Ontslag door werkgever

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

Ontslag door werkgever

#1 , 22 feb 2017 23:12

Graag had ik een duidelijk antwoord op mijn vragen. Ik heb vandaag mijn werkgever op de hoogte gebracht door een operatie die zal plaatsvinden op maandag 13 maart. Ik gak dak gedurende een 4tal weken werkonbekwaam zijn. De werkgever stelt nu voor om mij te ontslaan waarvan de opzeg start op 27 februari. Mijn contract loopt van 1 september 2016 voor onbepaalde duur. Normaal zou dus de opzegperiode 4 weken bedragen. Mijn opzeg is dus nog bezig wanneer ik de operatie moet ondergaan. Nu stelt hij voor om die in te korten en ik na de operatie kan gaan stempelen. Is dit zo maar wettig en ben ik dan in orde voor de aanvraag van mijn stempelgeld?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2017 00:55

Waarom zou je hierop ingaan?
Ziekte schort de ontslagperiode (ontslag door werkgever) op waardoor voor je ziekte gewaarborgd maandloon geldt (lichtelijk andere regeling arbeiders en bedienden). Bovendien ben je je vast werk kwijt.
En ziekte is normaal geen grondslag voor ontslag. Als je bovendien akkoord gaat met kortere opzegperiode, dan kan je voor de resterende dagen (tot virtuele datum van wettelijke opzeg) de werkloosheidsuitkering ontzegd worden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 feb 2017 07:39

Stuur vandaag nog een mail naar je werkgever die verwijst naar het gesprek van gisteren, zonder zelf over het ontslag te spreken. Mail bvb dat je de ongeschiktheid 4 weken bedraagt, maar dat je nog zal zien na de operatie van operatie of dat eventueel korter kan. Als de werkgever dan gisteren nog geen ontslagbrief verstuurd zou hebben, kan je hiermee mogelijks iets doen.

Reclame

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 feb 2017 09:08

Dus als ik nu via mail laat weten dat er een operatie gepland is zou ik gewoon in orde zijn want vraag mij af wie mij dan uitbetaald, de werkgever of de ziekenkas

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 23 feb 2017 09:11

eerste 30 dagen zijn gewaarborgd loon te betalen door werkgever. nadien val je op ziekenkas

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 23 feb 2017 10:38

De werkgever stelt nu voor om mij te ontslaan [...].

Nu stelt hij voor om die in te korten [...]

Is dit zo maar wettig
Uw werkgever kan zeer veel voorstellen, en een voorstel doen is niet onwettig. U hoeft hier echter niet mee akkoord te gaan, en in dit geval zou ik u dat ook ten zeerste afraden.

Tenzij u niet alles verteld hebt (hebt u bvb al iets getekend, of een "voorstel" van de werkgever op papier ?) hebt u nog geen ontslag gekregen, en kan u idd best zoals JPV voorstelt uw werkgever op de hoogte brengen van de geplande operatie en afwezigheid, zonder enige vermelding van ontslag of zo.

Dan kan u rustig afwachten wat uw werkgever doet. Zolang u geen ontslagbrief gekregen hebt, bent u gewoon werknemer van het bedrijf. Als u ontslagen wordt, teken dan alleszins niets zonder het grondig nagelezen en goed overwogen te hebben (om niet ronduit te zeggen: teken niks...)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 feb 2017 11:56

Ik heb niks getekend en er staat nog niks op papier, enkel mondeling. Vandaag wordt mijn ontslagbrief opgestuurd. Voor dat ik wist dat ik geopereerd moest worden heb ik tegen mijn werkgever gezegd dat ik ander werk aant zoeken ben want het ligt mij niet zo wat ik nu doe zodat ze ook iemand anders kunnen zoeken. Door de geplande operatie kan ik nu niet op zoek gaan naar alder werk want ik wert niet hoelang ik werkonbekwaam ga zijn. Er staat ook Nils op papier over dat ik een andere job aant zoeken ben

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 23 feb 2017 13:49

Dan zal je opzeg zeker nog niet voorbij zijn op't moment van je operatie, en dan verwijs ik naar de antwoorden van Meeboo
eerste 30 dagen zijn gewaarborgd loon te betalen door werkgever. nadien val je op ziekenkas
en van Bart Vissers
Ziekte schort de ontslagperiode (ontslag door werkgever) op waardoor voor je ziekte gewaarborgd maandloon geldt (lichtelijk andere regeling arbeiders en bedienden).
Je opzegperiode staat dus "on hold" tijdens je arbeidsongeschiktheid, en loopt terug verder zodra je hersteld bent.
In die opzegperiode heb je ook nog recht op sollicitatieverlof (2 halve dagen per week).
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”