Liegen op cv?

schaakspeler
Topic Starter
Berichten: 13

Liegen op cv?

#1 , 09 jan 2017 18:56

Is liegen op een cv strafbaar?

Een diploma vervalsen is uiteraard strafbaar, maar gewoon een (onafgewerkte) studierichting vermelden op je cv, is dat ook strafbaar? De waarheid wat opsmukken doet iedereen wel, maar vanaf welk moment ga je te ver (wettelijk gezien)?

Is het technisch gezien mogelijk om zelf een bedrijf op te richten, jezelf een hoge functie te geven binnen dat bedrijf en je vriend als zogezegde CEO van dat bedrijf als referentie te laten fungeren? Voor een paar tientjes kies je zelf je functie en eventueel vorig loon (waarop je toekomstig loon gebaseerd kan zijn).

Ben hier niet op zoek naar crimineel advies, maar had hier gisterenavond een discussie over met een vriend en wou even een wat meer juridisch gestaafde mening horen ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jan 2017 20:08

Probeer het eens uit. :lol:

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2017 21:31

Een sollicitant mag in zekere zin liegen. Als de werkgever bijvoorbeeld informeert bij een solliciterende dame naar zwangerschap of zwangerschapsplannen - wat wettelijk verboden is - dan mag de sollicitante hierover liegen. Want de vraag is ook niet geoorloofd.
Een jaartje verkeerd op een CV zetten - zolang dit niet de beslissing van de werkgever zou anders uitdraaien - kan wellicht door de beugel.
Ronduit liegen is uit den boze natuurlijk.

Soms is er zelfs een informatieplicht van de sollicitant: een veroordeelde voor pedofilie die nadien niet vermeldt bij zijn sollicitatie in een school omtrent zijn verleden, heeft geen grondslag om de beëindiging van zijn contract aan te vechten als de informatie naar boven komt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jan 2017 11:26

Persoonlijk heb ik al een onafgewerkte studierichting op mijn CV geplaatst. Dit omdat het, volgens een jobcoach, belangrijk was aan te tonen dat ik geen 'inactieve' jaren had. Het stond mooi op mijn CV, gezien ik nog geen werkervaring had, en de enige maal dat er achter gevraagd werd heb ik ook eerlijk verteld dat ik deze studie 'nog niet' had afgewerkt.

Zoals eerder verteld zou ik ronduit liegen zeker uit mijn hoofd zetten. Ik kan me moeilijk inbeelden dat een overeenkomst op basis van een leugen lang zal rechtstaan.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 10 jan 2017 12:54

Iemand die op z n CV een studierichting vermeldt (bv "master in ... 9/2013-7/2016") en dan doodleuk vertelt dat hij/zij nog niet afgestudeerd is moet bij mij niet komen werken. Da's liegen.

Iemand die op z n CV een studierichting vermeldt (bv "master in ... 9/2014-3/2017 (verwachte afstudeerdatum) ") toont duidelijk aan dat hij/zij nog aan't studeren is. Positief dus. Zet er eventueel bij - in dit voorbeeld - dat enkel de thesis nog af te werken is en wanneer je (voltijds) kan beginnen.

Iemand die schrijft "master in ... 9/2015-12/2016 (gestopt)" is ook eerlijk. Als je redelijk wat examens met succes afwerkte kan je'r de behaalde studiepunten bijzetten. Een jaar liegen over de afstudeerdatum (om een bisjaar te camoufleren) vind ik niet kunnen want je creert een ander gat dat je ook met een leugen moet opvullen.

Inderdaad is het belangrijk om geen gaten in je CV te hebben. Onafgewerkte studiejaren dus best vermelden en zeker als ze in lijn liggen met de jobvereiste.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”