ziekte-uitkering na ontslag om dringende reden

Dieter11
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ziekte-uitkering na ontslag om dringende reden

#1 , 11 feb 2017 13:39

Stel: een werknemer pleegt een zware fout en raakt daarbij tijdelijk arbeidsongeschikt. N.a.v. die zware fout krijgt hij ontslag om dringende reden. Kan hij dan (meteen) terugvallen op een ziekte-uitkering van de mutualiteit? Ik vind wel terug dat je na ontslag om dringende reden niet meteen recht hebt op stempelgeld, maar over het recht op ziekte-uitkering vind ik niets terug.
Kan iemand me hier een antwoord op geven? Of me zeggen waar ik informatie hierover kan terugvinden?

Dieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 feb 2017 07:45

Ziekteuitkeringen hangen niet af van soort ontslag

Dieter11
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2017 10:41

Kan het recht op de arbeidsongeschiktheidsverzekering niet worden geweigerd als de ongeschiktheid het gevolg is van een door de gerechtigde gepleegde zware fout?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2017 10:47

Een ziekte uitkering krijg je ook maar enkel als je ziek bent, het is niet zo, je verliest je werk en je gaat naar het ziekenfonds voor een uitkering, zo werkt dit niet hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 feb 2017 12:59

Kan het recht op de arbeidsongeschiktheidsverzekering niet worden geweigerd als de ongeschiktheid het gevolg is van een door de gerechtigde gepleegde zware fout?
nee.

balletje10
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2018 19:50

Is het dus zeker dat je wanneer je je ontslag krijgt om dringende reden, welke in mijn geval waarschijnlijk niet correct gegeven is, en je arbeidsongeschikt was op dat moment, je verder ziekte uitkering krijgt wanneer je een geldig doktersattest hebt ???

demonen
Berichten: 247

#7 , 02 mar 2018 19:55

U heeft bij ziekte een gewaarborgd loon en daarna valt U op een ziekteuitkering. U moet die papieren vd mutualliteit laten invullen door uw werkgever maar aangezien hij U ontslagen heeft heeft U geen werkgever. Ziet U het probleem?

balletje10
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2018 20:04

wat kan ik dan doen ?

balletje10
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mar 2018 20:08

Is de ex-werkgever dan niet verplicht deze nog in te vullen (denk wel niet dat zij dit nog zal willen), daar ik nog in dienst was bij het begin van de ziekte ? Is er altijd een luik werkgever in te vullen ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”