opnieuw bediende/uitkering - Bvba stopzetten/ slapend maken -

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

opnieuw bediende/uitkering - Bvba stopzetten/ slapend maken -

#1 , 04 mar 2017 19:27

Goedenavond,

zou u mij even kunnen helpen bij het onderstaande.
Ik schets de situatie hier kort.

Ik ben in september 2012 afgestudeerd als master bouwkunde.
In December 2012 ben ik beginnen werken voor een bouwbedrijf.
In april 2016 heb ik een bvba in de bouw opgericht (ik ben de enige zaakvoerder, kapitaal is volstort)
in september 2016 ben ik ontslagen en heb hierbij een ontslagvergoeding gekregen. Ik heb onafgebroken (3j en 9mnd) gewerkt voor dit bedrijf.

Ik was voor Xerius vanaf het 4de kwartaal zelfstandige in Hoofdberoep, tenzij ik op 30 of 31 december nog min halftijds zou werken. Ik heb dan ook 4 uur gewerkt op oudjaar waardoor ik zelfstandige in bijberoep was tot en met het 4de kwartaal van 2016. Ik heb geen enkel loon uit de bvba gehaald en voordelen alle aard waren beperkt +_400 euro. zodat ik zeker zelfstandige in bijberoep( zonder sociale bijdragen te betalen) zou zijn tem kwartaal 4 van 2016.


Vanaf 2017 ben ik dan automatisch zelfstandige in hoofdberoep geworden. Hiervoor betaal ik dan ook sociale bijdragen en haal ik nu ook het maximale loon met de minimale sociale bijdragen uit de bvba.
Ik haal echter geen voldoende voldoening hieruit en wil liever als bediende weer aan de slag, en in de tijd ook een opleiding boekhouder volgen.

ik zie nu 2 opties:

1)Bvba vrijwillig liquideren zodat ik mij terug als werkzoekende kan inschrijven en kan stempelen tot ik een nieuwe job vind die bij mij past. En in avondschool de opleiding boekhouder te volgen minder dan 27 studiepunten.
Als ik de bvba stopzet vanaf wanneer kan ik dan stempelen en werk zoeken? Vanaf de algemene vergadering (ontbinding) waarin de liquidatie wordt beslist? Want tussen liquidatie en vereffening zit namelijk een hele tijd...


2)Bvba tijdelijk stopzetten (slapend maken) aangezien ik deze misschien over X aantal jaar weer kan gebruiken.
Ik dacht ook eventueel mijn vriendin zaakvoerder te maken maar zij beschikt dan weer niet over de nodige bekwaamheidsbewijzen waardoor niet alleen de statuten maar ook het doel dient te worden aangepast.
Zodoende ik geen zaakvoerder ben en eventueel kan stempelen tot ik een nieuwe job vind.
Indien er geen activiteit is (geen enkele transactie op de rekening) van de bvba, gedurende pakweg 4jaar, zijn er dan toch nog kosten aan verborgen om de bvba "in leven te houden"?


Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2017 22:46

Het probleem is dat het een bvba is, om te ontbinden heb je een notaris nodig, er niet mee werken, dan moet je toch nog steeds een jaar rekening indienen.
Op slapende bvba's maakt men jacht en dit brengt een pak jaarlijkse kosten mee, provincie belastingen, jaarrekening, sociale bijdragen enz...verkoop je lege bvba, en je bent er van af.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#3 , 05 mar 2017 06:56

Wat doe je met de activa( auto, aanhangwagen, laptop), deze wil ik uit de bvba halen. Maar hoe bepaal ik daar de waarde van, via de afschrijving?

Hoe krijg ik de liquide middelen van de bankrekening van de bvba?

Wat brengt een lege bvba zonder schulden op?

statuten van de vennootschap aanpassen ( bij verkoop) moet niet via een notaris?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2017 08:48

Als je zelf problemen zoekt zal het zeker niet gemakkelijk zijn.

Je geld schrijf je over naar je rekening en je betaald er belastingen op zo als alle Belgen, hoeveel % heb ik hier niet bij de hand, geld op een slapende rekening van een bvba laten staan brengt ook niks op, en kan je er niks mee doen.

Je auto en de rest koop je terug aan markt prijs.

Statuten wijziging moet ook voor de notaris maar dit is u probleem niet, dit is het probleem van de overnemer.

En er is vraag naar lege bvba's.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#5 , 05 mar 2017 09:24

Verkopen van de bvba is voordeliger als ik hierover lees, maar dan blijf ik bog 2 jaar aansprakelijk(oprichter), wat ook weer een risico inhoud. Of is hier een mogelijkheid voor dit te omzeilen?

Marktprijs heb vorig jaar een wagen van 10000euro gekocht(geen btw wagen) als ik deze nu voor 7500 overkoop lijkt mij dit toch marktconform. Of wie beslist hierover of dit al dan niet marktconform is?

