Ontslag onderwijs

lca
Topic Starter
Berichten: 16

Ontslag onderwijs

#1 , 08 jan 2017 09:19

Graag zou ik wat meer info willen omtrent volgende situatie:
Momenteel ben ik als leerkracht aan het werk in het buitengewoon onderwijs. Mijn contract liep tem 23 december, maar ik heb voor de vakantie via mail bericht gekregen dat dit zou verlengd worden tem eind januari. Dit werd mij ook mondeling bevestigd. Voor de kerstvakantie kon de school hiervan wel nog niets concreet op papier zetten en ik heb dus ook nog niets getekend.

Eigenlijk zou ik de interim niet willen verderzetten omwille van twee incidenten waar naar mijn mening te weinig gevolg aan werd gegeven (leerling die obsceen seksueel gedrag naar mij toe stelde en mij vervolgens toegang blokkeerde omdat ik me bedreigd voelde, zelfde leerling is net voor de vakantie ook fysiek agressief geweest naar mij toe). De directie gaat er naar mijn mening te luchtig over omwille van zijn mentale beperking (Bij eerste incident moest hij enkel excuses aanbieden. Tweede incident werd thuis gemeld, maar leerling wordt op school niet gestraft, moet opnieuw enkel excuses aanbieden. Een straf wil de directie niet geven omdat het een én én én verhaal zou worden (leerling wordt waarschijnlijk thuis gestraft, moet excuses aanbieden en zou op school nog eens gestraft worden.)). Ik voel me gewoon niet veilig en vraag me af hoe ver een leerling kan gaan vooraleer er effectief een straf wordt gegeven.

Wat ik me nu afvraag; Indien ik vandaag laat weten dat ik de verlenging niet aanvaard, heb ik dan recht op een uitkering? Morgen word ik in principe op school verwacht en zou dit niet zo fair vinden van mezelf omdat ik dit ook vroeger had kunnen laten weten.
Indien ik mijn ontslag geef en mijn opzegtermijn uitdoe, heb ik dan recht op een uitkering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 08 jan 2017 11:42

u heeft géén nieuw contract getekend, dus u bent uitkeringsgerechtigd. Het enige waar de uitkeringsinstelling een probleem(pje) van zou kunnen maken is dat u zich niet meteen binnen de 3 dagen na 23/12 terug heeft ingeschreven als werkzoekende. Alhoewel: de schoolvakantieperiode hoort normaal gezien ook ij uw interimcontract. Dus schrijft u zich maandagmorgen terug in als werkzoekende. Heeft u van de school al een C4 gekregen? zo neen: dan is de school in gebreke: zij moeten u meteen na einde interim een C4 overhandigen. Zelfs indien er na de vakantie een nieuw contract zou worden aangeboden. U mag dit nieuwe contract gerust weigeren. U moet daar tegenover niemand verantwoording over afleggen. Als leerkracht vindt u overigens snel een nieuwe interim, want het het vervangingsseizoen is weer helemaal gestart: veel leerkrachten vallen uit wegens burn-out, ziekte en bevallingsverloven.

lca
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 08 jan 2017 12:32

De schoolvakantie hoort pas bij het interimcontract indien het contract na de vakantie doorloopt. Ik heb inderdaad geen C4 ontvangen na mijn interimperiode. Op het internet las ik wel dat wanneer je een verlenging van jouw interimcontract weigert, je eigenlijk vrijwillig werkloos wordt en toch geen recht zou hebben op een uitkering?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 08 jan 2017 12:44

waar heb je dat "op internet " gelezen? Een interim binnen het onderwijs is niet hetzelfde als een interimcontract via een interimkantoor. Bovendien hoe kan de VDAB of actiris wéten dat men je een vaste verlenging heeft aangeboden? Er is niets getekend voor de vakantie, dus moet je er eigenlijk van uitgaan dat dit nog géén vaststaand feit/contract is. Als de kerstvakantie niet meegerekend is binnen het eerste contract, is het volgende contract overigens géén verlenging, maar een nieuw contract. Je weigert dus niets, want je zou al ingeschreven moeten zijn als werkzoekende en het staat je wel vrij te kiezen tussen mogelijke werkaanbiedingen. De school is sowieso totaal in fout dat ze je géén C4 afgeleverd heeft, zeker in het licht van het feit dat je tijdens die 2 weken werkloosheidsteun zou moeten krijgen hebben (en dus ingeschreven werkzoekende zijn!) In feite zou je de school in gebreke moeten stellen dat je nu 2 weken inkomen derft door hun nalatigheid. Persoonlijk zou ik al helemaal niet meer willen werken voor een instelling die zo de officiële administratie negeert en je zo inkomensverlies bezorgt... Leg dus aan de uitbetalingsinstelling maandag uit dat je je nog niet ingeschreven hebt omdat je de C4 nog steeds niet ontvangen hebt. Misschien wordt er nog een mouw aan gepast. Bovendien heb je nu ook nog een reden meer om een eventuele verlenging te weigeren: de instelling handelt de papieren niet af zoals het hoort. Dat belooft nog meer gedoe in de toekomst.

