ontslag

wullie
Topic Starter
Berichten: 74

ontslag

#1 , 12 jan 2008 18:23

Bij hogere bedienden (loon >28580euro), stelt de arbeidsovereenkomstenwet dat men na ontslag een overeenkomst wordt gesloten tussen werkgever en werknemer over de duur van de opzeggingstermijn.

Is het mogelijk om als lagere bediende ook zo'n overeenkomst te sluiten en een lagere opzeggingstermijn overeen te komen dan de wet bepaalt. Het probleem is zo: iemand uit mijn kennissenkring heeft zich laten vangen door haar baas, ze is lagere bediende met 16 jaar ancienniteit en had dus recht op 12 maand opzeggingstermijn. Zij wist dat niet en ze heeft een papier ondertekend op zijn kantoor waarin staat dat ze zes maanden opzegging krijgt.

Mijn vraag is nu: kan ze hier onderuit, het is immers toch beeindiging door opzegging ? (de opzeggingsbrief is conform alle regels van de opzegging) Of kan de baas hier stellen dat er een akkoord in onderling overleg volgens het gemeen verbintenissenrecht werd gesloten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 jan 2008 14:16

“Art.82...§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100) EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn.(NOTA : het bedrag van 16.100 EUR wordt bij indexering gebracht op 28.093 EUR; Inwerkingtreding : 01-01-2007).Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Deze bepaling is mijns inziens van dwingend recht ter bescherming van de werknemer.‘ze heeft een papier ondertekend op zijn kantoor waarin staat dat ze zes maanden opzegging krijgt‘ lijkt mij niet te volstaan om van die dwingende bepaling af te wijken in het nadeel van de werknemer.Het geschil dient DESNOODS door de Arbeidsrechtbank beslecht,al dan niet via vakbond.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Jean Menten
Berichten: 34

#3 , 19 jan 2008 08:36

Hoe is de zinssnede ivm de zes maanden opzeg geformuleerd?

Als dat in een vorm van onderling akkoord om het contract "samen te beëindigen tegen datum x", geformuleerd is, kan het volgens mij.
Als er gewoon staat: de opzeg wordt beperkt tot zes maanden, kan het volgens mij niet.
mvg,

Jean Menten

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”