opzeg van contract na "werkweigering"

krs303
Topic Starter
Berichten: 4

opzeg van contract na "werkweigering"

#1 , 23 jan 2017 19:09

Geachte,

ik heb volgend voorval voor bij mijn huidige werknemer:
Ik ben werkzaam als chauffeur (bus). Mijn werkgever betaalde mijn uren niet correct. Na meermaals hem hierover aangesproken te hebben bleef deze dit halsstarrig weigeren om me deze uit te betalen. Dit is uiteindelijk ontaard in een gesprek waar we niet meer uit geraakten en dat hij me op het einde van het gesprek zei dat hij me ging ontslaan om economische reden. Hij heeft me toen met de bus waarmee ik mijn werk moest uitvoeren thuis afgezet en mijn tankkaart gevraagd. Hij is hiermee dan weggereden. Ik was dus niet meer in het bezit van sleutels, bus en tankkaart (verder had ik ook geen werktelefoon...). Hij heeft mij die dag wel nog geprobeerd te contacteren (via mail en telefoon, maar ik was niet beschikbaar).
De dag nadien kreeg ik een aangetekend schrijven in mijn bus dat hij mijn contract opzegt met een opzegtermijn en dat hij op die bewuste dag 'mijn' werkweigering bevestigd??
Ik vind dat mijn vakbond hier vrij licht over gaat (zeggen dat ze niets aan die werkweigering kunnen doen), daarom mijn vraag langs deze weg.
Het lijkt me wel raar dat je werk zou weigeren wanneer je niet de middelen ter beschikking krijgt om je werk te kunnen uitvoeren? Daarbij komt dat we een mondelinge afspraak hebben gemaakt. Hij noteert ook een 'werkweigering'. Is dat dan ook niet een reden tot ontslag met dringende reden... waarom die opzegtermijn dan nog? Dit is me allemaal wat dubieus... daarom wou ik graag meerdere meningen hierover.

ik heb ook bewijs (enveloppen met geld in en zijn geschrift op met uren en dagen) dat hij sommige dingen in het 'zwart' betaalde. Deze enveloppen stak hij dan tss de papieren die hij me maandelijks gaf... ik heb deze enveloppen nooit opengedaan en hem hierover ook aangesproken dat ik dat niet wilde... ik wou alles officieel... kan ik hiermee wat ... en wat zijn eventueel de gevolgen voor mij

mvg

C R

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2017 20:00

"Hij heeft mij die dag wel nog geprobeerd te contacteren (via mail en telefoon, maar ik was niet beschikbaar)."
Wanneer heeft hij u proberen te contacteren (uur en dergelijke)? Wanneer moet u werken?

Een werkweigering is een reden tot ontslag, het is aan de werkgever om te oordelen of hij dit om dringende reden doet of niet.

Hebt u die enveloppes nog allemaal ONGEOPEND?

krs303
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 jan 2017 02:22

Ik kreeg enkel mondeling planningen doorgekregen. Voor die dag had ik enkel de ochtendrit doorgekregen (die ik dus nog gereden heb). Tijdens het gesprek op weg naar mijn huis zijn we overeengekomen dat ik verder geen ritten meer uit ging voeren... zoals eerst al gezegd (daar slaat ontslag toch op en de middelen om het werk uit te voeren meenemen toch onder). Hij heeft mij die dag 1 keer gebeld en 1 mail gestuurd (tegen de middag en namiddag).

Ik heb deze enveloppes nog allemaal ongeopend.


'Een werkweigering is een reden tot ontslag, het is aan de werkgever om te oordelen of hij dit om dringende reden doet of niet. '
lijkt me wel wat willekeur.... heeft beide hetzelfde resultaat voor de werknemer toch ivm met een werkloosheidsuitkeringen te ontvangen... of niet?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2017 08:46

Dringende reden is zonder opzegvergoeding.
Werkloosheidsuitkering is in eerste instantie beslissing RVA (of heb ik een federalisering gemist?) op basis van de reden van ontslag (C4 + bijkomende info: heb je je eigen ontslag bewerkstelligd?).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2017 10:39

Ik heb deze enveloppes nog allemaal ongeopend.
heb het ooit zo'n 30jaar geleden gedaan ook enveloppen met zwart geld ongeopend bijgehouden,
en op het ogenblik ik ontslagen werd, heb ik enveloppes op een krant van de dag gelegd en foto van getrokken

en de foto op de grote baas zijn bureau gaan leggen, en de keuze gegeven, een goede reden op mijn C4 of problemen met zwart geld
heb toen een goede C4 gekregen.

maak je rekening maar hé
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”