lca
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 08 jan 2017 13:10

Hetgeen ik gelezen had, ging inderdaad niet over een interimcontract in het onderwijs, maar ik dacht dat dit in dit geval ook gelde.

Indien mijn contract verlengd wordt/ik een nieuw contract krijg, zullen ze dit denk ik laten ingaan vanaf de eerste dag van de kerstvakantie. Ik heb al eens een verlenging van mijn contract in de herfstvakantie gekregen. Mijn interim liep toen tot net voor de herfstvakantie, maar na de vakantie heb ik dan een nieuw contract gekregen dat inging op de eerste dag van de vakantie. Het is ook zo dat wanneer je contract in het onderwijs afloopt net voor de vakantie en je onmiddellijk opnieuw kan starten na de vakantie, het loon ook wordt doorbetaald. Waarschijnlijk hebben ze mij daarom nog geen C4 bezorgd.

Maar in principe zou ik vandaag of morgen (doe dit liever persoonlijk) kunnen laten weten dat ik geen verdere verlenging/een nieuw contract wil en dien ik mijn ontslag niet te geven? Wel heb ik een probleem omdat ik me niet tijdig heb ingeschreven als werkzoekende?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 jan 2017 13:59

Heb je ergens officieel een klacht ingediend ivm het grensoverschrijdend gedrag van die leerling?

lca
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 08 jan 2017 14:33

Nee..

lca
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 18 jan 2017 07:39

Vorige week maandag heb ik laten weten niet te willen blijven, maar de verlenging was al doorgegeven aan de betalingsinstelling. Ik had nog niets getekend, wel mondeling toegezegd.. Hierdoor heb ik toch zelf mijn ontslag moeten geven en staat er op mijn C4 dat ik vrijwillig ben gestopt. Wel heb ik een attest voor de RVA gekregen waarin staat dat ik mijn uiterste best heb gedaan om de opdracht te blijven volhouden, maar dat dit niet meer mogelijk was omwille van de problematieken van de leerlingen. Zou dit door de RVA als een geldige reden voor ontslag aanvaard worden? Heb ook nog een mail met een reactie op het laatste voorval, waar er heel licht wordt over gegaan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 jan 2017 08:22

de RVA zal je in principe verplicht zijn een sanctie te geven van minimaal 4 weken (gemiddeld 13 weken, maar ze kunnen rekening houden met verzachtende omstandigheden). Je zal alvast een verhoor krijgen waar men je meer vragen zal stellen over de problemen die zich stelden en welke stappen je ondernomen hebt.

lca
Topic Starter
Berichten: 16

#10 , 18 jan 2017 08:53

Ik mag me dus sowieso aan een sanctie van minimum 4 weken verwachten?

eylis
Berichten: 8840

#11 , 18 jan 2017 21:35

maar wie heeft de betalingsinstelling van een verlenging op de hoogte gebracht? Er wàs nog geen verlenging (lees contract), dus heb je je ontslag niet gegeven. Bij het verhoor bij de RVa leg je een aantal zaken uit mbt de school (werkgever): dat de werkgever verzuimde tijdig de C4papieren te overhandigen (verlenging was niet geteknd voor de kerstvakantie) en dat een problematiek van grensoverschrijdend gedrag niet is geregeld. Ik vermoed §maar niet 100% zeker) dat je geen sanctie gaat krijgen.

Franciscus
Berichten: 38588

#12 , 18 jan 2017 22:07

Grensoverschrijdend gedrag - aangifte doen bij politie.
Als het over een middelbare school gaat - doet er niet toe welk type kan dat perfect.
Zowel wegens het gebaar en zeker wegens de fysieke agressiviteit. Geef dat zeker ook door aan uw vakbond mocht u lid zijn.
In sommige arrondissementen zijn er protocolscholen. Dat wil zeggen dat er tussen parket school en politie een overeenkomst is om (snel en gericht) op te treden. Politie zal PV opstellen en dan zal met de protocolverantwoordelijke en protocolmagistraat en directie een strategie uitgedokterd worden.
In de meeste gevallen via CLB of andere sociale diensten als het niet anders kan via jeugdrechter.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 19 jan 2017 10:19

maar wie heeft de betalingsinstelling van een verlenging op de hoogte gebracht? Er wàs nog geen verlenging (lees contract)
een mondelinge overeenkomst tot verlenging is ook een verlenging. Dus gezien de OP zelf bevestigd dat ze met de verlenging akkoord ging, is er wel een contract.

