Invloed strafblad nadat je vastbenoemd federaal ambtenaar bent

03484
Topic Starter
Berichten: 10

Invloed strafblad nadat je vastbenoemd federaal ambtenaar bent

#1 , 25 mar 2017 14:21

Goeiemiddag,

Ik ben al een tijd aan de slag als vastbenoemd federaal ambtenaar. Door een stommiteit, waarvan ik de ernst en de eventuele gevolgen helemaal verkeerd heb ingeschat, riskeer ik een gerechtelijke vervolging.

Kort geschetst heb ik producten besteld in China die een inbreuk vormen op de drugswet. Dit pakket is onderschept bij de douane.

Volgens de politieagent die een huiszoeking heeft uitgevoerd en waarbij ik een verklaring heb afgelegd, is de kans groot dat het een (dure) minnelijke schikking zal worden. Dit komt niet op mijn strafblad.

De kans bestaat echter ook dat ik vervolgd en veroordeeld word... Dit komt natuurlijk wel op mijn strafblad.

Mijn vraag:

- Stel dat ik veroordeeld zou worden, wordt dit dan aan mijn werkgever gemeld? Volgens de agent in kwestie niet, hij zegt dat het enkel belangrijk was dat ik een blanco strafblad had op moment van mijn aanwerving.

Hebben jullie hier een idee van?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12827

#2 , 25 mar 2017 18:38

Ik dacht dat ambtenaren zwaarder gestraft kunnen worden voor misdaden met betrekking tot hun ambt, bv een douanier die foefelt met invoer, een btwcontroleur die aan zwartwerk doet, etc. Ik heb hier echter geen wettelijke bron voor gevonden.

03484
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 25 mar 2017 19:08

Ik dacht dat ambtenaren zwaarder gestraft kunnen worden voor misdaden met betrekking tot hun ambt, bv een douanier die foefelt met invoer, een btwcontroleur die aan zwartwerk doet, etc. Ik heb hier echter geen wettelijke bron voor gevonden.
Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat in de gevallen die jij aanhaalt, de werkgever sowieso ingelicht wordt omdat de veroordeling het correct uitoefenen van de job onmogelijk maakt (vb: leraar die voor pedofilie wordt veroordeeld, de school zal ingelicht worden).

Volgens mij wordt een veroordeling, zoals in mijn situatie zou kunnen (drugs), niet aan de werkgever meegedeeld omdat het in principe geen belemmering vormt voor het correct uitoefen van mijn job...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 26 mar 2017 00:39

Ook minnelijke schikkingen worden bijgehouden hoor.
Vanaf 6 maanden voorwaardelijk kans op onmiddellijk ontslag.
Mogelijk nog een zware tuchtsanctie.

Maar hangt van uw dienst af.

03484
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 27 mar 2017 13:38

Ook minnelijke schikkingen worden bijgehouden hoor.
Vanaf 6 maanden voorwaardelijk kans op onmiddellijk ontslag.
Mogelijk nog een zware tuchtsanctie.

Maar hangt van uw dienst af.
Minnelijke schikkingen zullen idd wel bijgehouden worden, maar deze komen zover ik weet toch niet op het strafblad? En deze worden sowieso niet gemeld aan de werkgever. Verbeter me als ik verkeerd ben :-)

Wat betreft het feit dat er vanaf 6 maanden voorwaardelijk kans is op ontslag, dat zou dan betekenen dat de werkgever ingelicht wordt... heeft u toevallig bronnen om dit te staven of spreekt u uit ervaring?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 27 mar 2017 14:03

Minnelijke schikkingen komen nog niet op strafblad maar het OM beschikt er wel over staan dus niet op de versie die naar werkgever gaat.
Bij de federale en lokale overheden is er een tuchtreglement - kan dan nogal veel verschillen van dienst tot dienst.
In de diensten die ik ken is het wel van toepassing - in een andere niet.
U kan dus beter het reglement bij uw dienst eens doornemen / opvragen.

03484
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 27 mar 2017 19:18

Minnelijke schikkingen komen nog niet op strafblad maar het OM beschikt er wel over staan dus niet op de versie die naar werkgever gaat.
Bij de federale en lokale overheden is er een tuchtreglement - kan dan nogal veel verschillen van dienst tot dienst.
In de diensten die ik ken is het wel van toepassing - in een andere niet.
U kan dus beter het reglement bij uw dienst eens doornemen / opvragen.
Bedankt om mee te denken en te reageren!

Een tuchtreglement bij overheden is inderdaad van kracht bij de meeste diensten, maar er kan pas een tuchtprocedure gestart worden van zodra de werkgever op de hoogte is van het feit dat er een veroordeling is. Voorlopig vind ik nergens iets terug die stelt dat veroordelingen automatisch aan de werkgever worden gemeld, behalve bij veroordelingen waardoor de job niet langer uitgeoefend kan worden (vb: als douanier illegale producten invoeren).

Ik durf dus voorzichtig aannemen dat een eventuele veroordeling mbt de drugswet, niet automatisch aan mijn werkgever gemeld wou worden.

Mocht iemand daar anders over denken, dan waardeer ik jullie input :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”