij hen aan de slag met 1/2 FT.
Of U stelt voor aan die klanten een concurrent op te zoeken van uw werkgever en gewoon het zaak je te verleggen.
Dit heb ik in het begin van mijn werk carrière eens moeten doen.

Als die opdrachten toch van permanente duur zijn zie ik niet veel probleem dat ze hier niet op in zouden gaan.

henry2
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 11 apr 2017 08:08

De plaats waar ik 90% van de tijd aanwezig ben is meer dan een full time. Voor de klant is het dan ook interessant om dit via een externe firma te doen. Hij is er dan zeker van dat er altijd iemand aanwezig is. Als ik in verlof ben/ziek val dan er onmiddellijk iemand die kan inspringen. Tevens weeg ik niet op de loonkost. De contracten die men heeft met een buitenfirma zijn van korte duur zodat men relatief snel kan omswitchen naar een concurent indien deze goedkoper/beter zou zijn. Nadeel is wel dat er ALTIJD een clausule is ingebouwd om te vermijden dat de klant jou in dienst neemt (met bijhorende schadevergoeding). voor de klant is het dus op geen enkele manier interessant om jou vast in dienst te nemen.
Wat betreft het contacteren van een concurent betreft. De klant zal daar vermoedelijk wel over naar hebben. Echter, het is ons niet toegestaan te communiceren met de klant. Dit moet steeds gebeuren via een verantwoordelijke. Indien men er toch achter komt dat je achter de rug van jouw firma iets hebt besproken komt je dit op een aangetekend schrijven te staan. Een 2de maal mag je jouw boeltje pakken.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 11 apr 2017 10:40

Die clausule is beperkt in tijd. Die houdt ook zelden stand in de rechtbank, omdat koppelbazerij dan op de hoek komt kijken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”