op ramkoers met werkgever

henry2
Topic Starter
Berichten: 11

op ramkoers met werkgever

#1 , 10 apr 2017 10:32

Ik werk als bediende PC 200 al een 10tal jaar als externe bij 2 firma's. deze 2 "klanten" zijn erg tevreden over mij en ik heb met beide een uitstekend contact. het probleem ligt bij de firma waar ik "onder contract lig" en die me dus uitbesteed. Ik heb al onder verscheidene firma's daar gezeten maar de huidige firma waar ik onder contract lig wil van me af. Niet eenvoudig met mijn anciëniteit en uitstekende werking bij de klanten. Ze doen er echt alles aan om mij toch maar op iets kunnen pakken. Dus daarom had ik graag geweten of de volgende zaken wel kunnen.
Enige tijd geleden stond ik gepland met een korte shift zonder middagpauze. Een andere collega had de lange shift en wel middagpauze. Het einde van mijn shift viel samen met het einde van zijn middagpauze. Exact op tijd ga ik naar prikklok om uit te badgen. Hierna begeef ik mij huiswaarts. De andere collega heb ik niet meer gezien. Later krijg ik telefoon van de mijn baas dat onze plaats 30 seconden (geen grap) onbemand is geweest en dit ontoelaatbaar is. Hij laat duidelijk verstaan dat ik verplicht ben te wachten tot de collega uit middagpauze is. Kan ik hiertoe eigenljik verplicht worden? Mijn shift zit erop en ik ben uitgebadged. Ik moet dus opdraaien voor het feit dat mijn collega te laat uit midagpauze is.
Alhoewel er voldoende uren zijn op de plaatsen waar ik zit zet men almaar meer op "standby". Dit betekent dat ik thuis moet zijn tijdens de voormidag omdat men mij kan oproepen. Kan men mijn zomaar op standby zetten? Mag ik dit weigeren? De werkgever gebruikt dit als verdoken "economische werkloostheid" en ook om mij op een zijspoor te zetten. Hierdoor sta ik voor dit jaar al op heel wat minuren. Volgens de werkgever worden die uren op jaarbasis berekend. Klopt dit? Ik mag toch eisen "als bediende" dat ik elke maand mijn contractule uren krijg.