Faillissement, gevolgd door overname (CAO 32bis)

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

Faillissement, gevolgd door overname (CAO 32bis)

#1 , 12 mar 2017 11:03

Ik heb in 2016 bijna een volledig jaar gewerkt, op 20/12 is mijn werkgever failliet gegaan (voor de 20 dagen in december geen loon ontvangen, zit in de schuldvordering samen met de opzegpremie).

Bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst bij de gefailleerde is er dus ook geen vertrekvakantiegeld uitbetaald, dit bedrag zit ook mee in de schuldvordering naar het faillissement toe.

Ik heb een attest met de berekening van dit vakantiegeld, waar men duidelijk op vermeldt dat dit bedrag niet is uitbetaald met reden faillissement.

Nu, het klikt niet bij de nieuwe werkgever (overnemer), dus met inachtname van wettelijke opzegtermijnen zal mijn laatste werkdag 7/4/2017 zijn.

Wat nu met het enkel vakantiegeld van die dagen die ik dit jaar zou mogen opnemen, en die dus door mijn huidige werkgever zouden moeten uitbetaald worden bij mijn vertrek?
Normaal gezien verrekent je nieuwe werkgever het reeds bij je ontslag ontvangen vakantiegeld van je vorige werkgever, met hetgeen hij je zou moeten betalen, in de meeste instanties ga je dus zeer weinig of niets betaald worden (normaal, je hebt het reeds ontvangen).

Wat nu in mijn specifiek geval? Mijn vakantiegeld zit nog in de schuldvordering, vermoedelijk gaan we uit het faillissement niets meer ontvangen.
In het beste geval gaan we dit dan (samen met het niet betaalde loon van december) betaald krijgen door het Fonds sluitingen ondernemingen (wanneer weten we ook niet, zou lang kunnen duren).
Dit bedrag zal wel een stuk minder zijn dan het berekende bedrag, daar het FSO een aantal plafonds gebruikt voor hun uitkeringen (6,750€ voor achterstallige lonen en 4500€ voor vakantiegeld).

De vraag is dus, gaat mijn huidige werkgever het enkel vakantiegeld voor niet opgenomen vakantiedagen, dat ik zou moeten ontvangen bij ontslag, verrekenen met het berekende maar niet ontvangen bedrag dat in het faillissement van de vorige werkgever zit?
Of mag hij deze verrekening pas doen wanneer wij dit geld effectief hebben ontvangen?
Additioneel, gaat de afrekening rekening houden met het berekend bedrag, of met het (veel lagere) bedrag dat het FSO ons gaat uitkeren?


Weerom, afgaand op de workload bij mijn vakbond (mijn schuldvordering is nog steeds niet berekend, ze zijn nu nog bezig met de faillissementen van juli 2016 wegens te weinig personeel, ze verwachten dat dit nog ettelijke maanden gaat duren) verwacht ik geen antwoord op de vragen vóór mijn vertrek bij mijn huidige werkgever!

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding