Verbrekingsvergoeding - extralegale voordelen

NoorD
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verbrekingsvergoeding - extralegale voordelen

#1 , 27 mar 2017 18:41

Beste,

Vandaag heb ik plots mijn ontslag gekregen. Mijn werkgever heeft me de ontslagbrief overhandigd aangezien het hem niet nodig leek deze aangetekend te bezorgen. Ik mocht direct vertrekken en hoef niet meer te werken. Later vandaag (na nazicht) zou ik hem de ontslagbrief getekend terugbezorgen per mail.

Nu heb ik echter enkele vragen bij deze brief. Hierop staat oa vermeld dat ik nog ecocheques twv 62,50 EUR zal ontvangen, hetgeen overeenkomt met de voorbije drie maanden, opzegtermijn niet inbegrepen. Is dit correct?
Is het verstandig deze brief gewoon getekend voor ontvangst terug te bezorgen?

Afbeelding

Heeft er iemand enig idee hoe het zit met mijn overige extralegale voordelen? Hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, ecocheques, onkostenvergoeding (€10/d), gsm-abonnement, bedrijfswagen (dewelke ik terug zal overkopen), autoverzekering en tankkaart (€150/mnd)? Ik heb van mijn werkgever begrepen dat alle verzekeringen en abonnementen (muv hospitalisatie, dewelke pas betaald werd) volgende week zouden stopgezet worden. Wordt hier dan niets van vergoed? Opzoekwerk vertelt me dat ik ook hier nog recht op heb tijdens de opzegtermijn... Zoja: dient dit in detail te worden vermeld in de ontslagbrief?

Alvast bedankt voor de info,
Noor

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CAOCCT
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2017 22:41

De onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst wordt vreemdgenoeg gekenmerkt door de afwezigheid van wettelijke formaliteiten. De werkgever dient m.a.w. geen aangetekende zending te sturen met duidelijke vermeldingen. De werkgever dient er wel aan te denken om een geschrift, een bewijs te hebben door op z'n minst een exemplaar "voor ontvangst" in het bezit te hebben.

Indien er geen schriftelijke bevestiging is van de andere partij, loopt de initiatiefnemer (in uw geval de werkgever) het risico dat het ontslag betwist wordt.

De wet bepaalt dat de verbrekingsvergoeding "de vergoeding gelijk is aan het lopende loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn en dat het niet alleen het lopende loon behelst, maar ook de voordelen verworven krachtens de overeenkomst." Opgelet: lopende loon = loon op het ogenblik van de beëindiging van de overeenkomst. Indien er bv. een index is voorzien in april 2017, dan dient je loon niet mee geïndexeerd te worden.

Ik verklaar tevens "voordelen verworven krachtens de overeenkomst: ploegen- of productiepremies - nachtpremies - eindejaarspremies (tenzij ontslag om dringende redenen) - dubbel vakantiegeld - aanvullend vakantiegeld - voordelen in natura (die in geld worden omgezet en die op hun reële waarde worden geraamd) - voordeel privégebruik van een firmawagen (op werkelijke waarde en niet op fiscaal aangegeven waarde), de meeste sociaal secretariaten zullen het VAA wagen berekenen op het fiscaal aangegeven waarde) - maaltijdcheques (patronaal gedeelte) - bijkomende kinderbijslag - groepsverzekering (werkgeversbijdragen).

Dit dient niet in je ontslagbrief vermeld te worden. Het sociaal bureau (of de werkgever) moet dit bij wet berekenen.

NoorD
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2017 08:56

Dus als ik het goed begrijp worden alle verzekeringen en abonnementen volgende week stopgezet en worden deze van de volgende 6 maanden in geld vergoed? Het bedrag van de ecocheques, vermeld op de ontslagbrief (3 ipv 9 maanden) is dan ook correct?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2017 10:39

Wat maaltijd cheques betreft hoeft hij dit niet te betalen daar maaltijd cheques enkel telt voor de dagen dat je effectief heeft gewerkt en in een verbreking vergoeding hoeft je niet meer te komen werken dus geen maaltijd cheques meer .

