Ontslag medische reden

Krissiekris
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag medische reden

#1 , 16 jan 2017 14:39

Na 2,5 ziekte ben ik klaar om weer aan de slag te gaan. Ik heb ook per 1/2 een nieuwe job (50%) gevonden. Mijn huidige werkgever dient me te ontslagen owv medische redenen. Ik heb een attest van de dokter dat zegt dat ik voor 100 % arbeidsongeschikt ben voor mijn huidige job.
Nu zegt de werkgever dat het sinds 1/1 verplicht is een reintegratietraject in te gaan en dat ik wellicht mijn ontslag niet zal hebben voor 1/2 omdat de arbeidsgeneesheer 40 dagen de tijd heeft om dit te behandelen. Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2017 12:42

Na 2,5 ziekte ben ik klaar om weer aan de slag te gaan. Ik heb ook per 1/2 een nieuwe job (50%) gevonden. Mijn huidige werkgever dient me te ontslagen owv medische redenen. Ik heb een attest van de dokter dat zegt dat ik voor 100 % arbeidsongeschikt ben voor mijn huidige job.
Nu zegt de werkgever dat het sinds 1/1 verplicht is een reintegratietraject in te gaan en dat ik wellicht mijn ontslag niet zal hebben voor 1/2 omdat de arbeidsgeneesheer 40 dagen de tijd heeft om dit te behandelen. Klopt dit?
die procedure zal nodig zijn gelet op art 12§3
u kan de gehele procedure lezen via http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm
en vult bij afkondigingsdatum 2016 10 28 in


kb 28 OKTOBER 2016
art 1 § 5. Uiterlijk binnen een termijn van 40 werkdagen na ontvangst van het re-integratieverzoek, zorgt de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer ervoor dat:
1° het formulier voor de re-integratiebeoordeling wordt overgemaakt aan de werkgever en aan de werknemer;
2° de adviserend geneesheer op de hoogte wordt gebracht als hij geen aangepast of ander werk voorstelt, zoals bedoeld in § 4, b), d) en e);
3° het formulier voor de re-integratiebeoordeling wordt toegevoegd aan het gezondheidsdossier van de werknemer.


28/5/2003, art 12 § 3. (Onder voorbehoud van de bepalingen betreffende de voorafgaande gezondheidsbeoordeling, de gezondheidsbeoordeling van een definitief arbeidsongeschikte werknemer met het oog op zijn reïntegratie en het bezoek voorafgaand aan de werkhervatting, is elk verzoek om gezondheidstoezicht of elke oproeping van een werknemer om te verschijnen voor een afdeling of een departement belast met het medisch toezicht, hetzij buiten zijn [1 ...]1 werkuren, hetzij tijdens de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, hetzij in de loop van de periode van vrijstelling van arbeid, absoluut nietig en heeft zij de absolute nietigheid van de beslissing van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer tot gevolg.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”