Stempelgeld en onbezoldigde opleiding

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Re: Stempelgeld en onbezoldigde opleiding

#16 , 24 mar 2017 07:45

dan is dit een bedrijfsspecifieke opleiding en is dat idd niet te combineren met een uitkering. Meer zelfs, je zou sterk kunnen argumenteren dat de werkgever daarvoor loon moet betalen.
Dan had de vakbond gelijk, dat had ik niet gedacht.
Als een bedrijfsspecifieke opleiding gevraagd wordt van een sollicitant zou de overheid een werkwillige niet mogen straffen. Dat hiervoor geen akkoorden bestaan tussen de Staat en bedrijven is bijna niet te geloven.

Het is niet uitzonderlijk dat opleidingen of cursussen in de luchtvaart niet betaald zijn (non remunerated) of zelf door de sollicitant betaald worden. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een "type rating". Het is niet altijd zo maar het gebeurt, afhankelijk van de maatschappij.
In dit geval is het een job aanbod onder voorwaarde van slagen in de cursus.
Het zal dan wel wettelijk in orde zijn zowel voor de luchtvaartmaatschappij als voor de dienst uitkeringen maar fair tov de sollicitant/werkloze is het allerminst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 mar 2017 12:53

dan is dit een bedrijfsspecifieke opleiding en is dat idd niet te combineren met een uitkering. Meer zelfs, je zou sterk kunnen argumenteren dat de werkgever daarvoor loon moet betalen.

Als een bedrijfsspecifieke opleiding gevraagd wordt van een sollicitant zou de overheid een werkwillige niet mogen straffen. Dat hiervoor geen akkoorden bestaan tussen de Staat en bedrijven is bijna niet te geloven.
er is toch voldoende wetgeving die zegt ; dat je werkt dat je hiervoor een loon moet krijgen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 mar 2017 13:39

Opleiding lijkt me niet ok.
Als het gaat om een selectieproef, dan is dit onbezoldigd, maar dan wordt aan werkgevers gevraagd deze niet langer te laten duren dan nodig. Een maand lijkt me niet aan dit criterium te voldoen.
CAO nr. 38 zegt bovendien in art. 16: "Indien de selectieprocedure een productieve praktische proef omvat, mag deze proef niet langer duren dan nodig om de bekwaamheid van de sollicitant te testen".

Je kan bezwaarlijk van een vrijblijvende opleiding in eigen keuze spreken, als (1) deze opleiding enkel openstaat voor sollicitanten en (2) het slagen in de opleiding een soort van opschortende voorwaarde is voor een arbeidsovereenkomst (zij het dan vermoedelijk NIET ex tunc (met terugwerkende kracht))

Intussen ben je niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Mij lijkt dit onwettig. Maar ik heb geen concrete rechtsgrond.

Vraag is: wat kan je doen?
In eerste instantie vakbond laten reageren.
Evt. Toezicht Sociale Wetten inschakelen (of daar de vraag stellen)? Bv. op basis van art. 181 en 189 Soc.Sw.?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#19 , 25 mar 2017 08:54

Vraag is: wat kan je doen?
In eerste instantie vakbond laten reageren.
Evt. Toezicht Sociale Wetten inschakelen (of daar de vraag stellen)? Bv. op basis van art. 181 en 189 Soc.Sw.?
Tja, als de vakbond reageert zal de werkaanbieding niet lang meer gelden waarschijnlijk...
Die artikels wil ik wel eens opzoeken maar waar vind ik die?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”