Is er trouwens steeds een revisor nodig?
Het is een heel eenvoudige onderneming, geen mensen in dienst en amper activa.

Ik denk dat het wel beter is dat ik de stopzetting voor het einde van het 2de kwartaal regel, zodat ik mijn winst kan minimaliseren door mezelf nog loon uit te keren.

Als ik het goed voorheb kan ik het oprichtingskapitaal van 18600 euro gewoon belastingvrij terug krijgen?

Alvast bedankt!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2017 09:33

oprichting kapitaal is belasting vrij

Je heeft geen revisor nodig.

Je oprichting aansprakelijkheid is bij totale overname te omzeilen.

Wie er toeziet op de markt waarde is het BTW kantoor, maak eens een afspraak en ze zullen met u te samen iets uitwerken.

Ga ook niet overhaast te werk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#7 , 05 mar 2017 13:33

Volgens mijn boekhouder had ik bij de vereffening van de Bvba altijd een revisor of accountant nodig voor een controleverslag?

Heb jij ervaring met de turboliquidatie?
-1 van de voorwaarden is geen vereffenaar(1 va de 4 voorwaarden) maar dit begrijp ik niet zo goed, kan je dit verduidelijken.
-een andere voorwaarde is citaat "de activa worden teruggenomen door de vennoten / aandeelhouders zelf (wat in principe steeds zo is)", wat houd dit concreet in?

Ik lees ook dat men activa kan onttrekken (wat is verschil met zelf kopen?) en dan zou men geen BTW verschuldigd zijn.
Het is nu wel zo ik heb bij aankoop van de wagen geen BTW heb kunnen terugvorderen (was een 2dehands wagen van een garage met 1j garantie).

Alvast bedankt voor de bruikbare informatie!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mar 2017 17:41

U spreekt hier wel over de Nederlandse vennootschappen wet, turboliquidatie is van Nederland

ik dacht dat je in Belgie woonde, daar een bvba Belgisch is en in Nederland is dit een BV.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mar 2017 18:19

Turboliquidatie bestaat ook in België:
Preciseringen van de voorwaarden voor de turboliquidatie onder de nieuwe wet van 2014

Door de wet van 25 april 2014 worden enkele preciseringen aangebracht aan de voorwaarden voor de zogenaamde turboliquidatie. De voorwaarden om tot een turboliquidatie te kunnen overgaan zijn de volgende:

Er mag geen vereffenaar benoemd worden;
Alle schulden ten aanzien van derden zijn terugbetaald of de nodige gelden om die te voldoen werden geconsigneerd;
Alle aandeelhouders zijn op de (enige) buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering aanwezig (of vertegenwoordigd) en besluiten met eenparigheid van stemmen tot de ontbinding en vereffening van de vennootschap; en
De resterende activa (na aanzuivering van de passiva) moeten verdeeld worden over de aandeelhouders.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mar 2017 18:56

OK, maar voor een bvba heb je dan wel een notaris nodig die dit in één akte ontbind .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#11 , 05 mar 2017 19:45

ja betreft een bvba.

Dus ik dien eerste al de activa (wagen, laptop en aanhangwagen, meer activa is er niet) om te zetten naar liquide middelen.
Heb ik dan wel of geen een revisor nodig voor een controle verslag?
Ik ben de enige zaakvoerder en bezit dus alle aandelen.


Heel kleine bijvraag;
Blijft de vennootschapsrekening nog enige tijd actief na de vereffening?
stel dat de bvba vereffend is, gezien de bedrijfswagen maar 6 maand ingeschreven is krijg je een deel van de autotaks/ verzekering terug, voor de autotaks pas na x aantal maanden.
Als ik dit bedrag terug krijg op een privé rekening ik toch een voordeel heb (geld gaat anders van vennootschap naar privé zonder belast te worden)?

Jackrussell
Berichten: 701

#12 , 05 mar 2017 19:50

BVBA verhuizen en in het buitenland ontbinden. Dat is stukken minder miserie.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#13 , 05 mar 2017 19:57

bijvoorbeeld naar Nederland?

Jackrussell
Berichten: 701

#14 , 05 mar 2017 20:03

Dat lijkt me dan het meest evident inderdaad. Ik zou wel een adviseur in de hand nemen. Elke situatie is er een op zich en zeker met liquidatie wil je niet achteraf nare verrassingen.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#15 , 05 mar 2017 20:16

Een turbo liquidatie (ontbinding en vereffening in 1 akte) lijkt mij op dit moment eerlijk gezegd het makkelijkst.
Ik ben 100 procent zeker dat er geen schulden zijn.
Ik ben de enige vennoot, en kan de activa dus gewoon verkopen.
Waardoor er enkel liquide middelen overblijven, zo moeilijk kan de vereffening dan toch niet meer zijn, ik bedoel hierbij voornamelijk dat ik zelf alles in de hand heb en niet afhankelijk ben van van andere vennoten of onenigheden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”