Opzegtermijn - nieuw contract, zelfde werkgever

Avenses
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn - nieuw contract, zelfde werkgever

#1 , 29 dec 2016 12:39

Goedemiddag,

Half dit jaar stapte ik over van de ene tak van mijn onderneming naar de andere. De nieuwe tak is een joint venture met een ander bedrijf en beschikt over een verschillend BTW nummer.
Bij het overschakelen van functie A naar functie B kreeg ik mijn onmiddellijk ontslag bij het eerste bedrijf en tekende ik mijn aanwerving bij het tweede. Daarbij stond vermeld dat mijn anciënniteit zou overgedragen worden.

Nu kreeg ik recent een aanbieding bij een ander bedrijf (buiten deze groep), een aanbod dat ik heb aanvaard.

Bij het indienen van mijn ontslag, een week geleden, kreeg ik als opzegtermijn 1.5 jaar + 6 weken. Nu hoor ik van meerdere mensen dat dit niet kan daar ik al mijn ontslag gaf bij het eerste bedrijf en dat de opzegtermijn dus loopt vanaf aanwerving bij het tweede, onafhankelijk van overname van anciënniteit.


Online vond ik deze uitleg (website van een HR & Sociale administratie bedrijf):

"Opmerking: Indien het contract van een werknemer aangeworven voor 1 januari 2014, correct werd beëindigd en
onmiddellijk aansluitend krijgt hij een nieuwe arbeidsovereenkomst bij dezelfde werkgever, die dateert van na 1 januari 2014,
dan moet deze werknemer vanaf dan beschouwd worden als een werknemer in dienst vanaf 1 januari 2014 en zijn de
nieuwe ontslagregels op hem van toepassing. Het feit dat er bij het bepalen van de anciënniteit rekening gehouden moet
worden met een tewerkstellingsperiode van voor 1 januari 2014 speelt hierbij geen rol!"



Doordat mijn huidige werkgever binnenkort de kantoren verhuist (een pak verder van mijn woning) en dat mijn toekomstige werkgever mij graag zo snel mogelijk zou zien beginnen, vroeg ik mij af wat nu exact mijn opzegtermijn is.


Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 29 dec 2016 12:48

Heb je effectief papieren van je ontslag bij A?

Avenses
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2016 12:57

Beste Blaatpraat,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb een simpel document, gericht naar bedrijf A, waarin staat "gelieve mijn ontslag te aanvaarden en mij onmiddellijk vrij te stellen om mijn aanwerving bij bedrijf B toe te laten".

Mvg,

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 29 dec 2016 13:15

Staat er een handtekening van je "oude" werkgever op dat document?

Of beter nog: heb je een kopie van je nieuw contract in bezit, waar de nieuwe datum van indiensttreding op vermeld staat?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2016 13:25

Het is me niet duidelijk welke anciënniteit werd overgenomen: de geldelijke of ook de effectieve?
Standaard is dat een nieuw contract de geldelijke anciënniteit toekent maar de effectieve anciënniteit (die als berekeningsbasis voor de opzegperiode geldt) op nul zet.
Tenzij ook dat anders contractueel is overeengekomen.

Als er afspraken zijn over de effectieve anciënniteit, dan gelden deze voor beide partijen. Stel dat je door je nieuwe werkgever zou ontslagen worden: dan zou je ook graag hebben dat de opzegperiode gebaseerd werd op basis van je volledige tewerkstelling bij beide werkgevers samen. Dat werkt ook omgekeerd.

En misschien wil je werkgever je wel eerder laten gaan - mits onderlinge overeenstemming kan dat altijd overeengekomen worden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Avenses
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 dec 2016 13:53

Op de ontslagbrief staat enkel mijn handtekening. Op mijn nieuw contract, dat maar één bladzijde bevat, staat wel de handtekening en nieuwe aanwervingsdatum.

Of het over geldelijke of effectieve anciënniteit gaat weet ik niet, er staat op het document "bevestigen wij uw aanwerving met de reeds door u in deze onderneming verworven voordelen en anciënniteit".

Ik snap zeker dat indien de effectieve anciënniteit werd overgebracht ze graag hebben dat ik de opzegtermijn respecteer, wat ik zeker zal eren. Het was me juist even onduidelijk hoe het in zijn werk gaat.

Spijtig genoeg stellen ze zich niet bepaald flexibel op i.v.m. onderlinge overeenstemming.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 dec 2016 13:57

Op de ontslagbrief staat enkel mijn handtekening. Op mijn nieuw contract, dat maar één bladzijde bevat, staat wel de handtekening en nieuwe aanwervingsdatum.

Of het over geldelijke of effectieve anciënniteit gaat weet ik niet, er staat op het document "bevestigen wij uw aanwerving met de reeds door u in deze onderneming verworven voordelen en anciënniteit".
Dan betreft dit zowel geldelijke als effectieve anciënniteit.
PS: een slimme werkgever laat de werknemer gaan zodra organisatorisch mogelijk.
Een vertrekkende werknemer - met alle goede bedoelingen - heeft een andere ingesteldheid die leidt tot lagere prestaties.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Avenses
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 dec 2016 14:02

Oké, dan zal ik trachten het met hun verder op te nemen, op hoop van zegen. :)

Bedankt voor jullie hulp!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”