Een verbreking vergoeding is geen loon, maar een schade vergoeding die gelijk staat met het eventuele loon van de opzeg termijn, je bent op dit ogenblik niet meer in dienst van deze werkgever, je contract stop op dit ogenblik van kennisgeving, je hoeft er zelfs niet mee akkoord te zijn en je hoeft dit zelfs niet te tekenen je kan er niks aan veranderen..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CAOCCT
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2017 18:45

De patronale bijdragen voor de maaltijdcheques dienen wel degelijk uitbetaald te worden die de volledige verbrekingstermijn dekken.

Bron 1: Arbeidsh, Luik, 29 november 2001, JTT 2001, 213
Bron 2 : https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... NqRr2dBqUk

Die richtlijnen worden ook op sociaal bureaus gegeven.

Onder welk Paritair Comité ressorteer je? Dit sta vermeld op je loonbrief.

NoorD
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mar 2017 19:10

Heel erg bedankt voor alle info!

Maaltijdcheques heb ik niet, ecocheques wel. Maar deze zullen dan wel verrekend worden in de verbrekingsvergoeding :)
Ik val onder PC 336 vrije beroepen en eco- of maaltijdcheques waren niet verplicht, maar kreeg de EC dus wel.

CAOCCT
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mar 2017 19:38

Inderdaad, ik zie dat er op sectoraal niveau (PC 336) niets voorzien is op vlak van eco-chèques.

Dan zal je eens moeten kijken wat er in het arbeidsreglement voorzien is: referteperiode, bedrag bij voltijdse/deeltijdse prestaties, in aanmerking genomen gelijkgestelde dagen voor de berekening ervan, ...)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2017 11:08

Dus als ik het goed begrijp worden alle verzekeringen en abonnementen volgende week stopgezet en worden deze van de volgende 6 maanden in geld vergoed? Het bedrag van de ecocheques, vermeld op de ontslagbrief (3 ipv 9 maanden) is dan ook correct?
hoelang werkte je daar? bediende, arbeider? en welke termijn wordt er gedekt door de verbrekingsvergoeding?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 29 mar 2017 11:56

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 37/2, 37/5, 37/6 en 37/11, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn. De vergoeding is nochtans steeds gelijk aan het lopend loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, wanneer de opzegging uitgaat van de werkgever en met miskenning van het bepaalde in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971. De opzeggingsvergoeding behelst niet alleen het lopende loon, maar ook de voordelen verworven krachtens de overeenkomst. Wanneer het lopend loon of de voordelen verworven krachtens de overeenkomst geheel of gedeeltelijk veranderlijk zijn, wordt voor het veranderlijke gedeelte het gemiddelde genomen van de twaalf voorafgaande maanden of, in voorkomend, geval het gedeelte van die twaalf maanden tijdens hetwelk de werknemer in dienst was. Voor de werknemers die forfaitair worden betaald, wordt het weekloon dat nodig is om de opzeggingsvergoeding te berekenen, verkregen door het maandloon te vermenigvuldigen met drie en te delen door dertien. § 2. Wanneer een einde wordt gemaakt aan de arbeidsovereenkomst tijdens een periode van uitvoering van een aangepast of ander werk bedoeld in artikel 31/1, wordt begrepen onder "lopend loon" in de zin van paragraaf 1, het loon waarop de werknemer recht zou hebben gehad op basis van zijn arbeidsovereenkomst indien hij zijn arbeidsprestaties, met akkoord van de werkgever, niet had aangepast. § 3. Onverminderd het bepaalde in §1, betaalt de werkgever die het bepaalde in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971 niet in acht neemt, de in het derde lid van voormeld artikel 40 voorziene vergoeding.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 30 mar 2017 12:16

Ik zou de werkgever geen bewijs bezorgen van ontvangst van je ontslagbrief. Je zou ermee naar de vakbond kunnen gaan en vragen welke voordelen je kan putten dat je werkgever niet kan bewijzen dat hij je ontslagen heeft.
Als hij te gierig is om een aangetekende brief te sturen dan moet hij de gevolgen daarvan ook maar dragen

Nooit de ontslagbrief tekenen voor "akkoord" maar als je dan toch tekent schrijf er dan bij " voor ontvangst" met vermelding van de ontvangstdatum

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”