Berekenen opgebouwde vakantie bij ontslag (bediende)

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

Berekenen opgebouwde vakantie bij ontslag (bediende)

#1 , 12 mar 2017 10:32

Voor de berekening van het vertrekvakantiegeld (dienstjaar 2017).

Hoe wordt deze periode exact bepaald? Ik ken wel de regels van hoeveel dagen vakantie je opbouwt als bediende (2 dagen voor 1 maand, 4 dagen voor 2 maanden enz.).

In mijn situatie, in dienst getreden op 11/1/2017, uit dienst (laatste werkdag) is vrijdag 7/4/2017.

Ik heb dus eigenlijk 3 maanden gewerkt, maar dit splitst op in februari en maart als volledige maanden, en dan nog eens 15 dagen in januari en 5 dagen in april om zo aan 3 maanden te komen.

Vraag 1: Heb ik voor deze prestaties nu recht op 4 dagen vakantie in 2018 (gebaseerd enkel op de 2 volledig gewerkte maanden), of 5 dagen, dus dat men de 3 weken januari en week april samen als een extra maand neemt)?

Vraag 2: Om het verschuldigde bedrag te berekenen, gaat men dit pro rata doen gebaseerd op het aantal toegekende vakantiedagen (4 of 5), of gaat men het berekenen (aan 15,34%) op mijn effectief ontvangen brutoloon voor mijn prestaties in 2017?

De vragen zijn ook gesteld aan mijn vakbond, maar afgaand op de behandelingstermijn van mijn vorige vragen vrees ik een beetje dat hun antwoord nog tot na mijn vertrek bij mijn huidige werkgever gaat duren...

Ik heb nog andere vragen, maar voor overzicht zal ik daar een andere topic voort starten.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#2 , 12 mar 2017 11:05

Additionele info, in de arbeidsovereenkomst is mijn anciënniteit (>1 jaar) bij mijn vorige werkgever overgenomen, daar het een overname onder CAO 32 bis was.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”