Is er een arbeidsovereenkomst zonder contract?

donstefano
Topic Starter
Berichten: 5

Is er een arbeidsovereenkomst zonder contract?

#1 , 09 jan 2008 17:08

Als ik per email verschillende malen duidelijk en ondubbelzinning heb laten weten aan firma x dat ik voor firma x kom werken en begin op datum 1 maart 2008 - er is dus duidelijk een intentie daar een job te beginnen, de details zijn geregeld enz, maar: het contract is nog niet getekend.

Als ik nu op bv 20 februari laat weten dat ik het werk toch niet doe, kan men mij dan iets maken (behalve reputatieverlies natuurlijk)? Kan zo'n email op enige manier als enigszins 'bindend' worden beschouwd (en ik bedoel het hier in de breedst mogelijke zin)

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 09 jan 2008 17:39

Er is wel degelijk een arbeidsovereenkomst tot stand gekomen; of het nu een arbeidscontract is of een simpele koop-verkoop, de basisregels blijven dezelfde, er is een contract van zodra er overeenstemming si berreikt, dwz van zodra er akkoord is geweest;

Het ondertekenen van het contract dient in principe enkel voor het bewijs ervan. het feit dat er tussen u en uw werkgever geen contract werd getekend heeft enkel tot gevolg dat het bewijzen van de arbeidsverhouding moeilijker wordt, uw werkgever is namelijk pas verplicht een contract te hebben laten ondertekenen ten laatste op het moment dat u de werkzaamheden aanvangt;

Een beetje afhankelijk van wat er afgesproken is bent u in principe schuldig aan contractbreuk. Ik zeg wel in principe aangezien meestal een proefperiode wordt bedongen en het meestal ook niet waard is om onwillige werknemers te gaan vervolgen. Arbeidsprocedures zijn zeer tijds- en geldrovend.

donstefano
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 09 jan 2008 21:49

bedankt. Ongeveer wat ik gedacht had. We zijn gelukkig zo ver nog niet, dus ik ga heel goed opletten met wat ik mail of zeg... 'k ben namelijk aan het proberen tijd te winnen, en zoek een manier om bedrijf aan het lijntje te houden tot het andere bedrijf een beslissing heeft genomen. En ik wil natuurlijk ook niet riskeren geen van de twee jobs te hebben, net zo min als ik de duidelijk betere job waarover nog geen zekerheid is wil mislopen omdat ik al ergens anders vastzit

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”