ontslag tijdens ziekte

dezmonie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ontslag tijdens ziekte

#1 , 07 feb 2017 12:51

Ik ben sinds enkele maanden in ziekteverlof met een burnout.
Mijn baas heeft al verschillende malen gezegd dat ik ontslagen zal worden ( er is geen vertrouwen meer, ik heb credibiliteit verloren en de reden van de burnout is volgens hem dat ik de job niet aankan).
Hij wil dat ik een brief onderteken waarin ik afzie van het recht om een klacht in te dienen, daar de reden van mijn ontslag mijn burnout is. Klopt het dat de werkgever je na 6 maand ziekte kan ontslaan, met reden op mijn C4 de ziekte, mits betaling van de wettelijke opzegvergoeding? (over 2 weken ben ik 6 maand in ziekteverlof) Ik dacht dat een ontslag met reden de ziekte, hoedanook een sanctioneerbaar ontslag was. Kan hij het gewaarborgd maandloon terug vorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Minnegirl
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2017 09:44

Een werkgever kan je ontslagen tijdens je ziekte. Maar niet wegens ziekte. Dit is bij wet verboden. Als hij jouw wil ontslagen moet hij dit maar op papier schrijven. Ongeacht zal hij de opzeg termijn moeten uitbetalen, hij mag de eerste maand (gewaarborgd loon) wel aftrekken van het totaal,
Bb 1/1 ziek geworden (baas betaald 1 maand gewaarborgd loon) ziektebriefje loopt tot 1-6 je krijgt je ontslag 1/5 jouw opzeg termijn is 6 weken, dan dient hij je 6 weken uit te betalen vanaf 1/5 na deze periode ontvang je verder uitkering van de ziekenkas.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2017 10:01

Er is sinds dit jaar een nieuwe wet op de langdurige zieken, en maar goed ook !!!

http://www.demorgen.be/economie/langdur ... -b2e9e1ca/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”