Ontslag na IBO

MiekeF
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag na IBO

#1 , 17 mar 2017 06:13

Ik heb een contract van onbepaalde duur na een IBO-periode (4/5, 32 uren per week). Ik ben nog beschermd tegen ontslag tot 5 augustus vermits de periode na IBO minstens even lang moet duren als de IBO-periode zelf. Ik ben sinds maandag ziek en gisteren heb gehoord dat daar nog een maand bijkomt. Dus ik ben al zeker van 5 weken ziekteverlof.

Ik vrees dat mijn werkgever mij zal ontslaan, is het nu niet dan zal hij er wel aan denken om dat in augustus te doen.

4 vragen:

1.
Kan dit tijdens de periode dat ik ziek ben? Of ben ik zowiezo beschermd tegen ontslag tot 5 augustus?

2.
mag mijn werkgever mij ontslaan op 5 augustus min de opzegperiode, of is 5 augustus de vroegst mogelijke start van mijn opzegperiode?

2.
Wat als mijn werkgever mij ontslaat na mijn beschermde periode? Telt mijn ziekteverlof dan nog mee voor de berekening van de opzegtermijn? In augustus zal dat 6 weken zijn, maar ik ben niet zeker omdat ik nu waarschijnlijk lang 'out' zal zijn omwille van gezondheidsproblemen.

3.
Ik word op 1 mei 38 jaar. Hoe lang moet ik gewerkt hebben om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering? Ik werk nu wel 4/5, maar wel 8 uren per dag.


Bedankt voor jullie feedback...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angus
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2017 07:22

Spijtig van je ziekte, hopelijk snel weer beter. Op al deze vragen kan je een antwoord krijgen door contact op te nemen met de servicelijn van VDAB 0800 30 700 (gratis nummer).
Als je weet welke bemiddelaar van VDAB je IBO-contract heeft afgesloten met de werkgever kan je bij hem/haar ook terecht met deze vragen. Het e-mailadres van VDAB-medewerkers is quasi altijd voornaam.achternaam@vdab.be (achternaam in 1 woord).

Wat betreft je recht op werkloosheidsvergoeding o.b.v. het aantal gewerkte dagen dien je te informeren bij je uitbetalingsinstelling (vakbond of hulpkas), dan wel rechtstreeks bij RVA.

Angus
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2017 07:24

aanvulling: Gewertke dagen onder IBO worden berekend als dagen werkloosheid en niet als gewerkte dagen. IBO is immers een periode van opleiding op de werkvloer.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2017 08:31

1.
Kan dit tijdens de periode dat ik ziek ben? Of ben ik zowiezo beschermd tegen ontslag tot 5 augustus?
De bescherming tegen ontslag wegens IBO geeft geen bescherming tegen ontslag, maar geeft jou de mogelijkheid om een bijkomende ontslagvergoeding te eisen voor de rechtbank.
Ontslag tijdens ziekte is geen enkel probleem. Wel schort ziekte het ontslag vanuit werkgeverskant op. Je opzegperiode begint dus maar eerst te lopen na einde ziekte, tenminste als je werkgever wil dat je nog je opzegperiode uitdoet. Als hij overgaat tot
Als - anderzijds - de werkgever een ontslag met betaling van opzegvergoeding geeft, dan heeft de ziekteperiode geen invloed meer.

