Ontslag na aangetekende brief

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

Ontslag na aangetekende brief

#1 , 05 apr 2017 13:54

Beste,

Ik had een (dringende) vraag mbt het ontslagen van een werknemer. Ik heb enkele maanden geleden al eens op dit forum naar raad gevraagd mbt de reden van ontslag: viewtopic.php?f=9&t=77225&p=460299#p460255
Eerst even de situatie: Mijn echtgenote is uitbaatster van een kleine retailzaak met 4 (part-time) werknemers. De zaak valt onder PC 201 (zelfstandige kleinhandel).

Sinds ongeveer een jaar terug is de sfeer tussen werkgever en één van de werknemers verwaterd. Zij (werknemer) vindt dat de werkgever haar benadeeld en zorgt voor conflicten voor de kleinste dingen (nieuwtjes dat anderen wisten voor zij het wist, de baas praat meer met andere werknemers, ...). Sinds een aantal maanden zijn er ook hevige conflicten tussen deze werknemer en de rest van het team.

Mijn echtgenote ziet ondertussen geen andere optie dan het beëindigen van het arbeidscontract. Ze is bereidt om de volledige opzegtermijn uit te betalen zonder dat deze uitgevoerd moet worden, gezien dit anders nefast zal zijn voor de sfeer in het team.

De werknemer heeft een vast contract met +- 4 jaar anciënniteit.

Uiteindelijk heeft mijn echtgenote besloten om deze persoon nog een laatste kans te geven, maar dit is ondertussen nogmaals volledig uit de hand gelopen na conflicten met andere werknemers.

Mijn echtgenote heeft besloten om deze werknemer zo snel mogelijk aan de deur te zetten (gewoon een uitbetaling van de volledige ontslagpremie om nog conflicten te vermijden). Nu moet het lukken dat de werknemer een aangetekende brief heeft gestuurd waar ze zelf klaagt over de situatie (het zou mijn echtgenote zijn die haar pest) en dat ze deze situatie wil escaleren via haar syndicaat. De ontslagbrief is echter nog niet afgegeven...

Nu mijn vraag:
Geldt hier een ontslagbescherming, of is deze situatie problematisch om het ontslag alsnog uit te voeren?
Mijn echtgenote heeft reeds dagen voor ontvangst van de brief meerdere mails verstuurd naar het sociaal secreteriaat om de ontslagpremie van deze persoon te berekenen en naar het interimkantoor om een vervanger te vinden voor deze persoon. Misschien kan dit dienen als bewijs dat het ontslag geen gevolg is van de 'klachtbrief' ?

Ter info: de 'klacht' is een geschreven brief die volgende informatie bevat:
- De brief is geschreven door de echtgenoot van de werknemer (zie mijn post hierboven vermeldt, deze persoon heeft al meerdere malen op aggressieve toon komen klagen op de werkvloer
- De brief vermeldt dat de werkgever de werknemer negeert en niet naar haar luistert en dat deze praktijken 'limiet racist zijn'
- De brief vermeldt dat ze de situatie willen aanklagen bij het syndicaat

Veel dank voor elke informatie of tips om uit deze hopeloze situatie te geraken...

Mvg
W

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding