Ontslag na miskraam

Kim.jisse
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag na miskraam

#1 , 09 apr 2017 14:12

Beste,

Na jarenlang proberen lukte het mijn man en ik dan toch om zwanger te worden, mijn werkgever was op de hoogte van mijn kinderwens en is dan ook tijdig op de hoogte gebracht dat ik zwanger was.
Jammer genoeg kwam er na 16 weken de boodschap dat het hartje niet meer klopte en dat ik een miskraam had. Ik ben 's maandags gelijk ingepland voor een cerrutage, waarna ik van mijn gyneacoloog een week rust voorgeschreven kreeg. Op donderdag ben ik naar mijn werk gegaan om het rooster van de week erna te bespreken, waar ik gelijk op gesprek werd geroepen en mijn ontslagsbrief in handen kreeg.
Nu is mijn vraag, mag dit?
Ik had een vast contract voor onbepaalde tijd, mijn opzegtermijn hoefde ik niet te doen maar werd wel uitbetaald. De reden was zogenaamd omdat er teveel personeel was maar een week later werd er wel weer een nieuw personeelslid aangenomen dus de echte reden is niet ver te zoeken lijkt me.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2017 16:58

Bij een miskraam (binnen termijn van 180 dagen na bevruchting) geldt de zwangerschapsbescherming niet langer.
Echter kan je op basis van de Discriminatiewet (discriminatie wegens geslacht) een schadevergoeding trachten te bekomen.

Info: http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 02/related

Spontaan gaat de werkgever dit niet doen (en wellicht ook niet op je eenvoudige vraag).
Als je (voldoende lang = meestal 1 jaar) gesyndiceerd bent, kan je daar te rade voor inbegrepen rechtsbijstand.
In het andere geval loont 6 maanden loon als sanctie (voor de werkgever) wellicht de moeite voor jou om een raadsman te raadplegen om de details van het gehele dossier te bekijken en mogelijk een vordering in te stellen.

En hopelijk kunnen jullie in de toekomst daarnaast ook nog jullie kinderwens waarmaken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 09 apr 2017 18:41

Alleszins mijn medeleven. Wij hebben hetzelfde meegemaakt na 12 weken (de miskraam dan, gelukkig niet het ontslag), en zoiets laat een kras op de ziel na.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”