Je doet er dan alvast goed aan via aangetekend schrijven de reden van je ontslag op te vragen. Dit mag namelijk niet vanwege ziekte zijn. De werkgever moet hierop antwoorden als je de vraag stelt.
2.
mag mijn werkgever mij ontslaan op 5 augustus min de opzegperiode, of is 5 augustus de vroegst mogelijke start van mijn opzegperiode?
Een werkgever kan op ieder moment ontslaan. In alle gevallen. Alleen, als dat ontslag onrechtmatig is, dan moet hij kleinere of grotere vergoedingen betalen.
Ontslaat hij met opzegging, dan begint de opzegperiode te lopen vanaf de maandag na de derde werkdag (incl. zaterdag) na kennisgeving via aangetekend schrijven (alternatief van deurwaardersexploot wordt nauwelijks gebruikt).
Ontslaat hij met betaling opzegvergoeding, dan moet hij de normale opzegvergoeding uitbetalen (kan je berekenen - google op "berekenen opzegvergoeding") in functie van je anciënniteit. Ik meende wel dat de IBO-periode NIET geldt als anciënniteit. Je kan dan via de rechtbank - tenzij de werkgever dit spontaan zou doen, maar dat lijkt weinig waarschijnlijk - een verbrekingsvergoeding eisen die overeenkomt met het loon van de resterende beschermde periode als IBO. De ziekte schort deze periode niet op.
3.
Wat als mijn werkgever mij ontslaat na mijn beschermde periode? Telt mijn ziekteverlof dan nog mee voor de berekening van de opzegtermijn? In augustus zal dat 6 weken zijn, maar ik ben niet zeker omdat ik nu waarschijnlijk lang 'out' zal zijn omwille van gezondheidsproblemen.
Ziekte schort de opzegperiode op bij ontslag vanwege de werkgever. Verlengt maw de opzegperiode (indien de opzeg moet uitgedaan worden)
4.
Ik word op 1 mei 38 jaar. Hoe lang moet ik gewerkt hebben om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering? Ik werk nu wel 4/5, maar wel 8 uren per dag.
?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mar 2017 09:21

Wat ik niet begrijp is dat als men IBO doet je geen werknemer bent van het bedrijf, maar je word betaald van de RVA, je werkgever moet je ook geen loon uitbetalen want je krijgt het van de RVA.

Wanneer men zo iemand ontslaat of hij gaat weg waarom zou de werkgever hem moeten vergoeden ???

Wanneer hij weggaat krijgt hij een sanktie van de RVA.

Of zie ik dit verkeerd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mar 2017 10:08

denlowie, de IBO-periode geldt als werkloosheidsperiode met een aanvulling op het loon vanwege VDAB + werkgever. Dat werkgeversgedeelte stijgt progressief gedurende de IBO-periode.
Na de IBO-periode (waar de werkgever het voordeel van de loontussenkomst heeft gehad, in ruil voor interne opleiding) moet de werkgever de "voormalige" IBO nog minstens verder tewerkstellen voor dezelfde periode als de IBO. Anders zou hij wel érg gemakkelijk tijdelijk goedkoop personeel kunnen hebben.

TS bevindt zich nu in die tweede fase, wel effectief op de loonlijst van de werkgever maar met een ontslagbescherming die overeenkomt met de duur van de oorspronkelijke IBO.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

MiekeF
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mar 2017 18:45

Alvast bedankt voor de antwoorden. Amper internetbereik gehad.
Ook naar vdab geweest, maar daar weten ze me niet veel meer te vertellen...

@ Bart Vissers & denlowie
Inderdaad...
Ik ben nu een vaste werknemer (IBO is reeds afgelopen) en ben beschermd. Het is me alleen niet duidelijk tot wanneer.

@Bart Vissers
Ik begrijp het nog altijd niet even goed denk ik. In augustus heb ik recht op een opzegtermijn van 6 weken. Mijn vraag was: mag hij me ontslaan op 05 augustus - 6 weken (zodat de laatste dag samenvalt met mijn beschermde periode) of mag hij dat pas doen vanaf 05 augustus.

Tot nu toe heb ik nog niets vernomen over een eventueel ontslag. Wel weet ik dat mijn werkgever al een tijdelijke werknemer (interim) heeft aangenomen tot deze zomer om me te vervangen. Hopelijk mag ik dus nog terug.

De afgelopen week heb ik mijn beschermde periode trouwens eens geverifieerd. Als ik mijn IBO periode uitreken in kalenderdagen, -weken en -maanden komt ik telkens op een andere datum uit. In kalenderdagen zou ik zelfs een maand eerder uit mijn beschermde periode gaan. Bizar...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 mar 2017 00:41


4.
Ik word op 1 mei 38 jaar. Hoe lang moet ik gewerkt hebben om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering? Ik werk nu wel 4/5, maar wel 8 uren per dag.
?
als ik het goed voorheb 468dagen in de 6 dagenweek
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”