Opzegtermijn

bennyynneb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn

#1 , 08 mar 2017 15:35

Heb op 21/02/2017 mijn opzegbrief aangetekend opgestuurd en deze is ontvangen op 22/02/2017. Hierin had ik vermeld dat ik mijn opzegperiode van 14 dagen zou respecteren. Dezelfde dag kreeg ik te horen dat mijn opzegtermijn 6weken + 14 dagen was. Nu is mijn vraag of mijn opzeg evenzeer is ingegaan op 27/02/2017 of niet omdat het verkeerde opzegtermijn in mijn brief stond vermeld. En wat het verschil is tussen de 6weken en de 14 dagen extra.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2017 15:43

Voor de mensen die u hier zullen beantwoorden is het van zeer groot belang sinds wanneer ben je in dienst ?

En bent je bediende of arbeidster.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bennyynneb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2017 19:41

Ben arbeider en in dienst sinds 3/6/2011.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 08 mar 2017 22:54

14 dagen en 6 weken inderdaad, dat is correct.

In 2014 is de wetgeving veranderd, en dit moet je zien als cruciaal punt:
Vanaf 01/01/2014 maakt het geen verschil meer of je arbeider of bediende bent.
De opzeg die je vanaf dan "opgebouwd" hebt, is 6 weken.

Maar je bent al 2.5 jaar langer in dienst.
In die periode heb je een opzeg van 14 dagen opgebouwd als arbeider (voor deze periode maakt dit wel nog een verschil).

In totaal heb je dus 6 weken en 14 dagen te doen.

Je hebt nu 2 opties:
Ofwel negeer je de communicatie hieromtrent.
Je doet een opzeg van 14 dagen, want deze heb je gegeven en is perfect wettelijk.
Je betaalt hierna een opzegvergoeding van 6 weken.

Of:
Je geeft per brief je akkoord over de langere opzeg dan dat je zelf geschreven had.
Je geeft hierin je fout toe.
Je doet je 6 weken + 14 dagen uit, en daarna is er geen vuiltje aan de lucht.

Je opzeg is in ieder geval niet nietig, zolang je er tenminste het begin van je opzeg in vermeld hebt.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2017 00:11

Of:
Je geeft per brief je akkoord over de langere opzeg dan dat je zelf geschreven had.
Je geeft hierin je fout toe.
Je doet je 6 weken + 14 dagen uit, en daarna is er geen vuiltje aan de lucht.
Heb je hier rechtspraak of rechtsleer over? Ik vind enkel rechtsleer terug: dat jouw tweede optie enkel kan als er een akkoord tussen beide partijen kan worden bereikt.
(P. HUMBLET en M. RIGAUX, Synopsis van het Belgische arbeidsrecht, Antwerpen-Cambridge, Intersentia, 2014, 193.)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

bennyynneb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2017 12:12

Hoeveel bedraagt de opzegvergoeding?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mar 2017 12:19

Hoeveel bedraagt de opzegvergoeding?
Het brutoloon voor de betreffende periode.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 09 mar 2017 20:58

Of:
Je geeft per brief je akkoord over de langere opzeg dan dat je zelf geschreven had.
Je geeft hierin je fout toe.
Je doet je 6 weken + 14 dagen uit, en daarna is er geen vuiltje aan de lucht.
Heb je hier rechtspraak of rechtsleer over? Ik vind enkel rechtsleer terug: dat jouw tweede optie enkel kan als er een akkoord tussen beide partijen kan worden bereikt.
(P. HUMBLET en M. RIGAUX, Synopsis van het Belgische arbeidsrecht, Antwerpen-Cambridge, Intersentia, 2014, 193.)
Je akkoord geven omtrent het tegenvoorstel van de werkgever, is een akkoord tussen beide partijen, daar de andere partij zich enkel kan verzoenen met de volledige opzegperiode.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mar 2017 21:20

Of:
Je geeft per brief je akkoord over de langere opzeg dan dat je zelf geschreven had.
Je geeft hierin je fout toe.
Je doet je 6 weken + 14 dagen uit, en daarna is er geen vuiltje aan de lucht.
Heb je hier rechtspraak of rechtsleer over? Ik vind enkel rechtsleer terug: dat jouw tweede optie enkel kan als er een akkoord tussen beide partijen kan worden bereikt.
(P. HUMBLET en M. RIGAUX, Synopsis van het Belgische arbeidsrecht, Antwerpen-Cambridge, Intersentia, 2014, 193.)
Je akkoord geven omtrent het tegenvoorstel van de werkgever, is een akkoord tussen beide partijen, daar de andere partij zich enkel kan verzoenen met de volledige opzegperiode.
Kwam die info van 14 dagen en 6 weken van de werkgever?
Indien wel, dan kan dat wellicht als een standpunt van de werkgever gelden.

Indien niet, dan is het m.i. niet gegarandeerd dat de werkgever hiermee akkoord gaat.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 11 mar 2017 22:54


Heb je hier rechtspraak of rechtsleer over? Ik vind enkel rechtsleer terug: dat jouw tweede optie enkel kan als er een akkoord tussen beide partijen kan worden bereikt.
(P. HUMBLET en M. RIGAUX, Synopsis van het Belgische arbeidsrecht, Antwerpen-Cambridge, Intersentia, 2014, 193.)
Je akkoord geven omtrent het tegenvoorstel van de werkgever, is een akkoord tussen beide partijen, daar de andere partij zich enkel kan verzoenen met de volledige opzegperiode.
Kwam die info van 14 dagen en 6 weken van de werkgever?
Indien wel, dan kan dat wellicht als een standpunt van de werkgever gelden.

Indien niet, dan is het m.i. niet gegarandeerd dat de werkgever hiermee akkoord gaat.
Volgens hoe ik het openingsbericht interpreteerde wel.

Al kan ik het bij nader lezen ook interpreteren dat een willekeurig persoon aan hem zijn nieuwe opzegtermijn vermeld heeft, wat niet zijn werkgever is.
In dat geval kun je stellen dat zijn werkgever zijn (korte) opzeg aanvaard heeft.

Om zeker te zijn op dit vlak zou de TS eens moeten zeggen van wie hij dit te horen gekregen heeft.

bennyynneb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mar 2017 12:08

Mijn werkgever heeft navraag gedaan en daaruit blijkt volgens hem dat ik 6 weken en 14 dagen moet doen

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 mar 2017 17:02

Als hij dat zelf zo voorstelt (en daarmee jouw fout dekt) dan is het ok als je die termijn uitdoet.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”