referentie werkgever

juliette2303
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

referentie werkgever

#1 , 02 apr 2017 00:30

Hallo, Ik heb net bij een nieuwe werkgever een contract getekend. Nu is het zo dat ik heel blij ben bij mijn oude werkgever weg te kunnen, ik heb het er erg moeilijk gehad. (oordelen over uiterlijk, intimidatie, beledigingen)
Ook mijn ontslag heeft de sfeer naar een dieptepunt gebracht. ik ben tijdens mijn opzegperiode twee dagen ziek geweest en heb de controlearts gemist (laatste week van mijn opzeg). nu ben ik dan ook op staande voet ontslagen. Ik wil hier eigenlijk geen drama van maken, ik heb toch ander werk. Maar nu heeft mijn oude werkgever ermee gedreigd alsnog mijn nieuwe werkgever op de hoogte te brengen van dit ontslag en hen een heel slecht rapport door te geven...
Mag hij zomaar mijn nieuwe werkgever contacteren? (hij weet waar ik ga werken, :? ) Zou ik heel erg vinden, zeker na al die moeilijke maanden bij hen en ook voor zo een reden...ik heb zelfs de kans niet meer gekregen te bewijzen dat ik naar het ziekenhuis was voor een onderzoek.
Ik vind het ontslag op zich niet zo erg, maar hij mag toch mijn verdere carriere niet zomaar om zeep helpen? Ben echt ongerust nu

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2017 00:43

Missen van een controlearts - zelfs bij verbod de woonst te verlagen - is op zich onvoldoende als grondslag voor een ontslag om dringende reden. Gecombineerd met andere feiten kan dit wel de doorslag geven.
Je kan m.i. niet verbieden dat hij andere personen zijn visie geeft. Als hij hierbij bewust onwaarheden vertelt, dan is hij vatbaar voor een klacht wegens laster en eerroof. Als je daarbij niet aangeworven zou worden, dan kan je dit koppelen aan een burgerlijke eis tot (integrale) schadevergoeding.
Daarnaast kan je ook het ontslag om dringende reden aanvechten. Of je oude werkgever minstens die twee opties laten weten. Dat beide partijen er maw voordeel bij hebben om in schoonheid te eindigen.
Eventueel zou je ook tot een dading kunnen overgaan waarbij je wederzijdse afspraken (van geen betwisting ontslag om dringende reden versus geen mededelingen aan derden met betrekking tot de ex-werknemer) schriftelijk vastlegt.

Gezonder lijkt mij om je nieuwe werkgever over deze problematiek te informeren zodat hij het eerst van jou hoort. Zeker aangezien je contract intussen getekend is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2017 09:21

Het is een grote fout geweest door bekend te maken waar je naar toe gaat!

Maar meestal zegt zo een werkgever dingen uit woede, maar daarna ziet hij wel in waarom zou hij naar je nieuwe werkgever bellen ???

Tenzij er iemand het zeer bont heeft gemaakt, ik persoonlijk zou me er niet toe verlagen om naar een werkgever te bellen om de vuile was uit de doeken te doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”