Ik zie daardoor wél een sanctie, want de RVA is op dat vlak redelijk streng als je de geëigende wegen niet gebruikt (klacht indienen bij politie of inspectie). Kan bestaat natuurlijk wel dat er geen sanctie komt, maar als men oordeelt dat de werknemer zelf ontslag nam, is een sanctie van minstens 4 weken verplicht.

lca
Topic Starter
Berichten: 16

#14 , 19 jan 2017 18:05

Ik had de verlenging mondeling toegezegd voor het tweede incident van fysieke agressie (net voor de kerstvakantie). Op het einde van de vakantie heb ik dan laten weten toch niet te willen blijven omdat ik mij niet kon vinden in het feit dat de leerling niet gestraft ging worden en mij ook niet meer veilig voelde hierdoor. Maandag heb ik dit dan ook mondeling toegelicht en hebben ze gevraagd of ik nog een week kon blijven zodat ze de kans hadden om iemand anders te zoeken. Op het einde van die week werd ik verplicht om die verlenging toch te tekenen tot eind januari aangezien deze al doorgegeven was aan de betalingsinstelling en er sowieso op mijn C4 ging staan dat ik vrijwillig gestopt ben.. Maar dat ze mij een attest gingen geven voor de RVA waardoor ik een uitkering zou krijgen. Misschien had ik beter niet getekend? Het gaat mij ook niet echt om die uitkering, wil graag zo snel mogelijk terug gaan werken, maar zou het ook niet echt eerlijk vinden moest ik een sanctie krijgen. Mezelf beter informeren in het vervolg!

Franciscus
Berichten: 38588

#15 , 19 jan 2017 18:50

Inzake de agressie hier de wettekst strafwetboek

Art. 410bis.<ingevoegd bij W 2006-12-20/41, art. 6; Inwerkingtreding : 22-02-2007> Indien de schuldige, in de gevallen omschreven in de artikelen 398 tot 405, de misdaad of het wanbedrijf pleegt tegen een chauffeur, een begeleider, een controleur of een loketbediende van een uitbater van een netwerk voor openbaar vervoer, [1 een personeelslid door de FOD Justitie tewerkgesteld in een penitentiaire inrichting of binnen het veiligheidskorps]1 een postbode, een brandweerman, een lid van de civiele bescherming, een ambulancier, een arts, een apotheker, een kinesitherapeut, een verpleegkundige, een lid van het personeel aangesteld voor het onthaal in de spoeddiensten van de verzorgingsinstellingen, een maatschappelijk werker of een psycholoog van een openbare dienst, in de uitoefening van hun bediening, [1 zijn de straffen die welke bij het derde lid worden bepaald]1.
[1 Indien]1 de schuldige, die als leerling of student is ingeschreven in een onderwijsinstelling of er was ingeschreven tijdens de zes maanden die aan de feiten zijn voorafgegaan, of die vader, moeder of familielid van die leerling of student is, of enige andere persoon is die gezag heeft over die leerling of student of hem onder zijn bewaring heeft, de misdaad of het wanbedrijf heeft gepleegd tegen een lid van het personeel of van de directie van de onderwijsinstelling, tegen de personen die de opvang van leerlingen verzorgen in een medisch-pedagogisch Instituut dat door een gemeenschap wordt ingericht of gesubsidieerd, of tegen een externe actor die door de gemeenschapsoverheden belast is met het voorkomen en het oplossen van geweld op school, in de uitoefening van hun bediening [1 zijn de straffen die welke bij het derde lid worden bepaald]1.
[1 De straffen zijn de volgende :

1° in de in de artikelen 398, 399 en 405 bedoelde gevallen, wordt de in voornoemde artikelen bedoelde maximale gevangenisstraf verdubbeld met een maximum van vijf jaar;
2° in de in de artikelen 400, eerste lid, en 402 bedoelde gevallen is de straf opsluiting van vijf jaar tot tien jaar;
3° in de in de artikelen 400, tweede lid, 401, eerste lid, en 403 bedoelde gevallen is de straf opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar;
4° in de in artikel 401, tweede lid, bedoelde gevallen is de straf opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar;
5° in de in artikel 404 bedoelde gevallen is de straf opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar.]1

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”