Opzegtermijn presteren

namu
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn presteren

#1 , 09 feb 2017 10:11

Hallo,

Ik ben reeds 20 jaar aan het werk in hetzelfde bedrijf. Ik heb een job met een verantwoordelijke functie die heel wat van mij verwacht.
In november 2015 val ik er 6 maand tussenuit met een burn-out. Het was niet echt een bewuste keuze en de arts heeft mij echt moeten overtuigen om deze periode te rusten.

Toen ik terug kwam had ik geen bureau meer en geen pc en mocht ik alles zelf samen rapen om terug aan de slag te gaan. Ik mocht in een klein vergaderzaaltje gaan zitten en het mij daar comfortabel maken. ik merkte dat ik mijn dagtaken niet meer terug kreeg en van mijn functie bleef er maar 5% meer over.

Voor deze taken had ik 4u per week nodig, de rest van de uren moet ik zelf invullen. Mijn baas wist dat ook dat ik mijn dagen niet kon vullen met deze taken alleen maar vond dit niet zo erg. Tenslotte had ik hem toch in de steek gelaten voor 6 maand, zo dacht hij er toch over. Wel had hij iemand anders ondertussen aangeworven om een stuk van mijn taken over te nemen.

In september 2016 vond hij mijn niet meer geschikt voor deze functie en kreeg in een andere functie. Ik mocht de taken van 4u per week behouden. Heb hem uitgelegd dat dit geen voldoening zal geven om enkel 4u per week te moeten werken in een 40 uren week en dan heeft hij mijn contract eenzijdig verbroken.

Met mijn 20 jaar dienst moet ik een termijn van 18 maand en 22 weken uit presteren. Ik verveel mij steendood ! Ik heb zelfs geen 1 uur werk per dag.
Maar niemand ligt daar van wakker, zelfs niet mocht ik een krant zitten lezen. Na zo een lange tijd voor de firma te hebben gewerkt vind ik dat maar alles behalve respectvol. Zelfs de vakbond kan hier niets aan doen.

Mocht hij mij nu in die periode nodig hebben voor een overdracht dan zou ik dat nog begrijpen maar daar iemand laten zitten om die persoon niet te moeten uitbetalen vind ik een vorm van pesterijen! Ik ben de uitzondering op de regel want iedereen die hier zijn ontslag kreeg mocht onmiddellijk de firma verlaten.

Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2017 14:04

Zelfs de vakbond kan hier niets aan doen.
Kan dit zomaar?
ofwel contacteer je de juridische dienst van je vakbond.
ofwel neem je contact op met http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

3/7/1978
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen

Art. 41.[1 § 1. Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, binnen de grenzen bepaald in de paragrafen 2 tot 4, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.
§ 2. Tijdens de laatste zesentwintig weken van de opzeggingstermijn mag de werknemer van dit recht om van het werk afwezig te zijn een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt. Tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts één halve dag per week afwezig zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

DeRedelijkheidZelve
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2017 10:40

@Namu: je moet jezelf beschermen. Bekijk de feiten: je werknemer behandelt je op schandalige manier, dus heb je vanaf nu geen enkele (morele) schuld meer aan die (erbarmelijke, als we uw relaas mogen geloven) organisatie. Je prioriteit is jezelf te beschermen. Wat zou er gebeuren indien je gewoon niet meer opdaagt? Aan het einde van de dag ga je je toch niet zo onder psychologische druk zetten door alle mogelijke regels dat je er totaal aan ten onder gaat? Moest ik in uw schoenen staan, ik zou schriftelijk de situatie beschrijven aan de werkgever, en hen een alternatief scenario aanbieden die U psychologisch "bevrijd". Indien ze dit niet aanvaarden, dan kunt U zeker naar de rechtbank stappen, waar een rechter het gedrag van de werkgever, anno 2017, zeker zal veroordelen.

Sinds 2014 zijn de regels omtrent stress op de werkvloer verscherpt. Zie
http://www.werk.belgie.be/defaultNews.aspx?id=41483

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 28 mei 2017 10:50

zoals de reden zegt: metéén naar de HR-dienst van je bedrijf en/of de vakbond. tot het einde van je contract moet je vergelijkbaar soort taken en werk krijgen en anders verklaart hij zich akkoord dat je met behoud van je loon thuis mag blijven. Dit is duidelijk pesterij.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”